جمعه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۱

ویدیو با زیرنویس/پدرم،بی سوادی فرزندانش را خطرناک تر آزار طالبان می دانست/ از زیر شلاق طالبان تا بهترین دانشگاه آمریکا!

ویدیو با زیر نویس فارسی از سایت تد/ این ویدیو را برای سایت تد ترجمه کرده و بر آن زیرنویس فارسی گذاشته ام.

بهترین سرمایه گذاری در هر جامعه ای، آموزش است! خصوصا آموزش زنان آن جامعه...!

واقعیت این است که در هر جامعه ای، برای دیدن سطح دمکراسی در آن جامعه، باید به سراغ زنان آن جامعه رفت، اگر زنان آن جامعه از حقوق انسانی خود بهره مند بودند و به امکاناتی چون آموزش دسترسی داشتند، در آن جامعه، دمکراسی و پیشرفت نهادینه شده است.

این جاده دو سره است، برای بهبود و پیشرفت در یک جامعه توسعه نیافته، باید بر روی آموزش زنان آن سرمایه گذاری کرد.

زمانی که زنان یک جامعه، آگاه باشند و همچنین در جامعه قدرت داشته باشند، هم به رشد دمکراسی کمک می کنند، هم خشونت را از جامعه می زدایند.

در این ویدیو که انسان را به هیجان می آورد، دخترک افغان از تلاش پدرش برای تحصیلات او می گوید، از اینکه چطور در دوران خفقان طالبان که درس خواندن دختران جرم بوده، او لباس پسرانه می پوشیده، و به همراه خواهرش، به مدرسه زیر زمینی و غیر قانونی می رفته است، دختری که اکنون از یکی از دانشگاه های برتر آمریکا فارغ التحصیل شده است.

برای شما از مدرسه شبانه روزی می گوید، مدرسه ای که در آن دختران افغان به تحصیل مشغول هستند!

براستی، چگونه است که از میان خفقان طالبان، از میان تهدید و چادر و شلاق، چنین دختر شجاع و با شعوری پا به صحنه می گذارد؟

با وجود امثال او می توان به آینده افعانستان امید داشت!

-           زنان نیمی  از جامعه را تشکیل می دهند، بدون حمایت زنان از دمکراسی ، حتی اگر تمام مردان جامعه نیز خواهان دمکراسی باشند و از ان حمایت کنند، دمکراسی دوام نخواهد آورد. حمایت زنان از دمکراسی تنها در صورتی رخ خواهد داد که آنها از حقوق انسانی خود در جامعه برخوردار باشند.

-          زنان قشری از جامعه هستند که بیش از مردان با کودکان در ارتباط هستند، بسیار مهم است که مفاهیمی چون دمکراسی و آزادی بیان ، احترام و دفاع از  این مفاهیم،  از زمانی طفولیت به انسان ها آموخته شود. این مهم تنها زمانی رخ خواهد داد که حقوق زنان در جامعه به رسمیت شناخته شود.

-          ولا مفهوم دمکراسی و حقوق بشر، مفهومی انسان دوستانه است، این مفاهیم با ارزش بر اساس  احترام به انسان ، پرهیز از خون ریزی و خشونت و مدارا بنا شده است. بی نیاز از توضیح است است که زنان جامعه ، در مقایسه با مردان اهتمام بیشتری برای دستیابی به این اهداف دارند. باید به زنان اجازه فعالیت در جامعه را داد و حقوق آنها را به رسمیت شناخت، تا آنها آزادی عمل داشته باشند.

-          کلمه زن از زایش و زندگی می آید. توان زنان برای انجام کار جمعی ، پافشاری برای رسیدن به هدف ، تحمل مصائب و... بسیار بیشتر از مردان است. برای رسیدن به دمکراسی ، صد البته که باید از نیرو و توان زنان استفاده کرد.
این ویدیو را چند سال پیش برای سایت ترجمه کرده بودم، که دیدن آن خالی از لطف نیست. در این ویدیو، نشان داده می شود که چگونه طالبان، سرباز گیری می کنند و چگونه تروریست ها را تربیت می کنند.

حال توجه شما را به این نکته جلب می کنم، هزینه حمله آمریکا به افغانستان بالغ بر یک هزار میلیارد دلار شده است. چنین هزینه گزافی خرج موشک و بمب ها شده است،تا با طالبان و القاعده مبارزه کنند. مبارزه ای که به نظر نمی رسد نتیجه داشته است.

سوال اینجاست، کشورهای غربی، چقدر برای آموزش کودکان در افغانستان هزینه کرده اند؟! آیا بهتر نیست به جای هزینه چند صد میلیارد دلاری حمله نظامی، یک صدم آن پول خرج مدرسه شود تا از جذب شدن کودکان به طالبان و شستشوی مغزی آنها جلوگیری شود؟!




