دوشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۱

اندیشمند بزرگ ایرانی، آرامش دوستدار: دکتر سروش، لاطائلات را چون ماحصلی از اندیشیدن، در شهر هرتِ فرهنگ ما قالب می کند...!

اندیشمند سرشناس ایرانی، آرامش دوستدار، شاید جزو انگشت شمار روشنفکران ایرانی باشد که در ابعاد جهانی، حرفی برای گفتن دارد و نکته شرم آور این است که به اندازه کافی، در جامعه شناخته شده نیست. 

همانطوری که شاید به یاد بیاورید، بعد از اینکه شاهین نجفی، ترانه ای به نام «ای نقی» خواند، برخی از مراجع تقلید، فرمان ترور و کشتن او را صادر کردند.  بعد از آن بود که دکتر سروش نوشته ای  منتشر کرد و به انتقاد از اهانت کنندگان به مقدسات(!)، پرداخت.

در پاسخ به نوشته او، آرامش دوستدار مقاله زیبا و خواندنی منتشر کرده اند که نثری زیبا و دلنشین دارد. به منظور بازنشر این مقاله زیبا، خلاصه ای از آن در اینجا تقدیم می گردد:

رئوس نکاتی که آرامش دوستدار بیان کرده اند، به شکل زیر است:

-          دکتر سروش در شکل گیری این جکومت تاراجگر، نقش داشته است.
-          سروش  مردم جامعه را به دو دسته مومن و کافر تقسیم می کند و با استفاده از قرآن، اشخاص کافر را ذاتا خطاکار می داند.
-          دکتر سروش سعی در پنهان کردن این واقعیت دارد که از دیرباز، این مومنین بودن اند که حقوق ذاتی دیگر اعضای جامعه را نقض کرده اند و آزادی آنان را گرفته اند.
-          دکتر سروش این واقعیت را ندید می گیرد که  جوامع غربی، بی دین هستند و در آنها دین نه اختیاری دارد و نه امتیازی !
-          دکتر سروش، تولید هنری یک هنرمند و اعتراض او به سنت دیرپا و نابودکننده اسلام، ناسزاگویی می خواند.
-          کسی که تمام صفات فوق را دارد، بعد با نثری مسجع و مرصع، نعل وارانه می زند ، او عبدالکریم سروش نام می گیرد...!!
-          سو استفاده سروش از شعر لطیف حافظ، برای حمله به کسانی که عقل را برتر از ایمان می دانند...!
-          عبدالکریم سروش بعد از ترانه شاهین نجفی، ابتدا شاهین نجفی را گناه کار قلمداد می کند و بعد سعی می کند تمام سکولارها را با او شریک جرم نشان دهد و به این شکل، به سکولاریسم حمله کند!  
-          دو تا از گناه های دکتر سروش که ما می شناسیم: عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی و اسلامی کردن دانشگاه. ضمنا  مانده دین شناسی اسلام شیعی برای کنکور دانشگاه نیز از ابتکارات دکتر سروش است...!
-          سی سال است سروش در (قبض و بسط) سکنی گزیده است، بی آنکه چیزی را قبض کند و یا بسط دهد...! کار او تکرار خودش است، این همان حرفه ای است که روشنفکر دینی نام گرفته است....!
-          سروش در جایی گفته بود:

« وحی چون توسط جبرئيل به پيغمبر اسلام رسيده ديگر انسانی است نه ربانی»

و در پاسخ به این گفته او، آرامش دوستدار،  سوال ساده زیر را مطرح کرده است  که:

« وقتی کلامی که در اصل وحی بوده و توسط جبرئيل به پيغمبر می‌رسد و انسانی می‌شود، چه ترجيحی بر آنگونه سخنان انسانی ديگر دارد که سودمند‌اند و دردسر هم ايجاد نمی‌کنند{!!}»

-          سروش در دفاع از دین و با ذکر مثال مسیحیت گفته بود:
«.... دين جان‌سختی کرد و چراغ کليسا روشن ماند و همينکه پيکر نيمه‌جان‌اش، بر خلاف انتظار سکولارها، در دوران پسامدرن جان دوباره گرفت، ابراز هويت نمود و خرق عادت کرد و انقلاب‌ها آفريد. خردورزانی چون هابرماس بر آن شدند تا از جامعه‌ی پسامدرن سخن بگويند و...»

