دوشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۱

در قباحت نژادپرستی...! / بدانیم که کسی مسئول اشتباهات اجدادش نیست، در انتخاب رنگ پوست و قوم خود نیز نقشی نداشته است...!

پیش درامد: 
این جوک را شنیده اید: یک ترکه و یه فارسه و یه رشتیه و ...!!

و اما مطلب امروز:
وقتی انسانی قربانی نژاد پرستی می شود، از حقوق انسانی خود محروم می شود، انسان های نژاد پرست او را به چشم انسان درجه دو نگاه می کنند، حقوق برابری برای او قایل نیستند و به شکل زننده ای مورد آزار قرار می گیرد و از دایره اجتماع خارج انگاشته می شود. 

توضیح عکس بالا: به نظر می رسد  در همه ابعاد پیشرفت حاصل شده، به جز انسانیت!!
شاید در جامعه کنونی بریتانیا، بدترین فحشی که می توانی به یک شخص با سواد بدهی این ست که به او بگویی «راسیست: racist»! چند وقت پیش در روزنامه خواندم که یک افسر پلیس، اینکه او را «راسیست» خوانده بودند، توهین دانسته بود و گفته بود:(منبع: تلگراف).

that is a genuine insult. I hate racism with every fibre of my being."

راسیست (به معنای نژادپرست)، آنچنان بار منفی دارد که از هر گونه توهینی بدتر تلقی می شود، چون راسیست بودن، مساوی است با اینکه جامعه تو را به چشم آدم نادانی نگاه کند که ناتوان از درک این مساله است که همه انسان ها برابر هستند!

در مدارس کشورهای متمدن، همه کودکان از همه رنگ و نژادی با هم رشد می کنند و با هم بزرگ می شوند، در نتیجه به راحتی می بینند که کسی به دلیل رنگ پوست یا نژادش از دیگری برتر نیست.

یک پژوهش علمی نشان داده بود که افراد نژاد پرست، معمولا از هوش کمتری برخوردار هستند و به دیگر عبارت، آدم های احمقی هستند! در این پژوهش می خوانیم:

There's no gentle way to put it: People who give in to racism and prejudice may simply be dumb, according to a new study that is bound to stir public controversy. The research finds that children with low intelligence are more likely to hold prejudiced attitudes as adults. 

این را بدانیم که برای نژادپرست نبودن، الزما نباید نابغه باشی! هر آدمی که احمق نباشد، می تواند بفهمد که کسی در انتخاب رنگ پوست و نژاد خود نقش ندارد، لذا خیلی احمقانه است که ما گروهی از انسان ها را به دلیل رنگ پوست یا رنگ چشم خود، برتر یا پست تر بدانیم.

الزاما نباید نابغه باشی تا بتوانی بفهمی که:
همه انسان ها از هر رنگ و نژاد و دینی، با هم برابر هستند!

الزاما نباید نابغه باشی تا بتوانی بفهمی که:
هیچ انسانی، مسئول اعمال اجدادش نیست که مثلا عرب بوده اند و به ایران حمله کرد اند!) و یا مغول بوده اند و مثلا ممکن است جد هشتادم او (!) همراه چنگیز به ایران حمله کرده باشد!

الزاما نباید نابغه باشی تا بتوانی بفهمی که:
هیچ انسانی در انتخاب رنگ پوست یا چشمش، یا شکل چشمانش نقش ندارد! مگر من رنگ چشم  خودم را خودم انتخاب کرده ام که باید به دلیل آن مورد بی احترامی قرار بگیرم؟!

الزاما نباید نابغه باشی تا بتوانی بفهمی که:
اینکه من چه دینی دارم، به خودم مربوط است، صد البته که شما می توانید آن دین را نقد کنید، اما حق ندارید به من توهین کنید، چون  من دین خاصی را انتخاب کرده ام، یا اینکه در جامعه ای بزرگ شده ام که به دین خاصی اعتقاد دارند! این گناه من نیست!

الزاما نباید نابغه باشی تا بتوانی بفهمی که:
من در محل تولدم، نقشی نداشته ام! خودم محل تولدم را انتخاب نکرده ام، اینکه در ایران بدنیا آمده ام یا افغانستان یا آمریکا، در اختیار من نبوده است. مرا نباید بر اساس  محل تولدم مورد قضاوت قرار دهی! 

برای فهمیدن نکات فوق، الزامی ندارد که نابغه باشی، یک آدم معمولی، این را می فهمد، اما تنها یک آدم احمق ممکن است تصور کند چون رنگ پوست او روشنتر یا تیره تر است، او آدم برتری است. یا اینکه مثلا در قسمت خاصی از دنیا به دنیا آمده است، او آدم مهمتر و با ارزش تری است!!


