دوشنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۸۹

ویدیو با زیرنویس فارسی/ سم هاریس:چه کسی می تواند و باید که ارزش های اخلاقی را تعیین کند؟یک روحانی یا یک دانشمند ؟



تقدیم به فرزاد کمانگیر، سخنرانی زیبای دیگری از سایت (TED)، من این سخنرانی را ترجمه کرده ام و در اینجا می توانید با زیرنویس فارسی ببینید.

سام هریس(Sam Harris) در کنفرانس تد می گوید که دانش می تواند پاسخگوی سوالات ما در رابطه با اخلاقیات باشد. سام می گوید می توان تعریف اخلاقیات ، را از دوباره بازتعریف کرد. آیا باید ما دانشمندانی در زمینه اخلاقیات داشته باشیم ؟ آیا روحانیون مذهبی چون ادعا می کنند جواب پرسش ها در زمینه اخلاقیات را از دین گرفته اند، حق دارند که اخلاقیات را تعریف کنند؟! آیا باید به تفاوت فرهنگ ها در زمینه ارزش های انسانی احترام گذاشت؟ او می گوید ما به نظرات طالبان در زمینه فیزیک بها نمی دهیم، پس چرا باید به نظرات آنها در زمینه اخلاقیات (مثلا رفتار با زنان) بها بدهیم؟
نکته:من well being را رفاه ترجمه کرده ام، بر اساس ترجمه دیکشنری:Well being:feeling of being comfortable, healthy, and happy






او می گوید:(هریس باور دارد که زمان آن فرا رسیده‌است که اعتقادات مذهبی را بتوان آزادانه مورد سوال قرار داد. او احساس می‌کند به دلیل تابو(دشواژه) taboo بودن پرسش درمورد اعتقادات وباورهای مذهبی ,بقای تمدن بشری در معرض خطرنابودی قرار گرفته‌است. او با توضیح مشکلی که امروزه ازسوی اسلام در رابطه با تروریسم بین المللی, به عنوان تنها یک نمونه ویژه مطرح است، به انتقاد از کلیه مذاهب با همه سبک‌ها وشیوه‌ها می‌پردازد. او دین را مانع پیشرفت به سوی روشنگری ,معنویت و اخلاق می‌شناسد.)
سام، گر چه وی منکر وجود خدا (بی خدا atheist ) است ، بکار بردن این واژه را ضروری نمی‌داند. او اظهار می‌کند که بی خدایی به خودی خود یک دیدگاه یا فلسفه نیست ، بلکه "در هم شکستن یک ایده اشتباه است". او می‌گوید که دین مملو از ایده‌ها و عقاید بد است و آنرا "یکی از بدترین اشکال سواستفاده از خرد که تا کنون ابداع شده‌است." می‌شناسد. او باورهای مذهبی مدرن را با اسطوره‌های یونانیان باستان ، که روزگاری به عنوان حقیقت کاملا پذیرفته شده بوده‌اند اما امروزه منسوخ گردیده‌اند مقایسه می‌کند
من نیز چون شما اندوهگین غم کشته شدن معلم جوان ، فرزاد کمناگیر هستم، اما هر موقع ظلم اینچنیی از طرف رژیم جور و ستم جمهوری اسلامی می بینم، بر عقیده ام برای مبارزه و ایجاد تغییر، راسختر می شوم. و صد البته که چه مبارزه ای بهتر از کار فرهنگی. لذا ترجمه این سخنرانی را به یاد فرزاد کمانگیر،الان منتشر می کنم.

۹ نظر:

  1. مرسی استاد؛ قبلا این رو دیده بودم اما ترجمه اش به فارسی، مخاطبان ایرانی اش را افزایش زیادی می دهد. باز هم ممنون

    پاسخحذف
  2. afarin bar shoma, duste gerami. bayad rishe ra khshkand

    پاسخحذف
  3. درود.
    عزیز می‌تونی زیرنویس رو بچسبونی به کلیپ و بذاریش تو یوتیوب؟ آخه من کلیپ رو از خود سایت دانلود کردم اما حالا می‌بینم زیرنویسش نیست.

    پاسخحذف
  4. میرزا جان،
    این ویدیو کپی رایت سایت تد را دارد و من اجازه ندارم این کار را بکنم،
    می دانم که با دانلود آن ، دیگر زیرنویس نخواهد داشت، اما متاسفانه این کار را نمی توانم بکنم ،
    سپاس

    پاسخحذف
  5. درود بر تو گمنام عزیز
    سپاس و صد سپاس
    Keep going ;)

    پاسخحذف
  6. ممکن هست فایل زیرنویس را جدا بزارید

    پاسخحذف
  7. با تشکر فراوان از گمنامیان گرامی برای زحمتی که کشیده اید.به نظر من تمامی مطلب در قالب فلسفه پست مدرنیسم بود.

    پاسخحذف
  8. اگر امکانش هست فایل زیر نویس رو جداگانه بگذارید
    سپاس فراوان

    پاسخحذف
  9. لینک زیرنویس به صورت جدا
    http://dotsub.com/media/bda8b283-118a-4c15-954c-7a6d31b62fef/c/per/srt

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.