و آرامش دوستدار، چه زیبا در نقد سخنان او نوشته است:

" خواننده سردرنمی‌آورد که کليسا چه خرق عادتی کرده، کدام انقلابی آفريده که عبدالکريم سروش چنين کراماتی را حتی جمع می‌بندد! چرا اينهمه اغراق، اگر نه دروغ شاخدار. در قبال هزاران هزار نفری که کليسا سوزانده، به زندان انداخته، شکنجه و نفی بلد کرده، کشته و رسوا ساخته، تنها خرق عادتی که از او سرزده اعاده‌ی حيثيت در سال ۱۹۹۹ به گاليله و نيوتن توسط پاپ بود."


-      می دانیم که سروش، همیشه از نثری زیبا و ثقیل استفاده می کند، نثری که اصولا همه فهم نیست  و بدین روش، مردم عادی نمی دانند او چه می گوید(!)، در این مقاله آرامش دوستدار اشاره می کند که فیلسوف مورد علاقه سروش که از او سخن بسیار نقل می کند، هابرماس است، و این نکات زیر را از هابرماس نقل می کند و به زیبایی به این نکته اشاره می کند:

«گوينده بايد بيانی قابل فهم برگزيند تا او و شنونده همديگر را بفهمند؛ گوينده بايد محتوايی راستين در بيان خود منتقل نمايد تا شنونده بتواند به آنچه گوينده می‌داند دست يابد؛ گوينده بايد بخواهد منظور خود را با صداقت بيان نمايد تا شنونده بتواند به سخن گوينده اعتماد کند؛ گوينده بايد بر اساس هنجارها و ارزش‌های موجود بيانی درست برگزيند تا شنونده بتواند سخن گوينده را بپذيرد، به گونه‌ای که هر دو، گوينده و شنونده، بتوانند بر زمينه‌ای از هنجارهای مورد قبول‌شان با هم توافق کنند*»!


-          در تمام خطابيه‌‌ی عبدالکريم سروش دائما به نحوی دم خروس غرب پيداست، نام‌های فيلسوفان چشمگيرند.

-          با توجه به رفتار دکتر  سروش و سو استفاده او از ادبیات ثقیل و کلمات دیر فهم برای عامه، آرامش دوستدار می گوید:
-          دکتر سروش گفته است:
«هيوم و کانت و هگل و فريرباخ و مارکس هم ناقدان محترم دين بودند و دينداران الهی الی الابد وامدار اينها هستند. سعی‌شان مشکور است و جهدشان مأجور».

و آرامش دوستدار می نویسد:
"اگر اين تعريف‌ها در جهان باقی به گوش نامبردگان می‌رسيد،‌ حتما از وحشت زنده می‌شدند و دهان‌شان از مناقب تا کنون نشنيده و نديده‌ی خود بازمی‌ماند. سپس جا به جا از ذوق سکته می‌کردند بی‌آنکه هيچگاه بدانند اين زبان روزمره‌ی «روشنفکر دينی» است."

-         در زمانی که دکتر سروش به انتقاد از ترانه شاهین نجفی پرداخته بود، من نوشته بودم:

-         خلاصه مقاله قبلی آرامش دوستدار، را در اینجا بخوانید:

-         در این پیوند می توانید چندیدن نوشته قبلی مرا درباره دکتر سروش بیابید.



