یکشنبه، تیر ۱۶، ۱۳۹۲

حکم اعدام، عمدی ترین نوع قتل و آدم کشی است/حکم اعدام، قباحت آدم کشی را می شکند وآنرا عادی جلوه می دهد!

پیش درآمد: 

اگر آدم کشی کار بدی است، چرا باید دادگاه و حکومت چنین کار کثیفی را انجام دهد؟! 

و اما بعد: 
کشتن یک انسان، جرم بزرگی است، و شاید بزرگتر از این جرم وجود نداشته باشد. اعلامیه جهانی حقوق بشر، در ماده سوم خود، حق زندگی انسان ها را به صراحت محفوظ می داند و آنرا تضمین می کند.

چرا این مطالب را می نویسم؟! 

واقعیت این است که عنصر نیت و قصد قبلی در جرم قتل، اهمیت بسیار زیادی دارد. اهمیت آن تا آنجا است که در قتل غیر عمد و در یک نظام قضایی عادلانه مانند آمریکا، فرد قاتل ممکن است در فاصله دو یا سه سال، از زندان آزاد شود، اما اگر قتل عمد باشد، حداقل مجازات، بیست و پنج سال زندان است. (در زیر، توضیحات لازمه ارایه شده است)

تفاوت بسیاری است بین اینکه یک نفر با قصد قبلی، به کشتن یک انسان اقدام کند، یا اینکه در طی یک حادثه و بدون اینکه قصد گرفتن جان انسان دیگری را داشته باشد، انسانی را بکشد. 

حال سوال من این است: 

اگر قصد قبلی، این همه اهمیت دارد، و بنیان اصلی جرم را تشکیل می دهد، چگونه است که یک دادگاه و یک حکومت، با قصد قبلی، و در طی یک پروسه چند ماهه، تصمیم می گیرد که جان یک انسان را بگیرد؟! 

مگر نه اینکه جرم آن قاتل، کشتن یک انسان از روی عمد بوده؟! چرا باید یک دولت و یک دادگاه، خود به جرم مشابهی دست بزند و کار مشابهی انجام دهد!؟ 

لطفا نفرمایید که مجازات اعدام، قاتلین را می ترساند و آنها دست به آدم کشی نمی زنند!! چون: 

الف) هیچ یک از قاتلین تا کنون نگفته که چون مثلا در انگلیس، مجازات اعدام نبوده، لذا پیش خود گفته که حالا چون مجازات نیست، من می روم و یکی را می کشم!!

ب) تعداد قتل های رخ داده، در جوامعی که مجازات اعدام وجود دارد، بسیار بیشتر است!! 

ج) اصولا خود اینکه دادگاه، آدمی را می کشد، قباحت آدم کشتن را می شکند و کشتن یک انسان را عادی جلوه می دهد! 

د) آیا کشتن یک انسان، فرد قربانی را باز می گرداند؟! اصولا چه سودی دارد؟! آیا اینکه دل خانواده قربانی خنک (!) می شود، و جگرشان حال می آید(!)، دلیل می شود که یک دادگاه و حکومت، دست به آدم کشی بزنند؟! 

بررسی انواع قتل و اهمیت عنصر نیت و قصد قبلی: / ما دو نوع قتل داریم، قتل عمد و قتل غیر عمد.

نوع اول، قتل غیر عمد:

قتل غیر عمد به قتلی گفته می شود که فرد، بدون اینکه قصد کشتن کسی را داشته باشد، انسانی را بکشد، و در 
سامانه قضایی غرب، به آن Manslaughter گفته می شود. البته مجازات قتل غیر عمد در هر کشوری متفاوت است، اما مثلا در آمریکا، بین چهار تا چهارده سال زندان است  و زندانی پس از گذراندن نیمی از مدت زندان، آزاد می شود. 

حتی قتل غیر عمد نیز در نظام قضایی غرب، بر چند گونه است، نوع اول قتل غیر عمد را voluntary manslaughter می خوانند، که در این نوع، شخص متهم، قصد آسیب رساندن به قربانی را داشته، اما قصد کشتن او را نداشته است، و چون مثلا درگیری بالاگرفته، او را کشته است. با توجه به اینکه فرد، قصد و نیت کشتن را نداشته، لذا، اتهام او را قتل عمد نمی دانند. 

اما در نوع دوم قتل غیر عمد، که Invluntary manslaughter خوانده می شود، متهم اصولا قصد و نیتی حتی برای آسیب رساندن نداشته است، و مثلا در طی یک کار خلاف دیگر، چنین جرمی مرتکب شده است. 

نوع دوم، قتل عمد:

 قتل عمدی به قتلی گفته می شود که شخص با قصد قبلی، اقدام به کشتن انسان دیگری می کند. این نوع قتل را 
قتل عمد و با قصد قبلی می خوانند و در نظام قضایی غربی، به آن Murder گفته می شود. 


نگاهی به نظام قضایی ایران:

در نظام قضایی ایران، قتل غیر عمد مثلا به قتلی گفته می شود که صرفا ناشی از حادثه بوده باشد و اصولا فرد قاتل، هیچ تصمیمی برای کشتن انسان دیگر نداشته باشد، اما در نظام قضایی غرب، قتل غیر عمد، بازه گسترده تری را می پوشاند. 

مثلا در ایران، اگر یک نفر چاقو بردارد و برای چاقو زدن به یک نفر دیگر اقدام کند، ولی قصد کشتن از قبل نداشته باشد، باز نیز اقدام او را قتل عمد می دانند و مجازات اعدام برای او در نظر می گیرند. 

