پنجشنبه، آبان ۰۲، ۱۳۹۲

بت سازی از شخصیت های سیاسی گذشته چون شاه و مصدق، نشان از نبود «اندیشه گری»، در گروه های سیاسی ایرانی است!

مهمترین آفتی که در فضای سیاسی ایران وجود دارد، بت سازی از شخصیت های سیاسی است.

این روش، مختص به هیچ گروه خاصی نیست، و تمامی از گروه های سیاسی را در بر می گیرد، در اینجا از گروه های اصلی، چند نمونه ذکر می شود:

-         اکثریت افرادی که خود را ملی مذهبی می نامند، زنده یاد دکتر محمد مصدق را به شکل بت میبینند، و بیش از آنکه او را یک فعال سیاسی بدانند، از او به عنوان یک بت یاد می کنند. گویا فراموش کرده اند که مصدق نیز یک انسان بوده، و علی رغم خدمات بسیار زیاد، اشتباهاتی نیز داشته است.

-         طرفداران نظام پادشاهی مشروطه نیز، پهلوی اول و دوم را به شکل یک بت می بینند، و معتقدند که آنها هیچ اشتباهی نداشته اند! افراد متمایل به این گروه نیز فراموش کرده اند که این دو نیز، خدمات بسیاری داشته اند، اما در همان حال، اشتباهات فراوانی مرتکب شده اند.

-         وارد بحث درباره طرفداران مجاهدین خلق نمی شود، چه آنکه آنها بیشتر یک فرقه هستند تا اینکه گروه سیاسی لقب داده شوند.

نکات قابل توجه به شکل زیر است:

-         طبیعیاست که در اینجا، وارد این بحث نمی شوم که اشتباه مصدق یا شاه چه بوده است، بلکه هدف من، بررسی روش های غلط برخورد است.

-         اصولا هیچ کسی بت نیست، باید یاد بگیریم که انسان ها سفید و سیاه کامل، یا همان خوب و بد نیستند، بلکه خاکستری هستند. هر انسانی می تواند خوبی و بدی داشته باشد.

تفکر بت سازی و بت پروری، به دیکتاتوری ختم می شود! اصولا وقتی شما کسی را بت می بینید،دیگر حاضر نیستید از او انتقاد کنید. شایان ذکر است که انتقاد، بن مایه و زیر ساخت دمکراسی است. یعنی گروه های سیاسی، با انتقاد از یکدیگر، باعث رشد و بهبود در یکدیگر می شوند، از طرف دیگر، رقابت به وجود می آید.

-    اما تفکر بت سازی و بت پروری، تنها باعث می شود که افراد در مقابل انتقاد، موضع بگیرند و به جای تفکر درباره انتقاد مطروحه، به حمله شخصی بپردازند.

-         مهمترین نکته این است:

-        وجود چنین تفکر بت سازی و بت پروری، باعث شده که گروه های سیاسی، به جای اینکه به اندیشه ورزی و غنای دانش سیاسی خود توجه کنند، دیگر نیازی به این کار نبییند.

-         یعنی گروه های سیاسی، به جای اینکه اعتبار خود را از تفکر سیاسی خود کسب کنند، اعتبار خود را از اشخاص کسب می کنند.  این رخداد بسیار خطرناکی است، چه آنکه جایگاه گروه های سیاسی را به فرقه و گروه های شخصیت پرست، تنزیل می دهد.  

  
نوشته های چند روز گذشته:  




و چند نوشته اخیر این وبلاگ:





  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.