یکشنبه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۲

خرید لامبورگینی چهارصد هزار دلاری برای پلیس دبی، شیوه ای جدید از این شیخ نشین ورشکسته، برای بر سر زبان افتان است!


این روزها عکسی در فیسبوک دست به دست می چرخد، درباره پلیس دبی که خودرو لامبورگینی به قیمت چهارصد هزار دلار، به عنوان خودرو پلیس خریده است.

همیشه بزرگترین ها را در جهان سوم می یابید...!

چرا همیشه کشورهای جهان سوم علاقه دارند (ترین ها) را در اختیار داشته باشند ؟نمونه اش هتل بسیار بزرگ در کره شمالی است،  مردم این کشور فقیر از گرسنگی در حال مرگ هستند ، اما رهبر دیکتاتور آن برای ارضای عقده خود این پروژه مضحک را رها نمی کند، پروژه ای که حتی اگر تکمیل شود، گردشگری وجود ندارد که از آن بهره ببرد! یا ساخت سدهای بزرگ بر روی نیل در مصر و یا ایران خودمان.

شاید مهمترین دلیل علاقه به داشتن برترین ها این است که آنها می خواهند با داشتن یکی از (ترین ها) در دنیا عقب ماندگی های دیگر خود را بپوشانند.

امارت دبی، یکی از شیخ نشین های هفت گانه امارات متحده عربی است. خود دبی، دیگر نفت چندانی ندارد و به دلیل بدهی های کلانی که دارد، عملا در حالت ورشکستگی به سر می برد.

چهار سال قبل، زمان افتتاح برج دبی، چون شیخ نشین دبی در آستانه ورشکستگی بود، ناچار شد که دست به دامان شیخ نشین پایتخت، ابوظبی گردد. چرا که ابوظبی، شیخ نشین ثروتمندی است و بخش نفت خیز امارات است. برای اینکه ابوظبی را ترغیب به سرمایه گذاری و کمک مالی به دبی کنند، حتی اسم برج دبی را به «برج خلیفه» عوض کردند. خلیفه، نام رییس شیخ نشین ابوظبی است.

حال، این امارت ورشکسته و بی اعتبار، برای اینکه باز نام خود را بر سر زبان بیاندازد، اتومبیل چهارصد هزاردلاری برای اداره پلیس خریده است.

به یاد بیاورید که ایرانیان، چه حجم عظیمی پول در بخش ساختمان این شیخ نشین، سرمایه گذاری کردند و چگونه این پول ها تباه شد؟! این کارهای امارت ورشکسته دبی، تنها برای جلب مشتری و گول زدن مردم عادی است.

کشوری که هنوز فاقد پارلمان و انتخابات است و به شیوه قبایل گومبا-گومبا اداره می شود، شهروندان آن کشور، هیچ تلاشی برای رسیدن به دمکراسی نمی کنند و اصولا نمی دانند دمکراسی چیست (!)،  از لحاظ تمدن، قریب هزار سال از دنیای مدرن، فاصله دارد.

با خرید اتومبیل چند صد هزار دلاری یا ساخت برج چند صد متری، نمی توان یک کشور را مدرن کرد، در حقیقت، مولفه های اصلی برای پیشرفته بودن یک کشور، احترام گذاشتن به حقوق بشر و وجود دمکراسی در آن جامعه است. 

یا مثلا، برج دبی:

چهار سال قبل، درباره افتتاح برج دبی، که بزرگترین برج دنیا بود، مطلبی را نوشته بودم، که تصور می کنم تکرار بخشی از آن در اینجا، خالی از لطف نباشد.

برج دوبی بلندترین ساختمان روی زمین است، برجی که از فاصله نود کیلومتری قابل رویت است و هنگامی که بر طبقات فوقانی آن می ایستی ، به شرط تمیز بودن هوا و شرجی نبودن می توانی سواحل ایران را از پهنه خلیج فارس ببینی.

در مورد برج دوبی، غیر از عدد ارتفاع و تعداد آسانسورها که به انداره کافی توسط دیگر دوستان به آن پرداخته شده است، باید نکات ذیل را در نظر گرفت:

یک- به مسخره گرفتن ارزش های دنیای مدرن در این پروژه : احداث این پروژه توسط بسیاری از گروه های مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق کارگری به شدت مورد انتقاد است. آنها معتقدند برای احداث این پروژه از کارگران به شکل (برده داری) استفاده شده است. کارگران در این پروژه و یا پروژه های مشابه با حقوقی کمتر از پنج دلار به ازا هشت ساعت کار در شش روز هفته در هوای شرجی و پنجاه درجه سانتی گراد دوبی مشغول به کار هستند. آنها هیچ سندیکا و تشکلی ندارند و در بسیاری ازموارد بدون گرفتن حقوق از کشورامارات اخراج شده اند. هزینه احداث این پروژه در صورتی که قرار بود حقوق کارگران در آن لحاظ شود بیش از دو برابر می شد.

