یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۱

ویدیو دریافت جایزه صلح نوبل، با خلاصه ای از سخنرانی های آنگ سان سوچی، سمبل دمکراسی/ رنج انسان ها را نادیده نگیرید!

  این قدرت نیست که فساد می آورد، بلکه ترس است که باعث فساد می شود. ترس از دست دادن قدرت!


بانوی صلح و دمکراسی، کسی که اکنون سمبل دمکراسی برای دنیا شده است، در اسلو حاضر شد تا جایزه صلح نوبل را دریافت کند. دریافت جایزه نوبل صلح، با یک چهارم قرن تاخیر، اتفاقی بی نظیر در تاریخ جایزه نوبل است.

 آنگ سان سوچی  در سال 1988، شوهر و دو کودکش را در انگلیس ترک کرد تا برای بازدید از مادر بیمارش به برمه برود،  مسافرتی که بازگشتش، قریب بیست و پنج سال طول کشید...!

آنگ سان سوچی ، جایزه صلح نوبل را در سال 1991 دریافت کرد، اما قادر به دریافت آن نبود، چون در بازداشت خانگی به سر می برد. او می توانست کشورش را ترک کند، اما می دانست که اگر گشور را ترک کند، دیگر اجازه بازگشت را به او نخواهند داد. بانوی صلح، علی رغم مرگ شوهرش در غربت یا مراسم  جایزه نوبل، حاضر نشد کشور را ترک کند.

او را در کشورش "دو سو" می خوانند، چون پیشوند"دو"، بار احترامی فراوانی دارد. "دو سو" را قلب مقاومت مدنی و صلح آمیز برای رسیدن به دمکراسی در برمه  می دانند.

نکات اصلی سخنرانی او در هنگام دریافت جایزه، به قرار زیر است:
-          در زمانی که خبر اعطای جایزه صلح را شنیده بوده است، آنرا کاملا واقعی احساس نمی کرده است، چه آنکه خودش را در عالم واقعیت نمی دیده است. در دورانی که او در خانه اش زندانی بوده است، احساس می کرده که دیگر بخشی از این دنیا نیست.
-          خانه ای بود(که من در آن زندانی بودم) و آن خانه، دنیایی بود که من در ان زندگی می کردم. و همانطور دنیایی دیگری برای زندانیان وجود داشت، زندانیانی که آزاد نبودند، اما حداقل در همان زندان، یک جامعه کوچک را تشکیل می دادند. دنیایی سومی نیز بود، دنیایی که واقعا آزاد بود. هر کدام از اینها، دنیایی متفاوت است.
-          جایزه صلح نوبل، مرا به دنیایی واقعی دیگر انسان ها بازگرداند، و احساس واقعی بودن را به من داد.  نکته مهم این است که این جایزه، توجه دنیا را به مبارزات دمکراسی خواهانه و مطالبه حقوق بشر در کشور، جلب کرد. زمانی که کمیته جایزه نوبل، مرا به عنوان برنده انتخاب کرد، یاداوری برمه فراموش شده به دنیا بود. برمه ای که بخشی از دنیا است. جایزه صلح نوبل، دری را به قلب من باز کرد.

-          هرکجا رنج و ناراحتی انسان‌ها نادیده گرفته شود، بذر مناقشه کاشته خواهد شد زیرا رنج، کرامت انسانی افراد را کاهش می دهد و آنها را به خشم می آورد.
-          زمانی که من به جنبش دمکراسی خواهی برمه پیوستم، هیچگاه تصور نمی کردم جایزه ای برای این کار باشد، پاداشی که ما تصورش را داشته ایم، جامعه ای آزاد، عادلانه و امن برای همه است، جامعه ای که شهروندان، بتوانند قابلیت های خود را به توانایی تبدیل کنند.
-          وجود حتی یک زندانی عقیدتی و سیاسی هم زیاد و غیر قابل قبول است.

-        اگر از من سوال شود چرا برای دمکراسی در برمه می جنگم، پاسخم این است که من اعتقاد دارم برای تضمین حقوق بشر، روش دمکراسی و ارگان های دمکراتیک، لازم هستند.


آنگ سان سوچی کیست؟

آنگ سان سو چی ، متولد 19 جون 1945، یک آزادی خواه برمه ای است ، پدر او  یک نظامی خوش نامه ای برمه ای در جنگ دوم جهانی است، او فارغ التحصیل فلسفه و سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است و مادر دو فرزند است.