۲۶ نظر:

  1. درود بر شما
    مقاله را خواندم. فوق العاده بود. سپاس از معرفی آقای دوستار. همانطور که گفتی من هم با ایشان آشنایی نداشتم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لینک مطلب در بالاترین

      http://balatarin.com/permlink/2012/8/28/3130524

      حذف
  2. دلیل ناشناخته ماندن امثال دوستدار اسلام ستیزی اش است
    کلا اسلام ستیزان در جامعه ایرانی منزوی و ناشناخته اند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لووول!!
      ای کیو،

      اسلام ستیزترین وبلاگر ایرانی، من هستم.

      یک وبلاگ اینجا مثال بزن که از وبلاگ من بیشتر بازدید کننده داشته باشد!!

      حذف
    2. توهم در حد المپیک
      آمار احمدی نژادی

      حذف
    3. http://www.alexa.com/search?q=gomnamian.blogspot.com&r=site_siteinfo&p=bigtop

      558,244

      یعنی به کوری چشم حزب الله دوستمان روزانه حداقل چند هزار آی پی بازدید داره.
      وبلاگهای حزب الله که همکی بالای 40میلیونه یعنی روزی یک نفر هم نگاه نمی کنه.

      حذف
    4. اگر در گوگل بزنی gomn فوری به شما وبلاگ مرا معرفی می کند، از بس ملت سرچ کرده اند!


      رتبه آلکسای این وبلاگ، یکصد هزار بود!
      بالاترین رتبه وبلاگ های فارسی را داشت.



      از وقتی که بلاگ اسپات، برای هر کشوری، پسوند جداگانه دارد، این آمار پخش شده روی چند تا پسوند مختلف!

      مثلا اگر بروی ببینی، می بینی که
      gomnamian.blogspot.co.uk
      یا
      gomnamian.blogspot.ca
      یا
      gomnamian.blogspot.de

      هر کدام برای خودشان یک تعدادی بازدیدکننده مجزا دارند و اکانت جداگانه دارند!!

      حدود پنج هزار نفر بازدید کننده مستقیم دارم، و چند برابر آن نیز از روی ایمیل به صورت مستقیم مطالب رو دریافت می کنند.

      قبلا اگر می رفتی در مساله حقوق بشر، اولین آدرس اینترنتی در زمینه حقوق بشر، در زبان فارسی، این وبلاگ بود.


      اما الان دوم است، به همان دلیل فوق و اینکه بازدیدکننده ها پخش شده روی پسوندهای مختلف!
      و سایت فضول محله که آنهم مال دوستان خودم است، اول است.

      شاید بگویید پز دادن ندارد، اما من پزش را می دهم، چون از عمر و زندگی خودم برای روشنگری گذاشتم، با دست خالی و بدون امکانات روزی چند ساعت وقت گذاشتم و روشنگری کردم.

      تازه، این یکی از فعالیت های من است، چند جور فعالیت دیگر هم دارم که الان دلیل ندارد بگویم.

      حالا این ارتش سایبری هفت تومانی، با اینکه پول دولت رو دارند، وبلاگ آنها در ایران فیلتر نیست و هزار جور امکانات دیگر (مثل صدا و سیما برای تبلیغ) هم دارند، یک ده هزارم من بازدید کننده ندارند! بعد اینجا پر رو بازی هم در می آورند...!!

      حذف
    5. درود دوست گرامی.
      این دین اسلام یک دین اهریمنی است چون بر عقده های اراذل و اوباش مهر تایید می زند افراد پست و فرو مایه را جذب خود می کند و از طرفی افراد کوته فکر و ساده اندیش نیز جذب این دین اهریمنی میشوند. زدودن دین شیطانی اسلام به سادگی نیست و شاید چند صد سال وقت بگیرد چون تا وقتی ابله و احمق و همچنین عقده ای و قداره بند در ایران وجود دارد اسلام مدافعان و موافقان خودش را دارد.
      شما بهترین کار را می کنید و از بزرگترین ایران دوستان هستید که هر روز مقاله های متعدد بر ضد اسلام و ضد حکومت اسلامی می نویسید. پیروز باشید.