جدا کردن قتل عمد از قتل غیر عمد: 

برای اینکه بتوانیم این دو نوع قتل را در سیستم قضایی غرب، از هم جدا کنیم، به قتلی که فرد، از قبل اسلحه تهیه می کند، و به قصدی به محل حادثه می رود که طرف را بکشد، قتل عمد گفته می شود. 

دو  نوشته دیروز این وبلاگ: 

/---------/به نظر شما، این احمقانه نیست که قانون، برای جلوگیری از آدم کشی و تنبیه آدم کش، خود دست به آدم کشی بزند؟!

/----------/دکتر«زوودی کتز»، هر گونه شباهت بین مدرک خودش و دکترای حسن روحانی را تکذیب کرده و اعلام نمود دکتری او واقعی است!


/-------------/تفاوت خاتمی، خامنه ای و احمدی نژاد در چه چیزی است؟!

/----------/هموطن عزیزم، بین روحانی و خامنه ای فرقی نیست! راهزن، کارش غارتگری است، راهزن خوب و بد نداریم..!

/----------/اگر قبای منتقدی را بر تن کردی اما انصاف را زیر پا گذاشتی، از چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر خارج شده ای!

/-------------/چشم بگشایید، فقط احمدی نژاد با تقلب از صندوق بیرون نیامد، حسن روحانی نیز با تقلب رییس جمهور شد...!

/----------/خامنه ای: جلوی اینها را بگیرید، امروز به مدرک دکترای حسن روحانیبند کرده اند، فردا به مرجعیت و آیت 

۳ نظر:

  1. زندانی کردن یک انسان بی گناه در یک اتاق در بسته به مدت طولانی کار زشتیه. نه؟ پس چرا دولت ها به این کار کثیف روی می آورند و با برنامه ریزی و از روی عمد مجرمین را محبوس می کنند؟ آیا این کار حرمت زندانی کردن بی گناهان را نمی شکند؟
    بر اساس استدلال شما، دولت هیچ کاری نباید در قبال مجرمین انجام دهد جز خوبی! چون هر کار بدی، جدا از این که در مورد چه کسی انجام می گیرد به خودی خود بد است و باید متوقف شود.

    نکته بعد: با این که گفتید نگو، من می گم: سالانه مثلا 5هزار قتل عمد اتفاق می افتد با دلایل و انگیزه های مختلف. خیلی از این قتل ها احساسی و نتیجه عصبانیت لحظه ای است و شخص قاتل برنامه ریزی قبلی نداشته و در آن لحظه کنترل خود را از دست می دهد و... این شخص موقع ارتکاب به جرم، به عواقب کارش نمی اندیشد. پس وجود یا عدم وجود مجازات اعدام تاثیری در کار او ندارد. ولی همه این 5000 قتل عمد که از این نوع نیستند. بعضی موارد هم با فکر و برنامه قبلی انجام شده اند. (نمی دانم چند درصد) و این موارد به عواقب کارشان هم در صورت دستگیری فکر می کنند و ممکنه از تصمیمشان برگردند.
    حالا من می خوام بگم: اگر وجود مجازات اعدام باعث بشه حتی یک مورد از این 5000 قاتل از کارش منصرف بشه، ارزشش رو داره. یعنی مجازات اعدام از یک سو باعث کشته شدن 4999 قاتل شده و از سوی دیگه باعث نجات جان یک انسان بی گناه. به نظر من این کار باید انجام بشه. بر خلاف جمله اول شما از نظر من آدم کشی بد نیست. کشتن "آدم بی گناه" بده. وگر نه صدها هیتلر رو هم اگر بکشید باز کمه.

    "تعداد قتل های رخ داده، در جوامعی که مجازات اعدام وجود دارد..." به عوامل زیادی بستگی دارد که باید همه آن عوامل را کنار هم دید. شاید عامل دیگری که از دید شما مخفی مانده وجود داشته که باعث افزایش تعداد قتل علیرغم وجود مجازات اعدام شده باشه. (شما چند تا از این عوامل را در بررسی خود لحاظ کرده اید؟ نام ببرید.) به عبارت دیگه اگر از امروز بدون تغییر شرایط دیگر اون جامعه، فقط مجازات اعدام رو از اون جامعه حذف کنیم و تعداد قتل کم بشه یا بدون تغییر بمونه، اون وقت حرف شما درست می شه.

    گفتید:
    "هیچ یک از قاتلین تا کنون نگفته که چون مثلا در انگلیس، مجازات اعدام نبوده..."
    موضوع اینه که کسی که فکر قتل به ذهنش رسیده و بعد تصمیمش رو عوض کرده، الان نمیاد با شما مصاحبه کنه و این موضوع رو بهتون اطلاع بدهد. خبرنگاران فقط از قاتلین دستگیر شده مصاحبه گرفته اند و خوب هیچ کدومشون این حرف رو نزده اند. ولی این دلیل نمی شه که دسته اول (قاتلین بالقوه که از ترس مجازات نظرشون رو عوض کردند) وجود نداشته باشند.

    پاسخحذف
  2. در نوع سوم قتل غیر عمد، که Razor manslaughter خوانده می شود، متهم وارد خانه مقتول می شود. مقتول از پنجره پرت می شود و ریش تراش مقتول ملا می شود. مجازات 91 روز زندان

    در نوع چهارم قتل غیر عمد، که Rape manslaughter خوانده می شود، مقتول دستگیر می شوند. به مقتول تجاوز می شود و مقتول شکنجه می شود. مجازات ۲۰۰۰۰۰ تومان

    پاسخحذف
  3. اگه قانونه قرانه بنده ریدم تو اون قران اگه قانون محمده شاشیدم تو روح محمد

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.