او در انتخابات 1990 59 درصد آرا را به دست آورد و حزب اتحادیه ملی دموکراسی (National League for Democracy)به رهبری او 392 کرسی از 492 کرسی انتخابات را به دست آوردند ، اما نظامیان ، نتیجه انتخابات را قبول نکرد آنگ سان سو چی را تحت بازداشت خانگی قرار دادند.


 در هشتم اگوست 1988 یک راهپیمایی بعد از مرگ (نی وین) دیکتاتور وقت، مردم برمه برای دموکراسی راهپیمایی کردند که به نحو خشنی از سوی نظامیان سرکوب شد و به قیام 8-8-88 شهره است(تاریخ عددی آن روز)، در 26 آگوست همان سال، آنگ سان سو چی  اتحادیه برای دموکراسی را پایه گذاشت و خودش به دبیر کلی آن منصوب شد. او از تاریخ 20 جولای 1989 به حبس خانگی محکوم شد.


او می گوید سیاستمداران آدم های عجیبی هستند، آنها آخرین کسانی هستند که می فهمند مردمشان  چه می خواهند !


دولت نظامی برمه، بیش از سه هزار روستا را در شرق برمه تخریب کرده، یک و نیم میلیون نفر را آوره کرده است و بیش از هر کشور دیگری در دنیا، کودکان را مجبور به سربازی در ارتش کرده است. کشوری که امکان تبدیل به یکی از کشورهای ثروتمند را دارد، در اثر نبود دموکراسی ، به یکی از عقب افتاده و فقیرترین کشورهای دنیا تبدیل شده است.

  
در سال 1990 نظامیان برمه، برای انتخابات ملی از همه دعوت به عمل آوردند که حزب اتحاد برای دموکراسی(NLD) به رهبری آنگ سان سو چی ، بیش از هشتاد درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار گرفت و به صورت پیشفرض، آن سان سوچی به نخست وزیری می رسید،اما نظامیان نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و حاضر به واگذاری قدرت نشدند.


آبشخور فکری اتحادیه او از دیدگاه ماهتما گاندی بزرگ و آیین بودایی نشات می گیرد که هر دو بر عدم خشونت تاکید می کنند. شعار سیاسی او «اتحاد، نظم و عشق است» که از آیین بودایی گرفته شده است.


او جوایز متعددی به دست آورده است، از نوبل صلح 1991 و جایزه حقوق بشر رافتو در سال 1990 و همینطور جایزه ملی هند، با نام جواهرنعل نهرو، در سال 1992. 


پی نوشت:
به یاد مراسم اعطا جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی افتام و هنرمندی کامکارها در آن مراسم.

۱۸ نظر:

  1. اگر یک یهودی شخصی را بکشد هیچ ربطی به دین یهودیت ندارد
    اما اگر مسلمانی به جرمی متهم شود دین اسلام را متهم اصلی میدانیم
    خاک بر سر شما اسلام ستیزان که بی منطق اسلام را محکوم میکنید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر بر اساس دستور مستقیم اسلام (ایه 29 توبه)، انسانی را بکشد، اسلام مسول است.

      حذف
    2. ببین گمنامیان در قران کریم این همه از صلح و دوستی سخن به میان آمده 
      پیامبر اسلام قرار داد های صلح را با یهودیان امضا میکردند که همواره از سوی طرف یهودی 
      نقض میشده آیا اسلام حق این را نداشته که از خود دفاع کند؟ 

      حذف
    3. این را بخون
      http://gomnamian.blogspot.co.uk/2010/09/blog-post_17.html

      حذف
    4. الام من دقیقا قانع شدم و به شما گرویدم!
      ممنون گمنامیان

      حذف
  2. اینو هم بخون بیشتر قانع شی بسیجی

    https://balatarin.com/permlink/2012/6/17/3059305

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این لینک‌ به علت توهین یا تمسخر گروه‌های قومی، زبانی، مذهبی یا جنسیتی حذف شد.
      خیلی قانع شدم ممنون

      حذف
    2. خوب اینو بخون که حذف نشده

      http://www.pageorama.com/?p=lkjlk

      میبینی که هرجا اسلام نیست پیشرفت زیاد و هرجا اسلام است به فلاکتی بی نظیر دچار است

      حذف
  3. این بانوی صلح جدید در سخنرانی خود در مورد ابوقریب و گوانتانامو حرفی نزد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آخه کیر خر تو حلق اون رسول اکرم. از زندان اوین چرا نمی‌گی؟ ابو قریب، غزه ، لبنان پیش کش.