      حذف
    6. ساده اندیش و احمق اونهایی هستن که پوچ و بدون هدف زندگی میکنن
      و تمام دغدغه شان شکم و زیر شکمشان هست مثل حیوانات
      و به اعتراف خودشان از نسل شامپانزه هستند(نظریه تکامل )

      حذف
    7. گمنامیان عزیز واقعا با دست خالی و بدون امکانات بوده
      مطمئینی از جایی پول نمیگیری

      حذف
    8. ((ساده اندیش و احمق اونهایی هستن که پوچ و بدون هدف زندگی میکنن
      و تمام دغدغه شان شکم و زیر شکمشان هست مثل حیوانات))

      ای مسلمان پس رسول الله و امامان شیعه همگی ساده اندیش و احمق حیوان بودند طبق نوشته خودت . برو تاریخ و حدیث و احکام اسلام را بخوان همش شکمی و زیر شکمی است آنچنانکه گویی عورتشان مغزشان بوده!

      حذف
  3. ای کاش برای اثبات صدق ادعاهای جناب آرامش دوستدار اندیشمند سرشناس ایرانی، لااقل شمه ای از سخنان و نظرات دکتر سروش را که به عینه در کتابها و سخنرانی هایش موجود است ذکر می نمودید. منبع جمله ای را هم که ذکر کرده اید مشخص نفرموده اید. تا آنجا که من با افکار سروش آشنا هستم، واسطه بودن جبرئیل بین خدا و پیامبر را قبول ندارد و این جمله نمی تواند متعلق به ایشان باشد. در پایان از دوستان محترم تقاضا دارم با توجه به لزوم شناخته شدن افکار جناب آقای آرامش دوستدار لینک تعدادی از کتابها، سخنرانیها و مقالات ایشان را ذکر فرمایند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیز جان

      شما برای اینکه این مقاله را بفهمید، باید حداقل یک بار یک مطلب از سروش خوانده باشید.

      در مورد آرامش دوستدار نیز، روی اینترنت سرچ کنید.

      حذف
    2. بنده با اکثر آرائ سروش آشنا هستم. شما و همفکرانتان یک پیش فرض انقلاب فرهنگی را از سروش در ذهن خود نگه داشته اید و به محض اینکه ایشان مطلبی ارائه میکنند سریعا در صدد کوبیدن او بر میاید بدون اینکه حتی مطالب او را دقیق بخوانید و یا حتی اگر بخوانید بفهمید.
      فهمیدن حرف سروش کارراحتی نیست زحمت دارد و دقیقا به همین دلیل ایشان با آن ادبیات مینویسد که افراد عادی و سطحی نفهمند. دوست عزیز توصیه میکنم کمی تلاش کنید و سطح درک خود را بالا ببرید تا بتوانید حرف سروش را درست درک کنید بعد شاید انتقادهایتان طرفدار پیدا کند و از همه مهمتر خود سروش انتقاد شما را لایق جوابیه بداند و جوابتان را بدهد.

      حذف
    3. اینجا می توانید ببیند که دکتر سروش، از پاسخگویی به سوال ساده من، سرباز زدند و بحث را نیمه تمام رها کرده و در (!) رفتند:

      آقای دکتر سروش، از چاله استبداد دینی،به چاه استبدادی جدیدی به نام (دموکراسی دینی)خواهیم افتاد/ چرا دکتر سروش ، از ادامه بحث با من درباره دموکراسی دینی سرباز زدند؟!

      http://gomnamian.blogspot.co.uk/2010/03/blog-post_15.html


      آرامش دوستدار در بالا به زیبایی توضیح داده که سروش برای اینکه بقیه نفهمند چه چرندی می گوید، کلام را می پیچاند و به زبان ساده حرف نمی زند تا دست او پیش عامه باز نشود!!
      او یک دروغگو است. چون اخلاق را زیر پا می گذارد و حاضر نیست به زبان ساده سخن بگوید

