پنجشنبه، آبان ۱۶، ۱۳۹۲

آشتی ملی، ملعبه ای برای سرکوب و یا نادیده گرفتن خردجمعی و یا دمکراسی نیست!

به یاد بیاوریم که خمینی، بارها بر آزادی بیان تاکید کرده بود، و مثلا گفته بود:

"اگر چنان چه مضرّ به حال ملت نباشد، بيان همه چيز آزاد است، چيزهايي آزاد نيست كه مضرّ ِبه حال ملت ما باشد". (صحيفه نور ، ج3, ص48.)

بسیاری از اشخاص، در قبل از انقلاب با شنیدن این حرف های خمینی، تصور می کردند که خمینی به آزادی، اعتقاد دارد!

و تنها حلقه گم شده ماجرا، اینجا بود که این افراد، کمی عمیق تر نگاه نمی کردند تا ببیند که مثلا در جمله بالا؛ منظور خمینی از "ملت ما"، شخص خودش بود و تصور می کرد آزادی تا جایی باید وجود داشته باشد که موقعیت او و یا دیگر آخوندها را به خطر نیاندازد.

در حقیقت، اینکه شخصی شعاری بدهد و بگوید مثلا آزادی بیان چیز خوبی است، کفایت نمی کند، باید به دقت نگریست که آیا آن شخص، اولا درک درستی از آزادی بیان دارد؟! و آیا اصولا، حاضر است برای آزادی بیان هزینه بدهد و به آزادی بیان پایبندی دارد؟!

این مهم، هنگام استفاده از مفاهیمی چون "آشتی ملی" نیز باید رعایت شود، چه آنکه در فضای سیاسی اپوزسیون ایرانی، این عبارت بسیار به گوش می رسد. دقت به نکات ذیل، ضروری است:

-          آَشتی ملی معطوف به رخدادهای گذشته است، و به اتفاقات آینده ربط پیدا نمی کند.
-          آشتی ملی به معنای بخشیدن افرادی است که در گذشته خطا کرده اند، و به معنای این نیست که پیشاپیش، جنایات و یا اشتباهات آینده آنها را ببخشند. هر شخصی در مقابل اعمال خود در گذشته، حال و آینده مسئول است. تنها می توان اعمال گذشته فرد را بخشید، ولی نمی توان درباره اعمال آینده افراد قضاوت کرد.
-          آشتی ملی، به معنای دادن تیغ تیز به دست زنگی مست نیست! آشتی ملی به معنای این نیست که مثلا به فلان بسیجی یا مزدور رژیم، چشم بسته این اختیار داده شود که در آینده هر کاری که می خواهد بکند و یا به جنایات خود ادامه دهد.
-          آشتی ملی در تناقض با دمکراسی قرار ندارد. اینگونه نیست که یک خطاکار سابق، به بهانه آشتی ملی اجازه داشته باشد که نظر اکثریت یک جامعه ای را زیر پا بگذارد، ساده ترین اصول جامعه مدرن را نادیده بگیرد.
-          در اعلامیه جهانی حقوق بشر، به صراحت گفته شده که از یک بند، نمی توان برای نقض دیگر بندهای اعلامیه استفاده کرد. این اصل در اینجا نیز صادق است.  اصولا دمکراسی و حقوق بشر، از یک آبشخور فکری مشترک بر می خیزند، لذا نمی توان از آشتی ملی به عنوان ملعبه ای برای نادیده گرفتن نظر اکثریت بهره گرفت. 

نوشته های چند روز گذشته:  


دو:  
غده ای سرطانی در شورای ملی، با نام عباس فخرآور/ با این غده چرکین چه باید کرد؟



و چند نوشته اخیر این وبلاگ:




  

۲ نظر:

  1. آقای گمنامیان

    بالاترین جدیدا امکانی دارد که به کاربران این امکان را میدهد که همزمان با چند شناسه لاگین کنند ... این قابلیت پولی و قیمت آن ارزان نیست . نام این قابلیت گروپ شناسه است
    همین دیروز بالاخره آنرا از نزدیک دیدم

    پاسخحذف
  2. درود بر گمنامیان عزیز
    لطفا در صورت امکان شرحی بر وضعیت شورای ملی بنویسید
    تازگی ایمیلی دریافت کرده ایم و سر در گم هستیم که واقعا چه خبر است
    سپاس فراوان!

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.