یکشنبه، تیر ۰۲، ۱۳۹۲

افشاگری/مدیرکل بی شرف! آلودگی اراک، ربطی به خارج از کشور ندارد، به کارخانه آلومینیوم اراک مربوط است که بسیج، سهامدارش است!

مدتها بود تصمیم داشتم درباره کارخانه آلومینیوم  اراک، مطلبی را قلمی کنم، اما یا فراموش می کردم و یا وقت نمی شد، امروز که خبری مبنی بر درگیری و اعتراضات مردمی در این شهر، به دلیل آلودگی بیش از حد هوا خواندم، این مطلب را تقدیم می کنم:

بنا به دلایلی شخصی، سالها پیش، مدتی را در اراک زندگی کردم، و چون موضوع محیط زیست، یکی از دغدغه های من بوده، همان روزهای اول، کارخانه آلومینیوم اراک، نظرم را جلب کرد.

در یکی از مهمانی ها، یکی از مهندس های ارشد کارخانه، با من دوست شد و چون علاقه مرا به این موضوع دید، برایم توضیحات بیشتری داد که در آن کارخانه چه می گذرد!

همانطوری که می دانید، فلز آلومینیوم ، به مانند سرب در زمره فلزات سنگین قرار نمی گیرد، و چون کمتر جذب بدن می شود، به اندازه آنها خطرناک نیست، اما باز نیز فلز خطرناکی است، و می تواند بر روی مغز، سیستم گوارشی و کلیه ها، اثر بسیار خطرناکی بگذارد. (منبع)

اصولا وقتی این فلز به صورت مذاب در می آید، ذرات ریز آن، در فضا پراکنده می شود و به همین دلیل، کارخانجات آلومینیوم  دنیا، سیستم های پیچیده ای دارند که به کمک آن، اجازه نمی دهند فلزی که مذاب شده و ذرات آن در هوا وجود دارد، وارد محیط زیست شود و درحقیقت به کمک فیلترهای خیلی خیلی پیشرفته، آن فلزات را از هوای اطراف جذب می کنند.

اما گویا در کارخانه آلومینیوم  اراک، به دلیل اینکه طراحی کارخانه خیلی خیلی قدیمی است، چیزی به نام فیلتر طراحی نشده است و آلومینیوم  مذاب، در مجاورت هوای آزاد قرار دارد!! یعنی آلمونیمی که بخار می شود، خیلی راحت وارد هوای آزاد شده و بر سر مردم شهر فرو می آید.

آقای مهندس برای من توضیح داد که اصولا، در کارخانه اراک، هیچ سیستم فیلتر مدرنی وجود ندارد، چون فیلترهای خوب، خیلی گران هستند و کارخانه، تنها چند فیلتر چینی را نصب کرده است که اصولا کارایی ندارند...!

این آقای مهندس، همان موقع به من گفت که گروهی فرانسوی برای بازدید از کارخانه آمده بودند، و وقتی با این صحنه روبرو شده بودند، با عصبانیت گفته بودند: «بهتر است این کارخانه فورا تعطیل شود، شما با جان مردم بازی می کنید...!»

و نکته وحشتناک، که کمر آدمی را به لرزه در می آورد، اینجاست که این کارخانه، اکنون در داخل شهر واقع شده است. یعنی یک کارخانه که ماده ای چنین سمی تولید می کند، درست در وسط شهر، جان مردم یک کلان شهر را به خطر انداخته است...!!

اصولا کارخانجاتی که کوچکترین آلودگی تولید می کنند، اجازه نمی یابند در مکان های پر جمعیت به فعالیت خود ادامه دهند، چون اثرات آلودگی و بیماری، چند هزار برابر می شود، و جای تعجب است که این کارخانه، ده ها سال است که مشغول کار است...!

بررسی اقتصادی عملکرد این کارخانه:

به نظر شما سود کارخانه چقدر است؟ آیا سود این کارخانه بیش از یکصد میلیون دلار در سال است؟! این سود به جیب چه کسی می رود؟! براستی، هزینه درمان و بیماری شهروندان، چقدر است!؟

امروز در اخبار خواندم که آلودگی شهر اراک، به حدی زیاد شده که ادارات تعطیل شده است...! و به مردم گفته شده از تردد در خیابان ها و فضای آزاد خودداری کنند..!