نکات ذیل در هنگام مشاهده رفتار برخی از هموطنان ما، در ذهن ما شکل می گیرد:

-         اینکه شهروندان کشورهای های عرب همسایه را مسئول جنایات محمد پیامبر و حمله عمر به ایران بدانیم، خیلی مسخره است.
مگر آقای فلان که ساکن کویت یا عراق است، در حمله اجدادش نقشی داشته است که او را مسئول می دانید؟! اینکه آنها مسلمان هستند، دلیل این نمی شود که در نوشتار یا رفتار خود به آنها بی احترامی کنیم.
-         مردم زجر کشیده افغانستان، همسایگان ما هستند، شاید در کشورهای منطقه، هیچ مردمی به اندازه آنها زجر نکشیده باشد. یادمان نرود که بنا به گزارش پلیس ایران، نسبت خلاف افغان ها، به متوسط خلاف ایرانی ها کمتر است.
در نتیجه زشت و زننده است که کلمه افغان را مساوی با خلاف کار بدانیم. یادمان نرود که سالها است که سخت ترین کارها را با کمترین حقوق، افغان ها انجام داده اند.
-         کشور ایران از اقوام گوناگون تشکیل شده است، هر قومی به این جامعه خدمتی کرده است، از بختیاری گرفته تا لر و کرد و فارس.
بی انصافی محض است که قومی از هموطنان را به تیغ طعن و توهین برنجانیم.
پی نوشت یک:
رفتم در سایت بالاترین و این لینک را دیدم، کامنت ها را نیز خواندم! افسوس که در نبود کاربران با سواد، کار بالاترین به جایی رسیده که اکثر کامنت ها، متعلق به افرادی است که رسما از نژادپرستی حمایت می کنند! 


پی نوشت دو:
هیچ توجه کرده بودید که در مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، شعار اصلی مسابقه، مبارزه با تبعیض بود. هیچ توجه کرده بودید که در کنار زمین چند بار نوشته بود: RESPECT
در سایت یوفا، می خوانیم: 

"Respect at EURO highlights UEFA's continuous commitment to combat any form of discrimination, increase access for fans with disabilities, promote health through physical activity and encourage intercultural dialogue between fans and the host cities."





۱۲ نظر:

  1. سلام نگارنده عزیز
    من یک افغانم و حدود 15 سال از عمر 38 ساله ام رو در ایران گذارانده ام.
    من سازنده دستگاه های تولید ظروف یکبارمصرف بودم و تعدادی از دوستان ایرانی ام را با تشویق وراهنمایی مالک دستگاهای تولیدی وکارگاه ساختم وشدند کارخانه دار ، و اما خودم چی !
    من نمیتوانستم بچههایم رامهدکودک و مدرسه بفرستم.ماشین، کارگاه وحتی دستگاه هایم به نام خودم نبود . آمدم نروژ ودر اینجا تفاوت ها را فهمیدم. بچه هایم ازهمه امکانات وامتیازات یک تبعه نرویژی بهره میبرند وبه همین منوال خودم .
    من توقع کمک از حکومت ایران نداشتم واما این انتظار را داشتم که باهزینه خودم بچه هایم را به مدرسه غیر انتفاعی بفرستم و حتی حاضر بودم هزینه ها را به مراتب بالاتر بپردازم اما نشد که نشد چون من یک افغان بودم وهنوزهم یک افغان هستم اما با این تفاوت که از همه امکانات جامعه نروژ بهرهمند . البته من در تهران ، کرج ، بندرعباس و بلاخره در یزد ساکن بوده ام و به بسیاری از شهر های ایران سفر کرده ام و اگر مبالفه نباشد ایران و ایرانی را با زوایای زیادی که از دید خود یک ایرانی پنهان ویا ناشناخته است را میشناسم.
    ایرانیان مردم خوبی هستند، اما چه کنیم جنگل را

    پاسخحذف
  2. ممنون بابت دیدگاهتون.
    با ذکر منبع، از مطلب شما استفاده کردم.
    ما نیاز داریم که اینگونه مطالب را بارها و بارها تکرار کنیم و امیدوار باشیم
    که روزی جامعه ما انتقاد پذیر شود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانم یا آقای گمنامیان،
      فرهنگ سازی، یکی از مشکلترین مبارزات اجتماعی محسوب میشود، چرا که هموطن تو که همزبانت است با تمام انرژی با تو برخورد کرده و حتی از هرگونه دشمنی هم دریغ نمیکند.
      صمیمانه ازتون میخوام که خسته نشید و ادامه بدید. یک روز صفا و صمیمیت به این مرز و بوم برخواهد گشت.
      با تشکر