دو- اقتصادی نبودن پروژه : این پروژه اصلا اقتصادی(فیزیبل) نبوده است. مانند پروژه برج العرب اولین هتل هفت ستاره دنیا که سیصد و پنجاه سال طول خواهد کشید تا اصل سرمایه و بهره آن بازگردانده شود. اگر نکته یک را نیز در نظر بگیریم خواهیم دید که این پروژه چه قدر خنده دار است. در حالی که دوبی فاقد نفت است ، اکنون بیش از پنجاه میلیارد دلار بدهی دارد.

سه-این پروژه کلا توسط شرکت های خارجی انجام شده است و علی رغم اینکه امارات مرتب بر نشان ملی بودن آن تاکید می کند، اما این ادعا نیز خنده دار است.

چهار- امارات از نظر تولید سرانه تولید گاز دی اکسید کربن در رده چهارم دنیا است . با راه اندازی این پروژه مقدار انرژی مصرفی آن برای خنک سازی ، معادل ذوب روزانه دوازده هزار و پانصد تن از یخ های قطب شمال است! به عبارت دیگر این پروژه مضحک به هیچ وجه سازگار با محیط زیست نیست.

در پایان باید گفت، در دنیای مدرن چیزهای مهمتری از بزرگترین برج یا ساختمان وجود دارد. نکاتی مانند حقوق بشر، دمکراسی و یا توجه به محیط زیست. داشتن صرفا یک ساختمان هزار متری نه نشان از تکنولوژی یک کشور است و نه نشان از پیشرفته بودن آن. این یک مثال خوب است که اگر در کشوری دمکراسی نباشد ، حتی منابع اقتصادی فراوان نیز داشته باشد، تصمیم گیری ها به بدترین شکل و مضحک ترین شکلش خواهد بود. مانند همین پروژه!






۱۰ نظر:

  1. گمنام عزیز
    دوبی خیلی امکانات دارد
    حداقل میری اونجا نفس راحت میکشی
    تمام کمپانی های آمریگایی و اروپایی آنجا دفتر و شرکت دارند....

    تمام تجارت خاورمیانه آنجا رهبری میشود....

    جدا از بدهکار دوبی که ازش خبر ندارم ولی حداقل شهری است که بشه توش با یک آرامشی زندگی کرد و از زندگی لذت برد..

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گرامی،

      فیلم شکنجه یک آدم بدبخت توسط یکی از اعضای خاندان سلطنتی امارات را در اینجا ببیند:

      http://abcnews.go.com/Blotter/story?id=7402099

      حذف
  2. دیوث حرومزاده نون به نرخ روز خور معلوم نیست کسی به تو خط داده یا از رو حسادت این کسشر را نوشتی.
    همون عربا هر جای دنیا میرن حتی کشورهای پیشرفته همه حاضرن کیرشون را ساک بزنند
    همون برج العرب تو کس زنت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. باز تو مادر جنده اومدی

      بسیجی دوزاری ، بشین فعلا جق بزن جلوی کامپیوتر در سالگرد فوت فاطمه زهرا جنده دو عالم و کس پاره ترین زن عرب که در سن 18 سال دو ماهگی به علت کس دادن شدید و کیرهای کلفت جانش از کسش بیرون رفت . همون بلایی که سرمادر هرچه بسیجی هست میاد

      حذف
  3. دوست گرامی، با ۸۰% مقاله ی شما موافقم و خیلی زیبا بود مرسی، اما فقط یک نکته، امریکا بدهکار ترین کشور دنیاست اما کلمه ی بدهکاری مترادف برشکستگی نیست بلکه مترادف اعتبار داشتن است، سپاس.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فرمایش شما درست است، اما درباره آمریکا!!

      درباره دوبی صدق نمی کند، چه انکه سه سال پیش، دولت دبی، نمی توانست اقساط خود را بدهد.

      حذف
  4. مهران سایبری حرومزاده چرا خایه نداری با اسم خودت بیای؟

    پاسخحذف
  5. مهران زنت رو گاییدم اونم از کون

    پاسخحذف
  6. متاسفانه برای تقریبا تمام ملت ایران ( و البته باقی خاور میانه ) تیر و تخته نشان از پیشرفت و تمدن است . کشور کوچک و بسیار دلنشینی وجود دارد به نام جمهوری چک .با مردمی ساده زیست و بی ادعا . روزگاری فقیر بودند که الان از تقریبا تمام کشور های عربی ثرتمند ترند توی پایتختشان اثری نه از برج بلند هست و نه از لامبورگینی و فراری اشکودا های تولید خودشان را سوار میشوند اما من یکی وقتی برای اولین بار وارد پراگ شدم دستانم میلرزید از زیبایی این شهر و وقتی 3 روز بعد داشتم ترکش میکردم میگریستم . همان کافه ساده لوور پراگ با صندلی های چوبی معمولی به اندازه تمام برج های ساخته و نساخته دبی و شارجه و... ارزش دارد . اگر میخواهید الگو داشته باشید و به کسی نگاه کنید به پراگ و واتسلاو هاول و الکساندر دوچک نگاه کنید نه دبی و شارجه و فلان شیخ .

    پاسخحذف
  7. dubai dar jazb torist va saderat mojadad kamelan movafagh bode va etelate nevisanand kam ast vali farhang chize digari ast ke baz ham mardome emearat be nesbate hamsayegane arabe khod baz ham pishtaz hastand

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.