سه‌شنبه، بهمن ۱۷، ۱۳۹۱

ویدیو با زیرنویس فارسی/ جانین دی جیوانجی، خبرنگار جنگ ها، در کنفرانس تد از تجربیات تکان دهنده خود می گوید...!

اهمیت کار خبرنگاران را تا حد داشتن پارلمان برای یک نظام دمکراسی مهم و با ارزش می دانند، تا جایی که برخی، وجود مطبوعات آزاد و رسانه های مستقل را رکن چهارم دمکراسی خوانده اند.

یعنی همانطوری که سه رکن دیگر، مجلس مستقل، قوه قضاییه مستقل و قوه مجریه منتخب مردم، برای رشد و ادامه حیات دمکراسی مهم و با ارزش است، داشتن رسانه های مستقل و وجود آزادی بیان نیز، برای کشور مهم است.

دلیل آن نیز مشخص است، رسانه های مستقل، بر کار دولت و مجلس نظارت می کنند و اگر هر کدام از آنها کوچکترین خطایی کند، آنها را رسوا می کند و در حقیقت؛ عامل اصلی جلوگیری از فساد و همینطور آگاهی بخشی به جامعه است.

در این میان، کار خبرنگارانی که وظیفه رسوا کردن دیکتاتورهایی چون بشار اسد را بر عهده دارند، اهمیت بیشتری می یابد، اگر چنین خبرنگارانی وجود نداشته باشند، بشار اسد به راحتی و بدون واهمه از واکنش بین المللی، جنایت خود را در سوریه شدت می بخشد.

سخن از جنایات سوریه به میان آمد، شاید بد نباشد یادی کنیم از دو خبرنگار با شرف و شجاع، که جان خود را از دست دادند:



در این ویدیو، که برای سایت ترجمه کرده ام و بر آن زیر نویس گذارده ام، یکی از خبرنگاران جنگی، به نام جیوانجی، تجربیات خود را از گزارش جنگ ها بیان می کند، از جنگ صربستان می گوید و از سرنگونی عراق، از جنگ های داخلی رواندا می گوید که نسل کشی ننگین رخ داد (توضیح بیشتر اینجا)، او از کودک خود برای شما سخن می گوید:


در اینجا، لیست برخی از ویدیوهایی که برای سایت تد ترجمه کرده ام را ملاحظه می فرمایید

دو نوشته دیگر دیروز من: 




۱ نظر:

  1. گمنام جان، معلوم شد که موسوئ و هاشمی به خوبی‌ می‌دانستند که اگر فساد مسوولین جمهوری اسلامی رو شود چیزی از نظامشان نمیماند و به همین دلیل بار‌ها به رهبر هشدار دادند که ۱۰۰۰ فامیل چپ و راست داریم با هم می‌خوریم و میچاپیم و نباید افشاگری باب شود. عصبانیت خط امامی‌ها در سایت کلمه از افشای مفاسد نظام خنده بر لبانمان میاورد که نگران ریختن آبروی نظام مقدس بین رسانه‌‌های معاند (بخوانید سایت‌های اجتماعی) هستند و به رهبر هشدار میدهند زودتر اینها را برگرداند تا مثل قبل یواشکی دست در دست هم مشغول بخور بخور شوند. چه روزهای خوبی‌ است برای مردم ایران این روزها که چپ و راست رژیم از درد به خود میپیچند و انقلاب شکوهمند اسلامیشان در دهه زجر روز به روز بی‌ آبرو تر میشود.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.