دوشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۲

آیا با حرکت پلکانی و اندک اندک، می توان به آزادی و دمکراسی دست یافت؟

اعطای آزادی به شیوه قطره چکانی(!) ممکن نیست. اصولا نمی توان پله پله به دمکراسی دست یافت. 

یکم:/

آزادی را مثال می زنم: یا آزادی کامل وجود دارد، یا اینکه آزادی اصلا وجود ندارد. ما آزادی مشروط و محدود نداریم!

اگر مثلا رژیم، یک بخش از مطبوعات را آزاد کند، و بگوید اجازه دارید در باره هر چیزی بنویسید، جز درباره خامنه ای، ما همچنان هیچ آزادی نخواهیم داشت. چرا که اگر اندک آزادی باشد، نویسنده آزاد اندیشه، به اولین چیزی که خواهد پرداخت، نبود آزادی درباره دیگر موارد است!! 

یعنی یا آزادی به صورت کامل و با ویژگی های قابل لمس برای همه، وجود دارد، یا هیچ آزادی وجود ندارد! 

دوم:/

دمکراسی نیز همین گونه است. تصور کنید از سیصد نماینده مجلس، تنها مردم ایران اجازه یابند یک نماینده واقعی انتخاب کنند! حال اگر حتی یک نماینده واقعی مردم در مجلس وجود داشته باشد، اولین خواسته اش، این خواهد بود که چرا بقیه نمایندگان، نماینده واقعی نیستند!؟

سوم:/

با انتخاب امثال روحانی، نمی توان به دمکراسی دست یافت، و هیچ حرکت مثبتی در جامعه رخ نمی دهد. یکی از مهمترین استدلال های اصلاح طلبان برای دفاع از شرکت در انتخابات رژیم و دفاع از کسانی چون میرحسین موسوی وی حسن روحانی، موارد زیر است:

ما بین بد و بدتر انتخاب می کنیم!ما اندک اندک به سمت دمکراسی می رویم! اگر یکباره طلب دمکراسی و آزادی کنیم، همین ریاست جمهوری روحانی نیز نصیب ما نمی شود!

باید توجه داشت که انتخاب بد و بدتر، در یک نظام دیکتاتورِ، در حقیقت انتخاب بین دو دیکتاتور است! اگر یکی از آنها، کمتر جنایت می کند، این حرکت مثبت به سمت دمکراسی محسوب نمی گردد.

دمکراسی و آزادی، مشخصات ساده و قابل لمسی دارند.  اینچنین نیست که بتوان به صورت پلکانی به آزادی و دمکراسی دست یافت...!



نوشته دیروز این وبلاگ:



و چند نوشته اخیر این وبلاگ:








۱ نظر:

  1. دو سوال از جناب گمنامیان ١- پس طبق تعریف شما میزان دموکراسی و آزادی بیان بین دو کشور سومالی و روسیه یکسان و مساوی صفر است؟! ٢- نسخه ی شما برای رسیدن به دموکراسی و آزادی در ایران چیست؟ سرنگونی ساختار حکومتی فعلی از طریق انقلاب و ادامه ی چرخه ی همیشگی؟ پیشاپیش سپاس بابت پاسخگویی.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.