دوشنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۲

اگر قبای منتقدی را بر تن کردی اما انصاف را زیر پا گذاشتی، از چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر خارج شده ای!

یک- انتقاد به معنای شکستن حرمت آزادی بیان نیست، به معنای ندیدن واقعیت و تلاش برای تخطیه دیگران نیست.
آزادی بیان برای یک روزنامه نگار منتقد،  بی قید و شرط است و تنها مرزی که برای آزادی بیان وجود دارد، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران است.

به عنوان مثال، فیلم کودک آزاری، اطلاعات بانکی یک نفر، آدرس خانه یک شهروند، شامل آزادی بیان نیست، چنین اعمالی، زیر پا گذاشتن انصاف بوده و ضایع کردن حقوق یک انسان محسوب می شود.

دو- در اعلامیه جهانی حقوق بشر گفته شده که نمی توان از یک بند از اعلامیه سو استفاده کرد، و حقوق انسانی مندرج شده در دیگر بخش های اعلامیه، زیر پا گذشت.

زیر بنا و بن مایه اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده اول آن است که انسان ها را به رفتار برادرانه با یکدیگر توصیه می کند. از طرفی، آزادی بیان و عدالت نیز، دو اصل اساسی دیگر این اعلامیه هستند.

سه- پر بی راه نیست اگر بگوییم که بین آزادی بیان و عدالت نیز، یک ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

یعنی تا جایی آزادی بیان وحود دارد که عدالت را زیر پا نگذارد، و حقوق دیگر انسان ها که در  بندهای دیگر اعلامیه جهانی حقوق بشر تضمین شده، نقض نشود.

چهار- وظیفه منتقدین، افشا کردن ایراد ها  و نواقص است، وظیفه آنها تلاش برای روشنفگری و رفع کردن اشکال است و یک منتقد، تا جایی که حقوق انسانی دیگران را زیر پا نگذارد، باید از آزادی کامل برخوردار باشد.

یعنی بر جلوی راه یک روزنامه نگار منتقد نباید هیچ سدی قرار گیرد و او می تواند تا زمانی که بخواهد، از دیگران انتقاد کند، اما وقتی که آن منتقد، از جاده انصاف خارج شد و به جای انتقاد، تلاش کرد که به موضوع مورد بحث حمله کند، او به نحوی عدالت را لگدمال کرده و دیگر در چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر حرکت نمی کند.

جمع بندی:

وقتی که یک منتقد، به جای انتقاد و تلاش برای روشنگری، تمامی تلاش خود را صرف حمله می کند، و در این راه، حتی به کتمان حقیقت، یا دروغ گویی روی می آورد، دیگر از جاده انصاف خارج می شود، دیگر او یک روزنامه نگار منتقد یا فعال حقوق بشر نیست، او خود یک ناقض حقوق بشر است!

صد البته  حتی کسی که انصاف را زیر پا می گذارد، و به جای نقد موضوع مورد بحث، به روش غیر منصفانه ای چون بهتان زدن و انگ چسباندن یا دروغ گویی متوسل می شود، باید از آزادی بیان برخوردار باشد، تنها نکته اینجاست، چنین شخصی، دیگر یک روزنامه نگار یا وبلاگ نویس منتقد نیست، بلکه شان او به سطح یک فحاش نزول کرده است...! 

ختم کلام اینکه، بین منتقد بودن و فحاشی چشم بسته، فرق بسیاری است، فرق بسیاری است بین کسی که به قصد اصلاح وضع و روشن شدن یک واقعیت قلم می زند، با کسی که چشم می بندد، دهان می گشاید و دروغ می گوید...! 

نباید فراموش کرد که با کلام و با قلم، می توان دیگران را آزار داد، براحتی می توان قلبی را شکست، شخصیتی را لگدمال کرد و آبرویی را بر زمین ریخت...! 