      حذف
    4. اولا کسی که اخلاق را زیر پا میگذارد الزاما دروغگو نیست.
      ثانیا به نظر شما و آقای دوستدار حتما مولوی و امثال او هم دروغگویان بی اخلاقند چون شما سر در نمیاورید که چه میگویند. ولی بزرگان این مملکت مفتخرند که تفسیرگونه بر آثار مولوی بنویسند. حتی به خود جرات نمیدهند اسم تفسیر بر آن بگذارند آن را تفسیرگونه مینامند.
      سروش هزاران صفحه کتاب نوشته است که امثال شما حتی زحمت خواندن آنها را هم به خود نمیدهید......

      حذف
    5. مولوی یک نفر بوده که شعرهای قشنگ می گفته، اما چرند هم زیاد گفته است!

      اینکه چرند گفته، دلیل نمی شود شما بیایی بگویی من از آن سر در نمی آورم، لذا چرند نیست!

      این قران شما چرند است، چون دستور به برده داری و کتک زدن زنان و تجاوز به زن شوهر دار می دهد، کرسی شعر است آقا جان!!

      ضمنا،

      کدام بزرگان این مملکت را می گویی که تفسیر گونه می نویسند؟! شریعتی یا خمینی یا خامنه ای یا سروش؟!

      تقریبا تمامی کتاب های سروش را خوانده ام.

      حذف
    6. شمااول یک کم به خودت زحمت بده و برو ببین چه کسانی بر مثنوی تفسیر نوشتن.
      من نه مسلمونم نه طرفدار خمینی و نه خامنه ای و نه شریعتی و نه سروش. ولی حالم از اظهار نظرهای امثال شما به هم میخوره. همه چیز رو سیاه وسفید میبینید. خدا نکنه روزی از این گمنامی در بیایید وصاحب نامی شوید. دیکتاتورترین افراد و ضد دموکراسی ترین افراد شمایید.
      به نظر امثال شما همه چرند میگویند الا شما و افرادی که شما رو تایید میکنند. دقیقا مثل خمینی و خامنه ای فکر میکنید.

      حذف
    7. مولوی هم اول یه آخوند مذهبی بود، بعد صوفی شد. این تغییر تفکر رو میشه از اشعارش فهمید . دلیل اینکه کسی هم این رو تفسیر نمی کنه، به این خاطره که قادر به تفسیر افکار صوگرایانه نیستند . ولی اینها چه ربطی به سروش داره ؟ سروش یه شارلاتانی مثل شریعتی هست که دغدغه اش دین است و بس . چندین منتقد پیدا شده اند که بهش گفته اند به جای فکر به دین ، به فکر انسانیت و آزادی ایرانی های دربند حکومت مذهبی باش. ولی کو گوش شنوا ؟ سروش و کدیور و بازرگان و مهاجرانی فقط با خرافات دینی دکان دارند و می دانند به محض بی دین شدن مردم، دکان دینفروشی شان را باید تخته کنند. برای همینه که به هر اظهار دین ستیزی یا نقد دین واکنش جدی نشان می دهند. مقایسه شیادی مثل سروش با مولوی قیاس مع الفارغ است

      حذف
    8. جز خمینی و سروش و امثالهم، چه کسی بر مثنوی تفسیر نوشته؟!

      مثنوی یک اثر هنری قشنگ است، همانقدری که می شود بر لیلی و مجنون تفسیر نوشت، بر آن هم می شود تفسیر نوشت...!!!


      لابد می خواهی بگویی روی کره ماه، اشعار مثنوی حک شده یا ناسا با استفاده از اشعار مثنوی به فضا رفته است؟!؟!

      تا آدم هایی مثل تو هستند، امثال ملا جماعت بر دوش مردم ایران سوارند...!!

