چهارشنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۸۹

چه شد که آمریکا جنگ با عراق را آغاز کرد؟ چگونه فساد مالی و ارتشا مسیر تاریخ را عوض کرد؟/ در پی تهدید بلر برای اقدام نظامی علیه ایران

امروز بلر در مصاحبه ای از اقدام نظامی علیه عراق حمایت کرده و همزمان اعلام کرده که ممکن است چاره ای جز حمله نظامی به ایران نباشد.

سال 2003 ، آمریکا و انگلیس جنگی خانمانسوز علیه صدام حسین آغاز کردند که این جنگ تاکنون قریب دوهزار میلیارد دلار برای آمریکا و انگلیس هزینه برداشته است. البته نتیجه خوش آیند این جنگ ، سرنگونی صدام حسین خونخوار و قرار گرفتن عراق در مسیر دموکراسی بود ، ولی نکته اینجاست که آیا تونی بلر و بوش ، برای برقراری دموکراسی به عراق حمله کردند؟!

با وجود اینکه بوش و بلر می دانستند عراق فاقد سلاح های کشتار جمعی است، چرا آمریکا به عراق حمله کرد ؟

یک- ذخایر نفتی عراق و منافع دراز مدت و استراتژیک آمریکا:
عراق با دارا بودن بیش از یکصد میلیارد بشکه نفت کشف شده (که می تواند در آینده نزدیک به بیش از سه برابر نیز افزایش یابد)؛ یکی از بزرگترین دارندگان نفت دنیا است و کنترل این کشور، اهمیت بسزایی برای سیاست خارجی آمریکا داشته است.

دو- معاملات نفتی و کارتل های نفتی پشت سر بوش و رامسفلد :
در باره ارتباط تیم بوش و بلر و ارتباط آنها با کارتل های نفتی ، سخن بسیار است. این کارتل های نفتی در دراز مدت از رابطه با عراق و کنترل آمریکا بر عراق ، سود بسیار می برند. یکی از مهمترین دلایل حمله به عراق، فشار کارتل های فوق است.

سه- سود شرکت های اسلحه سازی :
کافیست به این نکته توجه کنیم که همسر دیک چنی در مارتین لاکهید(یکی از بزرگترین شرکت های اسلحه سازی آمریکا و دنیا) عضو هییت مدیره است. این شرکت ها ، لابی پرقدرتی در واشینگتن و لندن دارند و در سیاست خارجی آمریکا بسیار اثرگذار هستند. یکی از دلایل آغاز جنگ عراق، فشار این لابی و ارتباط خاص آنها با بوش بوده است.

چهار-فساد و ارتشا بعد از سقوط بغداد در ارتش آمریکا:
شرکت هایی مانند بلک واتر با لابی قدرتی که داشتند، قراردادهای آنچنانی و عجیب وغریبی گرفته اند که پول آنها از جیب مالیات دهنده های آمریکا و انگلیس خارج شده است و هیچ تاثیری نیز در ایجاد امنیت در عراق نداشته است. به دیگر عبارت ، سود دیگر و نامشروع تیم مدیریتی حاکم بر کاخ سفید، اعطا قراردادهای بی حساب و کتاب به شرکت های خاص در عراق بوده است.

چرا هدف بوش ، ایجاد دموکراسی در عراق نبود ؟

برخی از منافع آشکار و پنهان بوش و بلر برای حمله به عراق در بالا شرح داده شده است، کافیست کمی به دقت به رفتار آمریکا و عراق بعد از سقوط بغداد نگاه کنیم. سربازان آمریکایی و انگلیسی هیچ تلاشی برای محافظت از آثار باستانی عراق نکردند، نسبت به کشته شدن مردم عادی دقت لازم را نداشته اند و از همه مهمتر فساد حاکم بر ارتش آمریکا بعد از سقوط بغداد است. این رفتار ، رفتار کسانی نیست که در پی دموکراسی آمده باشند.

۵ نظر:

  1. آقای گمنامیان آمریکا در عراق دلاری خرج نکرده چون تمام بودجه ایکه بابت عراق تصویب میشد در پناگون بین کانترکتر ها پخش میشد و پولی به عراقی ها نمی رسید ولی به نظر من مسئله ما این آخوند های کثافته که یک عرب غارتگر و بچه باز و زن باز را برای ما پیغمبر قالب کردند و از بغل این پیغمبر قلابی ایل و تبارشان سالهای ساله نون میخورند ومردم ما را به این روز انداخته اند ما باید هر چه که بتوانیم به این مسائل بپردانیم . گور پدر آمریکا و انگلیس . اگر همبن ها کودتا نمی کردند و مصدق را برکنار نمی کردند حالا ما اینطور گرفتار نبودیم.