قبلا نوشته بودم که فرماندهان سپاه، دزد معمولی نیستند، آنها برای دزدیدن شاخه ای انگور، باغ را به آتش می کشند..! حکایت وضعیت کنونی است، انها برای اینکه بتوانند با تولیدات این کارخانه، پول به جیب بزنند، جان صدها هزار نفر انسان را اینچنین به خطر می اندازند..!

واگذاری این کارخانه به بسیج:

امروز، بعد از دیدن خبر شلوغی های اراک، با آقای مهندس یاد شده، تماسی گرفتم و از او درباره کارخانه و شرایطش پرس و جو کردم.

جالب است که بدانید، بخشی عمده ای از کارخانه آلومینیوم اراک، اکنون به بسیج واگذار شده و  یکی از موسسات اقتصادی وابسته به بسیج (!)، یکی از سهامداران اصلی کارخانه است و مدیرعامل کارخانه را تعیین کرده است. یکی از هنر نمایی های این آقای مدیرعامل، این بوده که دستور داده خرید فیلتر را به جهت صرفه جویی ارزی، متوقف کنند...!! و دستور داده که از فیلترهای قدیمی، استفاده مجدد(!!) کنند. در حقیقت، کارخانه مشغول پراکنده کردن سم در فضای شهر است.

گویا دو سال پیش،  یکی از دانشجویان پزشکی، یک تحقیق آماری درباره شیوع بیماری در اراک انجام داده،  و این آقای مهندس، خلاصه ای از این گزارش را در اختیار من گذاشته، که در اینجا سر خط آن آورده می شود:

                   تعداد مبتلایان به آلزایمر، در اراک، نزدیک به شانزده برابر متوسط کل کشور است! / 
                   تعداد افراد مبتلا به سرطان، چهار برابر بیشتر از متوسط کل کشور است./ 
                   تعداد سقط جنین، سه برابر بیشتر از متوسط کل کشور است. / 
                   و آمار وحشتناک دیگر..!!

پی نوشت: 
یک: حال چیزی که مرا عصبانی کرده، گفته مدیر کل بی شرف محیط زیست است که گفته است: «"این آلودگی به خاطر ریزگردهایی است که ازسمت کشور عراق می آید".»
 خیر آقای مدیرکل، کمی شرف داشه باش، تو بهتر از هر کسی می دانی که بخش عمده ای از این آلودگی، ناشی از کارخانه آلومینیوم  اراک است...! در همه جای دنیا، سازمان محیط زیست، ارگانی است که از محیط زیست، دفاع می کند، اما در ایران، سازمان محیط زیست، خود مدافع آلوده کنندگان محیط زیست شده، این همان سازمانی است که به  به این کارخانه آلوده کننده محیط زیست، جایزه داده است...!! (منبع)


دو:دیدن خواهر هم وطنم، که تابلویی به دست گرفته و نوشته می خواهم زنده بمانم، و تنها طلب هوای تمیز و غیر آلوده کرده است، قلبم را به درد آورد...: 


نوشته دیگر امروز این وبلاگ: 


 نوشته های روزهای گذشته این وبلاگ:



! 




/------/حکایت گیس کشی  مهدی هاشمی و مجتبی خامنه ای...!/زمانی که همسر مهدی هاشمی در مطبوعات، مجتبی خامنه ای را عقیم می خواند! 

پی نوشت سوم، مابعد التحریر(!):
شرم آور است که یک نفر، در حالی که می بینید سلامتی ساکنین یک کلان شهر، اینچنین آسیب می بیند و اینچنین جان آنها به خطر می افتد، می آید و سعی می کند از متن من اشکال فنی بگیرد! ای کاش چنین اشخاصی، یاد بگیرند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، لاقل بفهمند که برای حمله شخصی، باید کمی صبر کنند و وقتی که فرصت مناسبی بود، حمله کنند...!

