چهارشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۲

مناظره / آیا باید انتخابات پیش رو را تحریم کرد؟/ با مشارکت متین آزادی و گمنامیان، بخش اول


یک- سوال آقای متین آزادی:

 تشكر از جناب گمناميان براي پذيرش اين مناظره،ابتدا بحث رو با يك سوال كلي شروع ميكنم:
به نظر جنابعالي عدم شركت در انتخابات رياست جمهوري پيش رو چه محاسن و منافعي براي كشور و مردم كشور در پي دارد؟

دو- پاسخ گمنامیان:
با درود و سپاس از متین گرامی، 


عدم مشارکت در انتخابات فرمایشی رژیم، دو حسن اساسی دارد، اول اینکه به شعور مردم ایران توهین نمی شود! دوما اینکه این انتخابات فرمایشی، مشروعیتی را برای رژیم در ابعاد بین المللی فراهم می کند و رژیم می تواند ادعا کند که بر اساس رای مردم برگزیده شده است و بسیاری از کشورهای خارجی، مدعی می شوند به هر حال این سران رژیم، بر اساس رای مردم بر سر کار آمده اند، ولی در انتخابات، کم کاری های متعتددی وجود داشته است. 


انتخابات فرمایشی، هیچ نفعی ندارد، و تنها باعث به وجود آمدن مشروعیت برای رژیم می شود.
یکی از مهمترین قدم ها برای نشان دادن مخالفت با کل رژیم، شرکت نکردن در انتخابات است، همانطوری که تظاهرات در خیابان های تهران، باعث می شود رژیم مخالفت مردم را با خودش ببیند، عدم مشارکت (علی رغم تبلیغ زیاد رژیم)، همان هدف را به نمایش می گذارد. 


یکی از اولین قدم ها برای آغاز سرنگونی رژیم، مشارکت نکردن در انتخابات است..


سه- ادامه بحث توسط متین:


با درود
ابتدائا شما بحث از مشاركت بالا جهت مشروعيت در بُعد بين المللي كرديد،بايد خدمت شما عرض كنم كه در سطح بين الملل ميزان مشاركت هاي در انتخابات نشان دهنده مشروعيت حكومت ها نبوده است همانطور كه میزان مشاركت انتخاباتی در كشوری مانند آمریكا، به طور میانگین حدود 48 درصد بوده و حتي در برخی سال‌ها به طور مثال، 1986 و 1998 به 36 درصد نیز رسیده . میانگین مشاركت مردم در انتخابات طی چند سال اخیر در لهستان حدود 51 درصد، سوئیس 54 درصد، جمهوری آذربایجان 47 درصد و پاكستان تقریبا 45 درصد بوده است و اين ميزان مشاركت كم معمولا به پاي عدم علاقه مردم به مسائل سياسي (كه در ايران هم اينگونه تعبير ميشود) انگاشته ميشود،
حال فرض بگيريم خود حكومت براي نشان دادن مشروعيت بخواهد به ميزان مشاركت بالا استناد كند، شما فكر ميكنيد با حضور كمرنگ مردم پاي صندوق هاي راي حاكميت اين موضوع را قبول خواهد كرد؟

اين تحريم فراگير امر جديدي نيست، سي و اندي سال ما مخالفين بارها و بارها تحريم فراگير و بايكوت انتخابات را تجربه كرده ايم،اما اين حكومت خوب ميداند چطور از اين طريق مشروعيت براي خود كسب كند، از كم كردن تعداد حوزه ها در صورت كم بودن راي دهندگان بگير تا دادن مزايا به شركت كنندگان پايين دست جامعه و ايجاد مشكلات شغلي و درسي براي شناسنامه هاي سفيد و ... . همه ي اينها باعث ميشود تا حكومت از لحاظ مشروعيت بين المللي با مشكلي مواجه نباشد و به هر نحو بتواند به خوبي شوئ انتخاباتي خود را برگزار كند تا اينكه چنين دردسرهاي عظيم نظير اعتراضات 88 را بر خود بخرد.