    پاسخحذف
  2. آقای محترم تمام این مطالب را ما از قبل میدونستیم و فریاد میزدیم ،،ولی به گوش شما و دوستانتان که برای حمله امریکا به ایران هورا میکشید نمیرفت که نمیرفت ،،حالا چطور شده که خودتون هم به ان اعتراف میکنید را شما باید توضیح دهید ،،با احترام این از مطلب اول ،،اما مطلب دوم که مهم تر از این مطلب میباشد این است که شما چون توان و جرات مبارزه با این رژیم سفاک را ندارید برای رد گم کنی به ظاهر توان خود را صرف مبارزه با اسلام میکنید ..اسلام چه خوب و چه بد سابقه طولانی در این کشور دارد و متاسفانه با تلاش افرادی چون شما هم از ذهن توده مردم مذهب زده به این سادگی پاک نخواهد شد ،،بنابرین بهتر است که توان خود را صرف مبارزه با سیستمی بکنید که سابقه سی ساله دارد و نه تفکری با سابقه هزار و چهارصد سال ،،،ولی متاسفانه چون شما توان و جرات مبارزه را ندارید دارد رد گم میکنید و وقت خود را تلف میکند ،،،به امید ریشه کنی این رژیم در کشور ایران ،،،و واگذاری اسلام به جبر تاریخی و نابودی کامل ،،،

    پاسخحذف
  3. متاسفانه این "تحلیل!" شدیدآ نگاهی کلیشه ای، شعاری و ایدئولوژیک داره به مسائل. به وضوح میشه گفت کپی برداری شده از تحلیل های صداو سیمای ج.ا هست!
    من نمیگم هدف آمریکا از حمله به عراق و افغانستان لزومآ "خیر" بوده. مطمئنآ آمریکا برای حمله به عراق به دنبال "منافعش" بوده. اصولآ مگه میشه کشوری رو در تاریخ پیدا کرد که میلیاردها هزینه کنه برای منافع "دیگران"!!؟ بدبختی ما ایرانی ها که با همه چیز "احساسی" برخورد میکنیم اینه که تصور میکنیم اگه کشوری بدنبال منافع "خودش" باشه، لزومآ سیاستش درتضاد با منافع ما و حتی کل بشریته! یعنی حتی حاضر نیستیم بپذیریم که "ممکنه" منافع و سیاست های یک کشور، در راستای "منافع ما" هم باشه و درنتیجه، بجای مقابلهء کورکورانه با سیاستهای اون کشور باهاش همکاری بکنیم! بیخود نیست که کشور ما به این فلاکت افتاده!
    و اما شما درمورد علت حملهء آمریکا به عراق چهار دلیل ذکر کردین: ((یک- "ذخایر نفتی عراق" و منافع دراز مدت و استراتژیک آمریکا...))
    ج: برای رد این ادعا که آمریکا برای نفت به عراق حمله کرده ارائهء چند نکته کافیه!
    1_ همونطور که خودتون اشاره کردین جنگ عراق (فقط تا همین لحظه) برای آمریکا بیش از هزار میلیارد دلار و دهها هزار سرباز کشته شده، هزینه داشته. حالا اگه آمریکا بخواد از نفت عراق سود ببره اولآ باید فرض کنیم (فرض محال!) که عراق از این به بعد نفت ش رو بطور "مجانی" در اختیار آمریکا قرار بده! (بجای "فروش")، ثانیآ نفت ش رو "فقط" در اختیار آمریکا قرار بده (یعنی به هیچ کشور دیگه ای نفت نفروشه!). تازه با این پیش فرضها، در خوشبینانه ترین حالت عراق باید حداقل "نیم قرن" نفت خودش رو بطور مداوم و مجانی در اختیار آمریکا قرار بده تا فقط هزینه های جنگ آمریکا با عراق "جبران" بشه. یعنی تا اینجا آمریکا هنوز "سود"ی نبرده! تازه ما فقط هرینه های مستقیم، "مادی" و محاسبه شدهء آمریکا رو درنظر گرفتیم. یعنی هزینه های مادی غیر مستقیم (مثلآ سربازان متخصص و آموزش دیدهء کشته شده در جنگ و...) و همچنین هزینه های "معنوی" رو درنظر نگرفتیم. منظور از هزینه های معنوی، تبلیغات ضد آمریکایی ناشی از جنگ و همچنین واکنش منفی افکار عمومی در جهان و حتی خود آمریکا هست! مطمئن باشین خود دولتهای آمریکا بهتر از من و شما از این هزینه های معنوی مطلع هستن. حالا خودتون حساب کنین که عراق تا چندصد سال دیگه باید نفت مجانی دراختیار آمریکا قرار بده تا آمریکا سودی "متناسب" با هزینه هاش کرده باشه؟! درضمن دقت داشته باشین که هیچ احمقی حاضر نیست چنین هزینهء "نقد" و سرسام آوری بکنه تا به سودی "نسیه" در آینده ای دور و نامعلوم برسه! بخصوص که درسیاست، حتی آیندهء نزدیک رو هم بطور "قطعی" نمیشه پیش بینی کرد تا برمبنای اون بشه هزینه های "سرسام آور" کرد، چه برسه به آیندهء دور و دراز!
    ادامه دارد

