شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۱

معمولا خود مجرم، قربانی بی مهری جامعه بوده، لذا به جای انتقام، باید بر روی اصلاح و بازگرداندن آن فرد به جامعه تلاش کرد.

امشب مستندی را می دیدم از پرونده های مهم اف بی ای، که یکی از آنها نظرم را جلب کرد. این مستند، به ماجرای دستگیری بزرگترین سارق زنجیره ای بانک های آمریکا می پرداخت، سارقی که بیش از بیست و چهار بانک را سرقت کرده بود.

داستان از انجا آغاز می شود که چند کودک، یک انبار در میان جنگل پیدا می کنند و در آن انبار، پر بوده از مواد منفجره و نقشه های مختلف بانک ها. 

سارق، در نوجوانی به دلیل سرقت از مغازه شوکولات فروشی، به یک سال زندان در اردوگاه تربیتی نوجوانان محکوم می شود و زمانی که از آن ارودگاه مرخص می شود و به زندگی عادی باز می گردد، تغییرات زیر برای او رخ داده بوده است:

-          یک: او تبدیل به فرد منزوی می شود، کسی چندان مایل به معاشرت با او نبوده است و روابط اجتماعی او بشدت کاهش می یابد.
-          دو: او می دانسته که به دلیل سابقه جنایی (کریمینال رکورد)، دیگر نمی تواند شغل خوبی داشته باشد و حتی اگر بهترین مدرک دانشگاهی نیز دریافت کند.
به دلایل بالا، تصمیم می گیرد که از راه خلاف، زندگی خود را جلو ببرد، مدتی به ارتش می پیوندد، کار با اسلحه های مختلف را می آموزد و بعد از ارتش بیرون آمده و به کار سرقت بانک می پردازد. ده ها بانک را مورد سرقت قرار می دهد، در یکی از سرقت ها، تیر اندازی می کند و مدیر بانک را به شدت زخمی می کند.

پلیس بعد از ده سال کار و فعالیت پیچیده پلیسی، بالاخره او را دستگیر می کند. ولی هیچگاه مشخص نمی شود که این همه مواد منفجره به چه کار او می آمده، آیا او قصد داشته که تعداد زیادی انسان را بکشد؟! لطفا توجه کنید که او بابت دزدی از مغازه شوکولات فروشی، مجازات شده بود و دیگر قرار گرفتن نام او به عنوان فردی که دارای سو پیشینه بوده، بی انصافی بوده است، چرا که شانس زندگی معمولی در آینده را از او گرفته اند!
نکته مورد نظر:

چیزی که توجه مرا بشدت به خود جلب کرده، رفتار منصفانه حاکمیت با شهروندان است. هر چه با عطوفت بیشتری با شهروندان خطاکار برخورد شود و به جای رفتار چکشی و انتقام جویانه، تلاش شود که بر روی آموزش آنها سرمایه گذاری شود، امکان وقوع جرم در جامعه، بسیار کاهش می یابد.

ما درصد کمی از افراد را داریم که خود به خود و بنا به دوست داشتن، به جنایت دست بزنند، عموم افراد بزه کار، از روی ناچاری و فقر و یا کودکی متلاطم دست به بزه کاری می زنند.
نباید فراموش کرد که مجرمین، معمولا خود قربانی جامعه هستند، اگر جامعه سرمایه گذاری خود را معطوف به اصلاح آنها و بازگرداندن آنها به جامعه بکند، هزینه های پرداختی بسیار کاهش می یابد.

به عنوان مثال، اگر دادگاه به جای زندانی کردن این نوجوان، او را به یک روان شناس معرفی کرده بود، و به کمک مددکاران اجتماعی، رفتار او را زیر نظر می گرفت و تلاش می کرد بدون اینکه او را در دادگاه محکوم کند و به زندان بفرستد، او را اصلاح کند، جامعه ضرر بسیار کمتری می دید.

به یاد داشته باشید که این ضررهای هنگفت، در اثر به زندان فرستادن او در کودکی به جامعه وارد شده است: زندگی خود مجرم به هدر رفته، ده ها بانک سرقت نمی شد، جان کارمندان بانک در خطر قرار نمی گرفت، از نظر روانی آن کارمندان آسیب نمی دیدند،  و پلیس اف بی ای مجبور نمی شد ده ها میلیون دلار صرف تحقیقات پلیسی برای دستگیری این فرد کند...!

حال به یاد بیاوریم که چند وقت پیش در شیراز، دست چند انسان را صرفا به دلیل دزدی و سرقت، در ملا عام از تن آنها جدا کرده اند و بریده اند! چنین رفتار ابلهانه ای، تنها به خطر انداختن امنیت جامعه است، چرا که این بزه کاران را تبدیل به دشمن جامعه می کند...! 

ختم کلام این است که فرد بزه کار و مجرم، بخشی از این جامعه است، حاکمیت به جای انتقام جویی، باید تلاش به بهبود رفتار آنها کند!

نوشته های چند روز گذشته این وبلاگ






۶ نظر:

  1. آخه زن جنده تو مثل این که با مسئول کیس پناهندگیت قرارداد داری اگه کس شعر ننویسی دیپورتت میکنن.
    آخه زن جنده اگه تو ایران میموندی همون کس و کون زنت ودخترت رو اجاره میدادی که به وضعیت الانت شرف داشت

    پاسخحذف
  2. زن و بچتون رو شمقدر(ص) گایید

    پاسخحذف
  3. شمقدر و عفیر با یکدیگر همخوابه شدند و گمنامیان متولد شد

    پاسخحذف
  4. کیر کرگدن تو دهن محمد رضا پالانی بی خایه
    فرح رو خر مصری از کون گایید

    پاسخحذف
  5. کیرم تو لبای گلشیفته چون کونش دیگه گشاد شده از بس به این و اون داده

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.