      حذف
  3. ahmagh jan ... akhe befahm chi migi olagh
    bishour... nafahm
    az rouzi ke islam omade to iran araba faghat be in fekardan ke ba madare
    amsale to bekhaban o seyed tahvil jameeye iran bedan... khak to saret
    ta ahmaghhaee mese to hastan ozaye mamlekat ine dg...
    age rast migi o roshan fekri in commento bezar bashe ro webloget hame bekhonan
    va ghezavat konan...
    zende bad iran
    bad bakht khalije farso bordan tamon shod bidar sho....
    8 sal jangidan ke bian to beresan be namose irani...
    bidar sho ... ghable inke bidar shi khafe sho faghat hamin...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. داداش یه کم آروم ما هم بهت برسیم! من تو ایران که بودم ترویج خشونت علیه افغانی و عرب میکردم. گروهی راه انداخته بودم که چشم بسته از عرب متنفر بود. منتها سالها طول کشید بفهمم که چقدر احمق بودم. یه روز هم تو البته اگه خوش شانس باشی میفهمی که چقدر احمق هستی. آخه با سواد! عرب با مادر کسی بخوابه سید تحویل بده؟ اونوقت چرا خود کشورهای عربی سید ندارن؟ اتفاقا اگه تک و توک سیدی هم میبینی اجدادش ایرانی بودن!! سید زاده ی تفکر شیعه هست که ۱۰۰% هم ایرانی هست. این همه روس، پرتغالی و انگلیسی با زنای ما خوابیدن و بچه تحویل جامعه دادن اونم نه ۱۰۰۰ سال پیش، همین ۱۰۰ سال پیش اونوقت صدات در نمیاد. اتفاقا امثال این تفکر احمقانه هست که مردم ما به جای اینکه یه غلطی بکنن از دنیا عقب نمونن صبح تا شب وقتشونو صرف فحش دادن به عمر و تخم و ترکه اون میکنن . جالبه که ۹۰ درصد همین آدم ها هم به اسلامی که عمر براشون آورده افتخار میکنن!!! دلیل میخوای؟ یه سر به صفحه ی شاهین نجفی بزن ببین چه کسانی فحش خواهر و مادر میدن بهش چون به یکی از همین اعراب توهین کرده!!! اکثرا جوانان غیور ایرانی که عرب ستیز هم هستن!

      حذف
    2. متن این هموطن که فینگلیش نوشتند متاسفانه بوی وطن پرستی نمیده.
      جناب ناشناس، شما فقط عصبانی هستی اما حتی نمیدونی چرا عصبانی هستی :(
      مثال شما مثل کسی است که از دست دشمن عصبانی شده اما زورش به دشمن نمیرسه و
      حرصش را روی هموطنش که در جبهه موافق میجنگه خالی میکنه.
      به امید آن روز که همه با هم برای انسانیت ارزش قائل باشیم و دوران نژاد پرستی
      رو پشت سر بگذاریم.

      حذف
  4. in emaile mane: hizoms@yahoo.com
    age fekr mikonike harfi dari ke bayad beshnavam dar ertebate ba nazarike behet dadam hastam....

    پاسخحذف
  5. لطفا متن را تصحیح کنید: راسیست یعنی نژادپرست. راسیسم یعنی نژادپرستی.

    پاسخحذف
  6. ممنون از مطلب بسیار خوبتون. در شگفتم واقعا از این کامنت‌های کثیف و سرشار از نفرت که بعضی‌ `هم وطن `‌های عزیز اینجا و در سایت بالاترین گذاشتن. رفتن برای تماشای اعدام، توهین و تحقیر هر کسی‌ که ` غیر خودی` مینامیمش، چه هموطن‌های ترک، کرد، عرب، بلوچ، و چه مهمانان افغان، فحش و تهدید به تجاوز به خواهر و مادر هر کسی‌ که با نظر ما موافق نیست! تأسف از این میخورم که تعداد این نژاد پرستن کور در حال افزایش است گویا. مشکل از آنجاست که فکر کردن را نیموختیم، فقط انگشت اتهام به سمت این و آن گرفتن را خوب بلدیم! وقتی‌ مشکلات سیاسی، اقتصادی بر ما فشار می‌آورند، به جای رفتن سراغ مشکله اصلی‌، به هر آنکس که زورمان برسد خوشونت می‌کنیم. آیا امیدی به این ملت هست؟!!!

    پاسخحذف
  7. Admin jan it is not possible to leave comments using the name. email address option. I tried to leave a comment both in Farsi, and in English, but got the same error message: invalid characters. Dar zemn, I wrote the last comment in Farsi, and I am Sahar.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سحر عزیزم
      سپاس

      ممنون از کامنت محبت آمیز شما.
      احتمالا مشکل از مرورگر شما بوده، وگرنه گوگل و بلاگ اسپات دارد کار می کند.

      ارادت
      گمنامیان

      حذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.