جمعه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۸

فیر ترید یا تجارت منصفانه چیست ؟

فیر ترید، به معنای تجارت منصفانه است که به شکل یک جنبش اجتماعی در آمده است.

شاید پایه و اساسش با تعریفی ساده این باشد که کشورهای ثروتمند حق ندارند به دلیل اینکه پول دارند و کشورهای فقیر نیز ، نیازمند پول هستند، از آنها سو استفاده کنند و مثلا کارگران آنجا را وادار به کار کردن در شرایط غیر انسانی کنند.

تجارت منصفانه یک جنبش اجتماعی سازمان یافته است که هدفش کمک به تولید کننده ها در کشورهای در حال توسعه تا بتوانند بهتر تولید کنند و به صورت پایدار بهتوسعه پایدار ادامه دهند.

جنبش تجارت منصفانه بر این اعتقاد است که باید پول بیشتری به تولید کننده ها پرداخت شود تا آنها استانداردهای بالاتری برای کارگران و اجتماع تولید کننده و همچنین محیط زیست پدید آورند.

بیشترین تمرکز بر روی صادرات کالاهای اساسی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته است. در سال 2008 ، کالاهایی که داری برچسب تجارت منصفانه بوده اند، فروشی بالغ بر 4.8 میلیارد دلار داشته اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 22 درصد افزایش یافته است.

فیرترید از چهار سازمان زیر تشکیل شده است:

(Fairtrade Labelling Organizations International,World Fair Trade Organization,Network of European Worldshops ,European Fair Trade Association)

اصول تجارت منصفانه بر مبناهای زیر بنا شده است:

فراهم آوردن دسترسی به بازار مصرف برای تولید کنندگانی که منزوی شده و در حاشیه قرار گرفته اند؛ ارتباط دادن تولید کنندگان منزوی شده با مصرف کننده ها با دلالان کمتر.

هدف تجارت منصفانه، ارایه حقوق بالاتر به همراه کمک به تولید کنندگان برای افزایش دانش و منابع آنها است تا کیفیت زندگی آنها افزایش یابد.

همچنین تجارت منصفانه در پی این است که آگاهی مصرف کنندگان را در کشورهای توسعه یافته افزایش دهد.

لینک به ویکی پدیا

نشان های تجارت منصفانه :






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.