نوشته های اخیر این وبلاگ: 


۱۰ نظر:



  1. ممنون دوست من،اگر روزی وقتی‌ اضافه داشتید،لطف کرده و مقاله راجب نقش مخرب اروپایی‌ها و آمریکایی‌ ها بنویسید،به نظر من غربی‌ها موافق عقب ماندگی کشورهای به قول خودشان جهان سوم میباشند،و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند
    jamshid




    پاسخحذف
  2. جمشید خان ﻣﮕﻪ ﯾﺎﺩﺕ ﺭﻓﺘﻪ
    ﺧﻮﺍﻫﺮﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻮﻝ
    ﺟﻬﯿﺰﯾﺶ ﺭﻓﺖ ﺩﺑﯽ
    ﺑﮑﺎﺭﺗﺶ ﺭﻭ ﺑﻪ ﯾﻪ ﻋﺮﺏ
    ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻠﻔﺖ ﻓﺮﻭخت؟
    زنده باد کیر کلفت عرب که خرجی امثال تو را میده تا از گشنگی گوه همدیگه رو نخورید.
    لطفا به رگ غیرت هیچکی بر نخوره که همگی خارکسه اید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست مسلمان اینجا مسایل خانوادگی تون رو مطرح نکنین خواهرتون رفت دبی واسه کاسبی به گمنامان ربطی نداره حتما عین فاطمه زهرا جنده بوده

      حذف
  3. عالی‌ بود، مساله زنان پاشنه آشیل اسلام گرایان و متحجرین است، خوشحالم که وبلاگ گمنامیان در این فضای زنده باد و مرده باد همچنان به مسائل اساسی‌ می‌رسد. خبر خوشحال کننده دیگر هم حمایت فرح پهلوی و تنی چند از هنرمندان از گلشیفته بود با دانستن این که چه استفاده ای‌ گروه‌های اسلام گرا از پشتیبانی این‌ها از زنی‌ به قول خودشان هرزه! میکنند. به نظر من این تابو شکنی در این سطح بسیار امیدبخش است. چنان که دیدیم خیلی از سیاست مدران از ترس مسائل ناموسی!!! جرات حمایت از گلشیفته را نداشتند اما این حرکت میتواند آغازی باشد بر ایستادن بر آزادیهای شخصی‌ و اجتماعی و کوتاه نیامدن از آنها به خاطر خوشامد این و آن.

    پاسخحذف
  4. نگران گلشیفته نباشید آخه ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻫﺎﻟﯿﻮﻭﺩ
    ﺳﻮﭘﺮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺑﺸﻪ ولی ﺩﯾﺮﻭﺯ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﯼ
    ﺑﺎ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺭﺩﻻﯾﺖ ﺩﯾﺴﺘﺮﯾﮑﺖ ﺑﺮﺍﯼ
    ﺑﺎﺯﯼ ﺩﺭ 5 ﻓﯿﻠﻢ پورنو امضا کرد ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﻤﺎﺷﺎﯼ
    ﻫﻨﺮﻧﻤﺎﯾﯽ ﮔﻠﺸﯿﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ
    ﮐﯿﺮﻫﺎﯼ ﺳﺘﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ
    ﺳﯿﺎﻫﭙﻮﺳﺖ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﺑﺎﺷﺪ که شاهد افتخارآفرینی او در این عرصه نیز باشیم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خوب است، حرص بخور، زن آزاد ایرانی آتش به جانت انداخته، هر تار موی زن ایرانی ۱۰ تا امثال شما را به تیمارستان می‌کشاند. ببین کار به کجا کشیده محسن رضایی تان میگفت سونامی بی‌دینی جوانان را با خود برده غافل از این که این که سونامی خرد است که به زودی شما مسلمینی که زن را نصف انسان میدانید به زباله دان پرت خواهد کرد. باز هم حرص بخور که این روزها روز شادی ماست. فحش بده تا میتوانی‌ به زنان که خود و دینت را رسوا میکنی‌.

      حذف
  5. مادرجنده تو چی واسه خودت بلغور میکنی؟ کدوم دین من را رسوا میکنه اصلا کیر شمقدر تو دین من و تو کس خارمادر تو.
    خوردی زن جنده حالا هستشو تف کن
    منظور من اطلاع رسانی بود و اینکه گلشیفته جنده ای بیش نیست

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اون که دبی رفت و امد کرده مامانته تو هم محصولشی بچه شیعه

      حذف
  6. آهنگ بسیار زیبا:


    این هم بسیار زیباست

    پاسخحذف
  7. http://www.youtube.com/watch?v=IaG_4cwfY7s&feature=youtu.be

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.