      حذف
  4. پاسخ‌ها
    1. گمنامیان چرا نظر منو حذف کردی؟

      حذف
    2. دوباره میزارم:

      نماز -- موسیقی --- در قبر :
      اين تصوير يک جوان هژده ساله (۱۸) است که جسدش بعد از سه (۳) ساعت از قبر به خاطر تحقيق طب عدلي در کشور عمان کشيده شد. اين جوان زيبا که موهاي سياهي چون تاريکي شب داشت بعد از جنگ با رفقايش کشته شده و بعد از سه ساعت دفن از قبرش کشيده شد به اين فکر که او به حالت اولي خود باقي خواهد بود ولي عذاب خداوند (ج) سخت است زيرا بعد از کشيدن جسد ديدند که جسدش کاملآ از شدت عذاب قبر تغير نموده، موهايش سفيد شده و رنگش سبز شده و کاملآ تغير نموده بود، وقتي از خانواده اش در باره عملش پرسيدند گفتند نماز نميخواند و به شنيدن موسيقي زياد علاقه داشت.

      قرآن عظيم الشان ميفرمايد که عذاب خداوند (ج) بسیار سخت است
      يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا ﴿١٧﴾ (ترس و هراس آن) کودکان را پیر می‌سازد . سوره الزمر

      نخستين چيزيکه در روز قيامت از آن سوال ميشويم نماز است. نماز ستون دين است.
      پيامبر (ص) در مورد دو شخصي خبر داد که در قبر عذاب ميشوند يکي آنها سخن چين و ديگرش لباسش را از بولش محافظت نميکرد زيرا سخن چين سبب دشمني بين مردم ميگردد اگر چه راستگو باشد و کسيکه نماز نميخواند متوجه پاکي لباسش از بول نميشود. بناء عذاب سخت براي بي نمازان داده شده است. کسيکه نماز نميخواند با خداوند (ج) صحبت نميکند زيرا نماز خواندن سخن گفتن با خداوند (ج) است و کسيکه در تمام عمر با خداوند (ج) سخن نگويد، در حقيقت با خداوند (ج) دشمني ميکند و در وقت مردن خداوند (ج) بر او قهر میکند و عذاب قبر به سبب غضب خداوند (ج) بر انسان ميباشد.

      خواهران و برادران مسلمان!

      او يک جوان ۱۸ ساله بود ولي بعد از سه ساعت دفن موهايش سفيد شده و حتي نظر کردن به رخسارش وحشتناک است.خداوند متعال (ج) او را عفو نمايد.

      شما ميدانيد تکرار سخن و شنيدن الفاظ ناجايز بالاخره به قلب انتقال ميشود
      (اذا تکررالکلام علي اللسان استقرفي القلب) هر گاه سخن در زبان زياد تکرار شود در قلب مينشيند.

      توبه کنيم قبل از اينکه در لابراتوار قبر تجزيه شويم. بيائيد قبل از اينکه عين اليقين به مشاهده چشمان دوزخ و عذاب را ببينيم به (علم اليقين) با علم و فهم عذاب خداوند (ج) را بدانيم و از عذابش به خوده خداوند (ج) پناه ببريم.خدايا (ج) ما از عذاب قبر به خودت پناه ميبريم.

      اي دل ترا نداي مرگ هم شنيدنيست

      صبح اجل زمطلع عمرت دميدنيست
      برتخت ناز وبالش ابريشمين مناز

      زيرا کزين جهان تو بکلي بريدنيست
      اي دل مکن گنه که به تحقيق مردنست

      اعمال نيک کن که قيامت رسيدنيست
      چون کل نفس ذايقة الموت حکم شد

      ميدان يقين که شربت مرگت چشيدنيست
      غره مشو برين گل و بستان زنده گي

      با د خزان برين گل وبستان دميدنيست
      چون حضرت رسول خدا درجهان نماند

      کس را چي اعتماد به نابود بودنيست
      سعدي درين قفس کي توان داشت مرغ را

      روزي قفس شکسته و مرغش پريدنيست

      جزای بی نمازان:

      بی نماز مکن که بد کار است *** که خالق از بی نماز بی زار است

      به اساس ارشادات قرآنی اكثریت دوزخیان بعد از كافران ومشرکان بی نمازان اند ، قرآن کریم میفرماید:

      فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ ﴿٤٠﴾ عَنِ الْمُجْرِمِينَ ﴿٤١﴾ مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿٤٢﴾ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿٤٣﴾
      در باغهای بهشت (از دوزخیان) می‌پرسند. (۴۰) از بزهکاران و گناهکاران (می‌پرسند). (۴۱) چه چیزهائی شما را به دوزخ کشانده است و بدان انداخته است؟ (۴۲) می‌گویند: (در جهان) از زمره‌ی نمازگزاران نبوده‌ایم. (۴۳)

      درین آیت شریف بیان شده است که از مجرمان پرسیده میشود که چی چیز شما را در دوزخ انداخت، درجواب آنان میگویند که ما از جملهء نماز خوانان نبودیم .

      چهارده جزای بی نمازان:
      سه جزا در روز قیامت برای انسان بی نماز وكسانیكه درنماز كاهلی وسستی میكنند ونماز را قصدا ترك مینمایند ازطرف خداوند (جل جلاله) چهارده جزا مقرر شده است

      ۱.پنج جزا در دنیا:

      از زنده گی وی بركت برداشته میشود.
      نور از چهره اش برداشته میشود.
      از هیچ عملی برایش اجر داده نمیشود.
      هر قدر دعا نماید دعایش قبول نمیگردد.
      دعای بنده گان نیك نیز در حق او قبول نمیشود.

      ۲.سه جزا هنگام مرگ:

      بی نماز با ذلت وخواری قبض روح میگردد.
      بی نماز گرسنه میمیرد.
      به وقت مرگ چنان تشنه میشود كه اگر تمام دریا های دنیا را بنوشد تشنگی اش از بین نمیرود.

      ۳.سه جزا بعد از مرگ درمیان قبر:

      قبر بی نماز چنان تنگ میشود كه استخوان های پهلو هایش بهم میچسپد.
      آتش درقبر بی نماز شعله ور میشود.
      ماری بروی مسلط میگردد تا او را در هروقت نماز عذا ب کند،

      ۴.سه جزا در روز قیامت:

      حساب اعمال او به سختی كرفته خواهد شد.
      حق تعالى بر او به قهر وغضب خواهد بود.
      بی نماز ذلیل شده در جهنم داخل خواهد شد.

      و همچنان یک جسد دیگری را که از قبر بیرون آوردن مطلقا سیاه شده بود

      حذف
  5. رو عذاب قبر که این مادرجنده بالایی گذاشته کلیک نکنید لینک ویروسی است

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر لینک ویروسی بود تا الان جناب گمنامیان حذف کرده بود چون سخن حقه میگی ویروسی است و نمیخواهید مردم به واقعیت پی ببرند

      حذف
    2. کیرم تو قرآن و اون رسولت

      حذف
  6. گمنامیان جان،
    همیشه از مطالب با ارزش شما لذت می برم و هر روز به این وبلاگ سر می زنم
    خیلی خیلی ممنون از مطالب با ارزش شما.

    پاسخحذف
  7. اونقدر بنویس تا خارمادرت یکی بشه زن قحبه مادر جنده تو از اون خارکسه هایی هستی که خودت آبجی خوشگلتو میشونی رو ترک موتور میبری در خونه بندازش تحویل میدی و اونجا دو سه ساعت که زمانش بستگی به سفتی کمر طرف و گشادی کون خواهرت داره رو موتور تخمه ژاپنی میشکونی و خوب که طرف کس و کون خواهرت رو یکی کرد پولشو میگیری و سوارش میکنی میبری خونه که کسی بهش متلک نندازه یا نگاه نامحرم بهش نیفته.
    من خودم مخالف سانسور هستم و موقعی که گمنامیان کامنتم درباره ترکها رو پاک کرد حالشو گرفتم ولی این کس شعر هایی که سه بار پشت سر هم نوشتی باعث شد اینطوری لوله ات کنم
    کیر گمنامیان رو هم نمیتونی بخوری

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.