وشته دیگر امروز من: 


این داستان کوتاه و طنز را نیز امروز نوشته ام، به این امید که لبخندی بر لب شما بیاورد: 

۳ نظر:

  1. « سند واگذاری ششدانگ سرزمین اسراییل به یهودیان توسط الله تا آخرت در قرآن »

    ۱- آیا مسلمانان حرف الله را هم قبول ندارند و می گویند الله اشتباه کرده است؟
    ۲- آیا در قرآن سندی است که الله آنرا پس گرفته باشد؟
    ۳- آیا روحانیون مسلمان برای جنگ طلبی و ایجاد بحران برای سر کار ماندن بهانه دیگری هم دارند؟
    ۴- آیا مسلمانان نباید از روحانیون خود سوال کنند چرا آنها حرف قرآن را قبول ندارند؟
    ۵- آیا کشاندن ایرانیان که سابقه چند هزار ساله دوستی با یهودیان دارند به دشمنی بیهوده با یهودیان و اسراییل در جهت دشمنی با ایران و ایرانیان و منافع ملی ایرانیان نیست؟
    -----------------------------------------------------------------

    ( متن قرآن سوره ۱۷: الإسراء )

    پس [فرعون] تصميم گرفت كه آنان را از سرزمين [مصر] بركند پس او و هر كه را با وى بود همه را غرق كرديم (۱۰۳)

    فَأَرَادَ أَن يَسْتَفِزَّهُم مِّنَ الأَرْضِ فَأَغْرَقْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ جَمِيعًا ﴿۱۰۳﴾

    و پس از او به فرزندان اسرائيل گفتيم در اين سرزمين ساكن شويد پس چون وعده آخرت فرا رسد شما را همه با هم محشور مى‏كنيم (۱۰۴)

    وَقُلْنَا مِن بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُواْ الأَرْضَ فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفًا ﴿۱۰۴﴾
    ________________________________________________
    « کورش فردوسی » koroshferdowsi@gmail.com
    لطفا این متن را در سایتهای دیگر تکثیر نمایید.

    پاسخحذف
  2. خود تو هم خیلی دروغ میگی. مثلا ربط دادن کشته شدن خرسی در ایران توسط یک یابویی، به اسلام خودش تعصب تو را نشان میدهد که حاضری دروغ بگویی و این ارتباط را بین این دو به دروغ برقرار کنی.. در صورتیکه در غرب صدها کثافت کاری حتی بدتر از این داریم. مثلا کشتن حیوانی با شکنجه کردنش تا بتوانند غذای خوشمزه تری از گوشتش تولید کنند!!

    تو از مردم ایران ایراد میگیری که به روحانی رای دادند. آنها همانند تو دوست دارند زندگی داشته باشند ولی خودت را پاک میدانی و گویا تو حاضری هزینه بدهی. این یعنی دروغگویی.
    همین امروز اسمت را منتشر کن و برای آزادی هزینه بده. خانواده ات اگر در ایران هستند باید هزینه بدهند وگرنه تو هم مانند میلیون مردم ایران هستی که از ترس به خطر افتادن خودشان و خانواده شان نمیخواهند هزینه بدهند. پس تو لازم نیست نسخه بپیچی
    پس به دروغ نگو داری مبارزه میکنی. این مبارزه به درد عمه ات میخورد. مردم ایران هم هر روز انتقاد میکنند و فحاشی میکنند ولی حاضر به دادن هزینه نیستند. تو با انها فرق نداری.
    تو هم به روحانی رای دادی(فقط با ذکر این نکته که اگر ایران بودی بخاطر زندگیت رای میدادی و حالا که خارجی رای ندادی چون فرقی برات نداره ولی چون حاضر نیستی اسمت رو منتشر کنی یعنی مثل مردم ایران به روحانی رای دادی)

    پاسخحذف
  3. لینک بالاترین:
    https://www.balatarin.com/permlink/2013/7/3/3349467

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.