شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۸

راز شاد زیستن چیست ؟ دستگاه ایمنی روانی چیست؟ آیا باید شادی را یافت یا آنرا خودمان تولید کنیم

با زیرنویس فارسی،شاهکار دیگری از سایت با ارزش تد.

تصور ما این است که ما باید شادی را بدست آوریم، اما حقیقت این است که ما شادی را می سازیم.امکان شبیه سازی تجربه ها چیست؟ انسان ها قبل از اینکه کاری را بکنند، می توانند آنرا تصور کنند.

دو حالت مختلف را تصور کنید، اول یک نفر را که مبلغ سیصد میلیون دلار در لاتاری برده است و نفر دوم در اثر یک حادثه فلج شده است.بعد از گذشت یک سال کدام یک احساس خوشبختی بیشتری می کنند؟! جواب شما فرد برنده لاتاری است، اما تحقیقات علمی می گوید بعد از یک سال هر دو به یک اندازه احساس خوشبختی می کنند!

دستگاه امینی روانی ، دستگاهی است که در شرایط سخت، برای ما شادی مصنوعی تولید می کند .این سیستم، در شرایطی بهتر کار می کند که ما گیر افتاده ایم و قدرت انتخاب نداریم، به دیگر عبارت در شرایط سخت و نداشتن آزادی انتخاب ، امکان شاد بودن بیشتر است!

این سخنرانی را علی معینی برای تد ترجمه کرده است.

۵ نظر:

  1. SO LIMITATION CAN HELP TO MAKE A BETTER LIF. AND IF THAT COULD BE TRUE, RELIGIN COULD HELP VIA MAKING LIMITATION.

    پاسخحذف
  2. ممنون .خیلی جالبه ولی هضم نمیشه

    پاسخحذف
  3. با اون مثال من موافق خیلی نیستم
    اولا در چه شرایطی و در چه روز و لحظه ایی از این دو نفر گه یکی معلول است و یکی برنده لاتاری تست گرفته شده است
    اگر از آن که معلول است بپرسید، که آیا می خواهد جای آن آقای برنده لاتاری باشد می گوید آری
    اگر از آن که برنده لاتاری هست بپرسید که آیا می خواهد جای آن خانم معلول باشد می گوید نه

    ....
    پیچیده است و به این راحتی قابل قیاس نیست روح و روان و شرایط انسانی

    پاسخحذف
  4. درودبرشما.مطلب.بسیار.جالب.و.قابل.بحث.میباشد.اما.باید.دید.ادمها.در.چه.نوع.جوامعی.و.تحت.چه.شرایطی.زندگی.میکنند.وازلحاظ.روانی.درچه.وضعی.هستند.بنده.تصورمیکنم.بدست.اوردن.شادی.و.یا.بوجوداوردن.شادی.درخود.درکشورما.بسیار.مشکل.است.چون.بیش.ازدو.سوم.جمعیت.درشرایط.ناخوشی.عمررا.میگذرانند.وچنان.گرفتار.فشارهای.زندگه.هستند.که.واژه.شادی.را.شاید.فراموش.کرده.باشند.ویا.درجوامع.دیگر.مانند.افغانستان.وپاکستان.و.عراق.و.مصر.و.عربستان.ووووو.باان.اوضاع.واحوال.شادی.رادرکجاباید.پیداکرد.دریکی.از.مثل.های.قدیمی.خودمان.اگر.درجایی.کسی.اظهار.شادی.میکرد.میگفتند.خوشبحالش.عجب.ادم.بی.رگی.است..امروزه.جامعه.بشری.دچار.نابسامانیهای.روانی.عجیبی.شده.80.درصد.اخبار.جهان.درباره.جنگ.ها.وکشتار.ادمهااست.همین.خبرها.باعث.افسردگی.و.غمگینی.ادمها.میشود.وشادی.گم.میشود.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.