      حذف
  4. دکتر ارامش دوستدار: اندیشمند بزرگ ایرانی، اندیشمند سرشناس ایرانی، انگشت شمار روشنفکران ایرانی، در ابعاد جهانی، مقاله زیبا و خواندنی

    دکتر سروش: لاطائلات، شهر هرتِ فرهنگ ما، انتقاد از اهانت کنندگان به مقدسات!، شکل گیری این جکومت تاراجگر، سو استفاده سروش از شعر لطیف حافظ، مردم عادی نمی دانند او چه می گوید، دم خروس غرب

    پاسخحذف
  5. صد تا امثال دوستدار جمع شوند به اندازه یکی از کتابهای دکتر سروش خرافه زدایی و اندیشه زایی نکرده اند. برای امحاء خرافات باید از در همدلی وارد شد و این نکته ای است که امثال دوستدار شعور درک ان را ندارند . ما با یک جامعه مذهبی متعصب و دگم و احساساتی طرفیم و برای نابودی خرافات باید پله پله جلو برویم و نه کیلویی و خرکی . درد وبلای دکتر سروش بخورد به کسانی که انصاف ندارند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیز جان،

      خود سروش منبع پخش خرافه است...!!

      همدلی کدام است؟! خرافه زدایی یعنی ترانه شاهین نجفی. همان ترانه ای که دکتر سروش به مخالفت با آن برخواست...!!

      لطفا معنی کلماتی مانند «خرافه زدایی» را به گه نکشید! سروش دارد خرافه تولید می کند! از دینی که سر تا پایش خرافه است دفاع می کند.

      این احمقانه است که برای مبارزه با خرافات، باید پله پله جلو رفت! سروش خودش همراه این جماعت خرافه پرور است.

      مثل این است که بگوییم ما با قمه زدن مخالفیم، قمه زدن خرافات است، اما پله پله جلو می رویم و فعلا همراه اینها قمه می زنیم تا بعد...!!

      این چرندیات جایی در میان آدم های عاقل ندارد!

      حذف
  6. خوب است که مستند صحبت کنیم . کدامیک از سخنان زیر خرافه است ؟
    1- قران کلمات یک بشر است .

    2- پذیرش رئالیسم انتقادی که نقش بنیادین و سنگ اسیای بقیه مسائل است ( بنیان معرفتشناختی)

    3- دفاع از لیبرالیسم و سکولاریسم

    4- نظریه بشری بودن معرفت دینی ( قبض و بسط ) و انهدام تفسیر مطلق و انحصارگرایانه از دین ( یک حرکت اصلاحی حداقلی )

    5- ترویج فلسفه تحلیلی

    - ببینید ما نباید از قشر عظیمی غافل شویم که متعصبانه و عاشقانه متدین هستند . راه اصلاح انها این نیست که زرتی بگوییم اسلام کس شعر است و خدا هم کشک است و....- راه اصلاح این جماعت اینست که در عین اظهار مسلمانی بگوییم قران کلمات یک بشر است . چون سر و کارت با کودک فتاد / هم زبان کودکی باید گشاد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سروش کجا از لیبرالیسم و سکولاریسم دفاع کرده است؟!

      خالی بندی فضایی نفرمایید!!!!!!

      نامه او در انتقاد از سکولاریسم (درباره آهنگ نقی) یادمان نرفته است.

      اسلامی کردن و بستن دانشگاه و اخراج اساتید و انقلاب فرهنگی اسلامی، معنای لیبرالیسم می دهد!؟؟

      آن جماعتی که شما معتقدید کودک و بی شعور هستند، من معتقدم شعور دارند.

      اگرامثال سروش نباشند که ماله کشی کنند و بر چرندیات اسلام، ماله بکشند، خیلی راحت مغزشان را به کار می اندازند و می گویند دین برده داری، چیز بدی است...

      حذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.