چهارشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۲

پژوهشی بر عملیات کربلای پنج/ هموطنم، این تصویر روباه بنفش است، هنگام صدور دستور قتل عام شصت و پنج هزار نفر ایرانی!

این مقاله کمی طولانی است، اما مطمین باشید به خواندنش می ارزد.

یکی از مسایلی که کمتر به آن پرداخته شده است، و به نظرم، باید برای افشا کردن سران رژیم خوب به آن پرداخت، مساله عملیات کربلای پنج در طی جنگ ایران و عراق  است.

بسیاری از هموطنان ما هنوز نمی دانند در طی این عملیات، چه بر سر آنها آمده و چگونه یک هزارم از جمعیت کشور، که عموما کودکان و نوجوانان بودند، برای اهداف کثیف رژیم، قتل عام شدند.

در اینجا، ابتدا پیش زمینه ای از این عملیات، و سپس خلاصه ای از اتفاقات رخ داده در کربلای پنج، را به صورت خلاصه و مستند، به اطلاع شما می رسانم:

-          به یاد داشته باشیم، هر چند صدام آغاز گر جنگ بود و سودای تصرف ایران را در سر می پروراند، اما بعد از اینکه ایران خرمشهر را بازپس گرفت، صدام حاضر به عقب نشینی کامل بود و اعراب خلیج فارسی نیز، حاضر بودند تا مبلغ یکصد میلیارد دلار، به ایران خسارت بپردازند. به شرطی که ایران جنگ را تمام کند. (منبع)
-          اما دو عامل مهم، جلوی خاتمه جنگ را گرفت، نخست: رویای خمینی برای آزادی قدس بود که می گفت راه قدس از کربلا می گذرد، و سپس: فساد مالی فرماندهان سپاه، که می دیدند از راه دلالی اسحله، می توانند پول کلانی را به جیب بزنند.
-          خیمنی حاضر به قبول پیشنهاد خاتمه دادن به جنگ نشد، جنگ شش سال دیگر ادامه یافت و حاصل آن، یک میلیون کشته و زخمی، و نابودی یک نسل از جامعه ایران، و بر فنا رفتن اقتصاد ایران بود.
-          شهر بصره، در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار داشت، و چون مهمترین مرکز صدور نفت عراق بود، و از طرفی، سقوط بصره، می توانست به سقوط صدام بیانجامد، لذا اهمیت ویژه ای داشت. به همین دلیل، ارتش صدام، تدابیر ویژه ای اندیشده بود.
-          برای دفاع از بصره،  پنج خط دفاعی درست شده بود که به "خط دفاعی آهنین" معروف بوده است.
این خطوط دفاعی به قرار زیر بوده است:
یک: ارتش عراق، یک  رودخانه مصنوعی، به طول سی کیلومتر و عرض هزار و هشتصد متر ساخته شده بود، که آن زمان به "کانال ماهی" یا "کانال ماهی مرده" معروف بود. چون بوی ماهی مرده زیادی می آمد. در این رودخانه، سیم های برق قرار داده بودند و اگر کسی واردش می شد، فورا کشته می شد.
دو: یک میدان مین بسیار بزرگ پشت سر آن رودخانه قرار داشت
سه: چند ردیف سنگر های بسیار مجهز
چهار: پناهگاه های نظامی ضد بمب
پنج: میدان سیم خاردار
-          به اضافه این خطوط دفاعی عجیب، توپ خانه مجهز، یگان های زرهی مجهز به تانک های جدید، بالگرد ها و هواپیماهای مجهز به موشک های هوا به زمین، پشت سر این میدان های عظیم قرار داشت. جالب اینجا بود که صدام عملا اعلام کرده بود تمامی این یگان ها، به بمب های شیمیایی مجهز هستند.
-          از نظر نظامی، اصولا تلاش برای عبور از این دیوار آهنین نظامی، کار احمقانه و مضحکی بوده است. حتی فرماندهان ارتش در آن زمان، به فرماندهان سپاه بابت این حمله اعتراض کرده بودند.
-          بر اساس بررسی های مرکز مطالعات دفاعی آمریکا، هدف رژیم ایران از این عملیات،  این بود که بصره را آزاد کند، آنرا به عنوان کشور "عراق جدید" معرفی کند و آیت الله حکیم و مجلس اعلای عراق (ساکن در ایران) را به عنوان دولت جدید عراق معرفی کنند.
-          برای جذب نیرو، یک واحد نظامی سپاه پاسداران، با نام سپاه محمد به صورت حرفه ای وارد کار شد.
-          برای اینکه سپاه بتواند این عملیات را انجام دهد، دست به جذب نیرو به صورت گسترده زد. در ظرف سه ماه، هزارن نوجوان بین دوازه تا هفده سال، به عنوان بسیجی جذب شدند. با توجه به اینکه آن تاریخ، مدارس فعال بود، بسیاری از نوجوانان ناچار شدند کلاس های مدرسه را رها کنند و به جبهه فرستاده شودند.
-          در اثر چند ماه تلاش رژیم، بیش از شصت و پنج هزار نفر به سپاه محمد پیوستند، که اکثر آنها، دانش آموز نوجوانی بودند که  تحت تاثیر این شستشوی مغزی، به بسیج پیوستند و به جبهه ها اعزام شدند.
-          بر اساس گزارش های خبری مستقل، بسیاری از آنها بین دوازه تا هفده سال سن داشتند، اکثر آنها کمتر از سه ماه آموزش نظامی دیده بودند، درصد قابل توجهی تنها یک آموزش نظامی یک هفته ای دیده بودند.
-          در مقابل آنها، ارتش عراق قرار داشت که از نظر آموزشی، بسیار منظم و سختگیر بود. تمامی آنها به شکل حرفه ای آموزش دیده بودند.
-          بالاخره در نهم ژانویه  سال هشتاد و شش میلادی،  این عملیات آغاز شد. این عملیات، در تاریخ ۴/۱۲/۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه پاسداران انجام شد. فرمانده عملیات هاشمی رفسنجانی  بود و معاون عملیات نیز، حسن روحانی (رییس جمهور کنونی) بوده است. 

