جمعه، آبان ۱۷، ۱۳۹۲

این تصویر، عمق تفاوت نگرش به کرامت انسانی در چین و بریتانیا را نشان می دهد...!

این تصاویر، مصاحبه برای استخدام مهماندار در خط هوایی چین است! شکل و قیافه و بدن و صورت و همه جای دختر بیچاره را چک می کنند تا مطمین شوند او به اندازه کافی زیبا هست تا که شایستگی مهمانداری هواپیما باشد!

دیدن این تصاویر، لحظه ای مرا به فکر فرو برد، زمانی که این شرایط را با کشور بریتانیا مقایسه می کنم.

این تفاوت احترام به حقوق بشر در یک کشور دیکتاتوری و با مثلا بریتانیا است.

در بریتانیا رزومه ای (سی- وی) که برای کار تهیه می شود، فاقد عکس است، چون معتقدند که صاحب کار، نباید بر اساس قیافه افراد تصمیم بگیرد!

معمولا کمپانی های بزرگ یا شرکت های کاریابی، به محض دریافت یک روزمه که بر روی آن عکس وجود داشته باشد، آن رزومه را به سطل آشغال می اندازند!! دلیلش مشخص است، چون طبق قانون، نمی توان مثالی چون گرایش جنسی، سن، مذهب، جنبسیت و یا کشور محل تولد و یا ناتوانی جسمی، را در استخدام یک نفر، به عنوان فاکتور در نظر گرفت، و اگر یک صاحب کار، چنین کند، او با خطر دادگاه و جریمه روبرو است.

حال اگر کسی عکس خود را در رزومه اش بگذارد، بخشی از این اطلاعات فوق (مثلا قیافه اش را)، بروز داده است، و حال اگر صاحب کار، روزمه فرد را حتی بررسی کند و او را استخدام نکند، صاحب رزومه این حق را دارد که از صاحب کار شکایت کند، چون می تواند به دادگاه بگوید صاحب کار،  او را به دلیل مثلا قیافه اش، و یا رنگ پوستش استخدام نکرده است!

صد البته که این استخدام باید منطقی نیز باشد، مثلا یک نفر که با ویلچر حرکت می کند، نمی تواند اعتراض کند که چرا او را برای مهمانداری هواپیما استخدام نمی کنند، چون باید از نظر جسمی، فرد توانایی انجام کار را داشته باشد، اما اگر همان کسی که با ویلچر حرکت می کند، تنها به دلیل ناتوانی جسمی از شغل منشی گری محروم شود و صاحب کار، او را استخدام نکند، صاحب کار با مجازات های جدی روبرو خواهد شد.

حاصل احترام به حقوق بشر در بریتانیا این می شود که رفاه اجتماعی در بالاترین حد ممکن است، اما در چین، زندگی انسان ها به شکل برده داری است...!

زیبایی بیشتر یا کمتر، دست خود انسان نیست، همانطوری که رنگ پوست، نژاد و یا جنسیت، و نمی توان گفت چون کسی کمتر زیبا است ، نباید از حقوق اجتماعی کمتری برخوردار باشد.

این توهین به کرامت ذاتی انسان ها است، اگر بگوییم چون کسی رنگ پوست یا چهره اش متفاوت است، باید از حقوق متفاوتی برخوردار باشند، همه انسانها، صرفا به دلیل انسان بودن، از حقوق برابر بهره مند هستند.



نوشته های چند روز گذشته:  




و چند نوشته اخیر این وبلاگ:








  






۲ نظر:

  1. دوست عزیز
    شاید این پروسه استخدام در چین که گفتید حقیقت داشته باشد
    اما این عکسها تنها نشانگر بخشی از آزمایش های پزشکی می باشد که برای چنین شغلی لازم است.
    اگر عکس یا اطلاعات بیشتری دارید معرفی نمایید.

    پاسخحذف
  2. دوست گرامی , جدا از مسئله نژادی و فرهنگی , از نظر جمعیتی یک کشور چند ده میلیونی با یک کشور یک میلیارد و چند صد میلیون نفری بسیار فرق دارد و انتخاب یکی در هزار نفر تا انتخاب یکی در ده نفر مطمئنا بسیار مشکل تر و دارای قوانین پیچیده تر و لزوم دقت بیشتری است.

    اما از حق نگذریم , کنترل چنین جمعیتی و سیر کردن شکم آنها و بحرکت درآوردن و نظم دادن به آنها با هر روش حکومتی

    قابل تحسین است و باید بدانیم که رهبران آنها دارای درایت و خرد و مدیریت بسیار قوی و بالائی میباشند .و یقینا یکی از ابزارهای آنها سختگیری در رعایت قوانین هست. [ شما به کشورهای دیگر نگاه کنید , با یکهزارم جمعیت آنها قادر به کنترل وایجاد نظم نیستند.] و بدانید که افراد ناظر بر انتخاب در عکسها نه بر میل شخصی بلکه بر طبق دستور العمل رفتار میکنند .

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.