این شخص، در فرند فید  به من حمله کرده بود و نوشته بود که اصولا آلومنیوم فلز خطرناک نیست..! در بالا لینک لازمه ارایه شده است که این فلز، خطرناک است و به بیماری هایی چون آلزایمر، ارتباط دارد.

در جواب چنین افرادی، این منبع که متعلق به دولت آمریکا است، معرفی کرده و سپس این متن را اینجا کپی می کنم:
For secondary aluminum production, the principal treatment technology downstream of the melting furnace is dry sorbent injection using lime, followed by fabric filters. Waste gases from salt slag  processing should be filtered as well.

این هم گزارش روزنامه داخلی ایران، درباره کارخانه مذکور و آلاینده بودن  آن. 

همچنین این منبع نیز قابل توجه است: 

Fluoride gases are passed through a bed of alumina where fluoride is adsorbed. The particulate matter is 
then collected in a fabric filter baghouse. The reacted or fluoride-containing alumina is recycled into the 
aluminum production process.

البته علت انتقادهای بی مورد این اشخاص از نگارنده، انتقاد از روحانی و همینطور حمایت از تشکیل شورای ملی بوده است...! گویا از زمان ریاست جمهوری روحانی، دیگر کارخانه ها هوا را آلوده نمی کنند...! مچکریم روحانی...!!!

۴ نظر:

  1. آفرین بر شرفت.

    یکی هم جرات کرد به این مساله بپردازد.

    من اراکی هستم خوددمم اراک زندگی می کنم
    این کارخانه ایرالکو دارد ذره ذره مردم را می کشد
    هیچکی هم صداش در نمی آید

    پاسخحذف
  2. این مطلب نسبتا درسته ولی ربطی به شرایط فعلی نداره.
    کارخونه های آلومینیوم 3 نوع آلودگی هوا دارند.
    -ذرات ریز، که فیلتر مخصوص داره.تکنولوژی اش هم تو ایران خوشبختانه هست.آلومینیوم اراک هم این نوع فیلتر رو داره.فقط باید سر موقع قطعات داخلی تعویض بشه.
    -بخارات اسیدی،که بردش داخل کارخونه است.
    -مونوکسید کربن،که متاسفانه هیچ کاری نمی شه کرد.به همین دلیل غربی ها دارن در کارخونه هاشونو رو یکی یکی می بندن و به جاش تو کشورهای خلیج فارس باز می کنن.ما جهان سومی های احمق هم خوشحال از اینکه صاحب صنعت شدیم.الان تو خلیج فارس آلومینوم هرمزگان- المهدی تو ایرانه،دوتا تو امارات،یکی تو عمان،یکی تو بحرین...جالبه که سنگش از استرالیا میاد،آلومینیمش هم صادر می شه.
    شهر اراک هم به دلیل این کارخونه آلومینیوم هم سایر صنایع آلاینده،جزو شهرهای بسیار آلوده است اما متاسفانه چون این نوع آلودگی ها چندان قابل رویت نیست،کسی اهمیت نمی ده.البته این مشکل فعلی اراک مربوط به ریزگردهای وارداتی است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیر گرامی،

      ضمن سپاس از کامنت شما،

      فیلتر برای ذرات ریز، تکنولوژی بسیار بالایی دارد و در اختیار ایران نیست!!

      من یادم است که در آلمان، یک کارخانه بسیار آلاینده را دیدم که درست در وسط شهر بود! ولی به دلیل تکنولوژی فیلتر، آلاینده هایی که از کارخانه خارج می شد، خیلی خیلی کم بود و حتی طبق قوانین سختگیرانه آلمان، اجازه داده بودن که در وسط شهر به کار خودش ادامه دهد...

      حذف
  3. اقای گمنامیان؟لطفا در مورد وضعیت کارگران در ایران و هم چنین مرگ افشین اسانلو نیز مطلبی بنویسید،باور کنید وضعیت کارگران در ایران بسیار اسفبار است حتی به اندازه یک حیوان نیز برای انها ارزش قائل نیستند این بی شرف ها!!

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.