-          رفسنجانی گفت که با سقوط بصره، آنها به هدف خود که آزاد کردن قدس است، نزدیک خواهند شد.
-          این عملیات، چند هفته به طول انجامید، حاصل آن کشته شدن شصت و پنج هزار نوجوانی بود که به سپاه پیوسته بودند.
-          این عملیات، هیچ دستاوردی برای رژیم نداشت، و به شکست کامل انجامید. تحلیلگران نظامی، کل عملیات را اشتباه ارزیابی کردند، در همان حال، عدم آشنایی فرماندهان سپاه با فنون نظامی، بی توجهی آنها به توصیه های فرماندهان ارتش، و خودمحوری آنها، باعث شد که حاصل این عملیات، تنها کشته شدن شصت و پنج هزار نوجوان ایرانی باشد.
-          این عملیات، انچنان شرمساری برای رژیم به همراه آورد که رفسنجانی در طی برنامه تلویزیونی، رسما اعلام کرد که حمله های بزرگ را متوقف کرده اند و دیگر از "یورش موج انسانی" استفاده نمی کنند.
-          محسن رضایی، فرمانده سپاه نیز گفت: "دیگر حمله های نظامی کلی را متوقف کرده اند، و تنها به حمایت از اپوزسیون عراق، چون گروه های کرد روی آورده اند!"
نقش روحانی در این قتل عام: 
تا جایی که حافظه ام یاری می کند، رفسنجانی فرمانده جنگ بود، حسن روحانی نیز معاون او بوده است. بماند که خود روحانی، رییس ستاد جنگ بوده است. یعنی بعد از رفسنجانی و محسن رضایی، او مهمترین نقش را در ادامه جنگو یا حتی طراحی همین عملیات داشته است. 

حال سوال من ایجاست، چگونه است که برخی از هموطنان خوش باور، تصور می کنند به  چنین جنایتکارانی می توان امید داشت که کشور را به سمت شرایط بهتری رهنمون گردند؟! لحظه ای با خود اندیشه کنید، شصت و پنج هزار نوجوان بیگناه...

نکته دردناک ماجرا اینجاست، تنها هدف این عملیات، این بود که یک شهر عراقی را در اختیار بگیرند و آیت الله حکیم را به حکومت انجا منصوب کنند...! 

برای نوشتن این مقاله، مقداری بر روی اینترنت سرچ کرده ام، اما بیشترین استفاده را از این دو منبع برده ام:

1-    Woods, Kevin M. (2011) [2010]. Saddam's Generals: Perspectives of the Iran-Iraq War. 4850 Mark Center Drive, Alexandria, Virginia: Institute for Defense Analyses


Hoffpauir, Michael E. (June 1991). Tactical Evolution in the Iraqi Army: The Abadan Island and Fish Lake campaigns of the Iran-Iraq Wa


o            نوشته  های پیشین: 


نوشته های چند روز گذشته:  




و چند نوشته اخیر این وبلاگ:







  


۸ نظر:

  1. لینک در بالاترین:
    https://www.balatarin.com/permlink/2013/10/23/3425982

    پاسخحذف
  2. این عملیاتی که شما می گید فکر کنم کربلای چهار باشه که ایران کلی تلفات داد همون عملیاتی که از قبل لو رفته بود و ایران ئونسته انجامش داد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیر گرامی،
      عملیات کربلای پنج است.
      عملیات کربلای چهار نیز به شکست انجامید، اما ایران تنها ده هزار کشته داد.

      حذف
  3. نام عملیات کربلای چهار بوده

    پاسخحذف
  4. آخه این ها کدام زمان کارشان درست بوده که ... [Azerbaijan Se.. ]

    پاسخحذف
  5. ای بدبخت!

    سوختی از کامنت ام؟! زدی پاکش کردی؟ :)))))

    بهـــــــــــــــــــتر.....
    معلومه حرف ام جنگ طلبی مثل تورو خوب سوزونده!

    :))

    مملکت دست ماست،شما ها هم همـــــــــتون بی خایه تر از اینی هستید که بخوایید بیایید ایران!

    اپوزیسیون بزدل و ترسو شماهایید....

    D:

    پاسخحذف
  6. جناب گمنامیان. به این ادعا که اعراب پس از آزادی خرمشهر حاضر بودند 100 میلیارد دلار به ایران خسارت بدهند قبلا در کامنت این مطلب وبلاگتان پاسخ مستدل داده ام و آن را رد کرده ام. http://gomnamian.blogspot.ca/2011/09/blog-post_27.html?showComment=1389520638517#c8122099197072488907

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.