در ادامه فرمايشتان گفته ايد انتخابات فرمايشي هيچ نفعي ندارد و توهين به شعور مردم هست، كه به باور من اين مسئله صحيح نيست شما به عنوان مثال انتخابات 88 و پيامدهاي ان را مشاهده كنيد، در دوران خفقاني كه اوج افتخار اپوزيسيون جمع كردن دو سه نفر در صف نانوايي بود تظاهرات چندين مليوني بر عليه حاكميت راه افتاد، كدام توهين به شعور مردم؟ جمعيت چندين مليوني كه در خيابان ها بر عليه حاكميت شعار ميدادند توهين به شعور مردم بود؟
شعار نه غزه نه لبنان توهين به شعور بود؟
يا شعار جمهوري ايراني توهين؟
و يا مرگ بر اصل ولايت فقيه؟
اينها همه پيامدهاي ايستادگي مردم و استفاده كردن از ابزار خود نظام براي اعتراض بود،شك نكنيد رژيم ولايت فقيه ترجيح ميدهد در يك انتخابات آرام و بي هياهو كانديدايي كه بيشترين بله قربان گويي را دارد بر سر كار بياورد تا اينكه چنين مصيبت هايي را بر خود بخرد كه عنوان كندفرضا ميزان مشاركت 80درصد بود،فكر ميكنيد براي اينها كاري دارد 50 درصد مشاركت را 80 درصد اعلام كنند؟ پس اين گزينه كه حاكميت ميخواهد مردم را به هر قيمتي پاي صندوق هاي راي بكشاند منتفي به نظر ميرسد،از ترس و نگراني هاي رسانه هاي وابسته به حكومت و همچنين تخريب بي سابقه هاشمي هم ميشود فهميد اينجا شاهد يك جنگ زرگري نخواهيم بود،حال سوال اينجاست كه چرا نبايد از اين فضاي تشنج استفاده كرد براي پيشبد اهداف؟آيا استفاده معقولانه از اين فضا با مشاركت فعال و هوشمنندانه توهين به شعور مردم محسوب ميشود يا نشستن در خانه و ديدن ادامه سريال نابودي كشور؟ 


در آخر نيز عنوان كرده ايد اولين قدم براي نابودي رژيم شركت نكردن در انتخابات است،آيا با نكاتي كه گفته شد چنين چيزي عملي است؟ شما اصلا فكر كنيد 60درصد واجدين شرايط هم در خانه نشستند فكر ميكنيد چه چيزي تغيير خواهد كرد؟همان جمعيت 40درصد با حساب بيت آقا 60درصد به دنيا قالب ميشود و تمام...اما شما اگر در سطح بين الملل هم ببينيد انتخابات هاي درون حاكميتي بعضا باعث وقوع انقلاب هم شده اند مانند جنبش نارنجي اوكراين و انقلاب میانمار (برمه) و ....همين جنبش سبز در ايران فكر ميكنيد اگر منسجم تر و ليدرهاي قدرتمندتر بود نميتوانست كار جمهوري اسلامي رايكسره كند؟ فكر ميكنيد اگر جمعيت چندين مليوني معترض در 25خرداد در خيابان ها ميماندند اوضاع الان اينچنين بود؟




مطالب قبلی این وبلاگ:






۶ نظر:

  1. ساشتیانی دیروز لینک زیر را به بالاترین ارسال کرد:
    https://balatarin.com/permlink/2013/5/12/3314423
    جناب ساشتی چطور اینهمه مدت که دهها هزار زن و کودک بیگناه به فجیع ترین شکل ممکن سلاخی شدند دستت به کیبورد نرفت ولی به خاطر عمل یک فرد شبه نظامی روی یک فرد نظامی( حتما مفهومش رو میدونی یعنی طرف مسلح بوده و قدرت دفاع داشته و از همه مهمتر خودش انتخاب کرده تو اون موقعیت باشه ) حالا شما عزا گرفتی و مرثیه برا طرف لینک میکنی.
    من اکانت بالاترین ندارم لطفا اگه کسی امکانش براش هست این کامنت را به اطلاع ساشتی برساند

    پاسخحذف
  2. مرد مگسی
    https://www.youtube.com/watch?v=4w-r-MXLU0k

    پاسخحذف
  3. گمنامیان، خبر جدید را شنیدید که اصلاح طلب‌های عضو شورای امنیت (موسوی لاری و معین و ظریفیان) حکم تیر در خوابگاه دانشجویان در جریان ۱۸ تیر را به قالیباف داده بودند؟ به نظرم این مساله قابلیت پرداختن بیشتر از طرف وبلاگ نویسان غیر منتسب به رفسنجانی را دارد. بی‌ شرفها حتا به این دانشجوها که برایشان رای آوردند هم رحم نکردند برای حفظ نظام. جالبیش اینجاست خود سایت کلمه این قضیهٔ را لو داد ولی‌ حواسش نبود پای خودشون گیره.

    پاسخحذف
  4. در راستای کامنت قبلی‌

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=F7QxdTf31eA#t=96s

    پاسخحذف
  5. در راستای کامنت قبلی‌

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nytIFM-Ylrg


    عذر خواهی‌ می‌کنم گمنامیان عزیز که دائم کامنت میدم اما فکر می‌کنم روشن شدن تکلیف جنایات ۱۸ تیر مساله مهمی باشد. تف به شرف کسانی‌ که از مجوز دهندگان کشتار دانشجویان دفاع میکنند.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.