    پاسخحذف
  4. ...در ادامه
    2_ آمریکا علاوه بر عراق به افغانستان هم حمله کرده. همونطور که میدونیم هزینه های آمریکا در افغانستان هم تقریبآ معادل هزینهء جنگ با عراقه (تقریبآ). پس این هزینه رو هم باید به هزینهء جنگ عراق اضافه کنیم. ضمن اینکه درحال حاضر جنگ با عراق تموم شده و آمریکا تقریبآ تمام نیروهاش رو از عراق بیرون کشیده ولی جنگ با تروریسم در افغانستان، تازه وارد مرحلهء جدیدی شده و باید منتظر هزینه ها و سربازان کشته شدهء دیگه باشیم. حالا سوال اینجاس: مگه افغانستان نفت یا منابع طبیعی آنچنانی داره که آمریکا بهش حمله کرده!؟ اگه هدف آمریکا از حمله به عراق "نفت" بوده، پس هدفش از حمله به افغانستان چی بوده!؟ آمریکا هزینه های جنگ افغانستان رو از چه طریق میتونه جبران کنه؟؟؟ ("سود"ش پیش کش!) حتمآ میخواین بگین هزینه های جنگ افغانستان هم از "نفت عراق" تامین میشه! پس دراینصورت عراق بجای نیم قرن، باید بمدت "یک قرن" نفتش رو بطور مجانی فقط در اختیار آمریکا قرار بده تا تازه هزینه های جنگ عراق و افغانستان "جبران" بشه! حالا معلوم نیست تا اون موقع دیگه چیزی از نفت عراق باقی میمونه تا آمریکا بخواد "سود" هم ببره یا نه!!! ضمنآ اگه فرض هم بگیریم که آمریکا هزینه های جنگ افغانستان رو از نفت عراق تامین میکنه، همچنان علت حمله به افغانستان مجهول باقی میمونه! (براساس استدلال شما) یعنی اگه آمریکا فقط به عراق حمله میکرد (به افغانستان حمله نمیکرد) باز هم نفت عراق نمیتونست دلیل حملهء امریکا باشه، چون با محاسبه ای که داشتیم (تازه با خوشبینانه ترین حالتها و پیش فرض های غیرممکن)، نفت عراق کفاف هزینه های جنگ با عراق رو هم نمیده. حالا شما اگه افغانستان رو هم وارد این معادله کنین، میبینین که علت حملهء امریکا به این دو کشور هر چیزی میتونست باشه الا نفت عراق!
    ادامه دارد

    پاسخحذف
  5. ...در ادامه
    3_ آمریکا از صدام حسین هم میتونست نفت بخره. چه نیازی به سرنگونی صدام داشت؟! مگه تا مدتها صدام متحد آمریکا در منطقه نبود؟ تازه این خود آمریکا بود که قبل از حمله به عراق، سالها نفت عراق رو تحریم کرده بود! اتفاقآ اگه مسئلهء آمریکا نفت بود باید بجای عراق، به "ایران" حمله میکرد! چون همونطور که گفتم آمریکا میتونست از حکومت صدام نفت بخره، درحالیکه سی ساله که بخاطر روابط خصمانه با ج.ا، از ایران نمیتونه نفت بخره! از اون بدتر اینکه نفت ایران بصورت حراج، داره به "رقبای آمریکا" فروخته میشه، چیزی که درمورد صدام صدق نمیکرد!
    نکته: اشکال اساسی کسایی که فکر میکنن آمریکا بخاطر نفت به عراق حمله کرده، این فرض متوهمانه شون هست که انگار عراق به "تصرف" آمریکا در اومده و از این به بعد یکی از ایالتهای آمریکا خواهد بود! براساس این نگاه ساده لوحانه و غیر واقعیه که فکر میکنن، نفت عراق هم از این به بعد "مال" آمریکا خواهد بود! درحالی که عراق و افغانستان دو کشور "مستقل" هستن و خواهند بود. هرچند ممکنه به علت خدماتی که آمریکا برای این دو کشور انجام داده و مردم دو کشور رو از شر حکومتهای دیکتاتور و جنایتکار خلاص کرده، از این به بعد این دو کشور روابط نزدیکتری با آمریکا داشته باشن تا کشورهای دیگه. البته تاریخ ثابت کرده که ملتهای عرب و مسلمون از نمک نشناس ترین مردمان دنیا هستن و حتی از خدمتگذاران خودشون هم همیشه "طلبکار" هستن، چه برسه به آمریکایی های کافر و ملحد و نجس!
    گمنام عزیز. شما سه دلیل دیگه هم آورده بودین که دیگه فرصت نمیکنم ایرادات اونها رو هم بگم. تا همینجاش هم چندتا "نکته" ای که گفتم، هرکدومش از کل مقالهء شما طولانی تر شد!!! واقعآ شرمنده...

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.