سه‌شنبه، دی ۱۵، ۱۳۸۸

برج دوبی با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار افتتاح شد تا نشان دهد امارات چه مقدار عقب افتاده است

برج دوبی بلندترین ساختمان روی زمین است، برجی که از فاصله نود کیلومتری قابل رویت است و هنگامی که بر طبقات فوقانی آن می ایستی ، به شرط تمیز بودن هوا و شرجی نبودن می توانی سواحل ایران را از پهنه خلیج فارس ببینی.

اما این برج نشان از چه چیزی است؟ چرا همیشه کشورهای جهان سوم علاقه دارند (ترین ها) را در اختیار داشته باشند ؟نمونه اش هتل بزرگ در کره شمالی، مردم این کشور فقیر از گرسنگی در حال مرگ هستند ، اما رهبر دیکتاتور آن برای ارضای عقده خود این پروژه مضحک را رها نمی کند، پروژه ای که حتی اگر تکمیل شود، گردشگری وجود ندارد که از آن بهره ببرد! یا ساخت سدهای بزرگ بر روی نیل در مصر و یا ایران خودمان.

شاید مهمترین دلیل علاقه به داشتن برترین ها این است که آنها می خواهند با داشتن یکی از (ترین ها) در دنیا عقب ماندگی های خود را بپوشانند. در مورد برج دوبی، غیر از عدد ارتفاع و تعداد آسانسورها که به انداره کافی توسط دیگر دوستان به آن پرداخته شده است، باید نکات ذیل را در نظر گرفت:

یک- به سخره گرفتن ارزش های دنیای مدرن در این پروژه : احداث این پروژه توسط بسیاری از گروه های مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق کارگری به شدت مورد انتقاد است. آنها معتقدند برای احداث این پروژه از کارگران به شکل (برده داری) استفاده شده است. کارگران در این پروژه و یا پروژه های مشابه با حقوقی کمتر از پنج دلار به ازا هشت ساعت کار در شش روز هفته در هوای شرجی و پنجاه درجه سانتی گراد دوبی مشغول به کار هستند. آنها هیچ سندیکا و تشکلی ندارند و در بسیاری ازموارد بدون گرفتن حقوق از کشورامارات اخراج شده اند. هزینه احداث این پروژه در صورتی که قرار بود حقوق کارگران در آن لحاظ شود بیش از دو برابر می شد.

دو- اقتصادی نبودن پروژه : این پروژه اصلا اقتصادی(فیزیبل) نبوده است. مانند پروژه برج العرب اولین هتل هفت ستاره دنیا که سیصد و پنجاه سال طول خواهد کشید تا اصل سرمایه و بهره آن بازگردانده شود. اگر نکته یک را نیز در نظر بگیریم خواهیم دید که این پروژه چه قدر خنده دار است. در حالی که دوبی فاقد نفت است ، اکنون بیش از پنجاه میلیارد دلار بدهی دارد.

سه-این پروژه کلا توسط شرکت های خارجی انجام شده است و علی رغم اینکه امارات مرتب بر نشان ملی بودن آن تاکید می کند، اما این ادعا نیز خنده دار است.

چهار- امارات از نظر تولید سرانه تولید گاز دی اکسید کربن در رده چهارم دنیا است . با راه اندازی این پروژه مقدار انرژی مصرفی آن برای خنک سازی ، معادل ذوب روزانه دوازده هزار و پانصد تن از یخ های قطب شمال است! به عبارت دیگر این پروژه مضحک به هیچ وجه سازگار با محیط زیست نیست.

در پایان باید گفت، در دنیای مدرن چیزهای مهمتری از بزرگترین برج یا ساختمان وجود دارد. نکاتی مانند حقوق بشر، دمکراسی و یا توجه به محیط زیست. داشتن صرفا یک ساختمان هزار متری نه نشان از تکنولوژی یک کشور است و نه نشان از پیشرفته بودن آن. این یک مثال خوب است که اگر در کشوری دمکراسی نباشد ، حتی منابع اقتصادی فراوان نیز داشته باشد، تصمیم گیری ها به بدترین شکل و مضحک ترین شکلش خواهد بود. مانند همین پروژه!

۹ نظر:

  1. salam,
    alabate hame in harfaii ke gofti doroste, bakhosoos az hame badtar darbare mohite zist.
    Vali hala beine khodemoon, ye kami ham beheshoon hasoodit nemishe??? :P

    پاسخحذف
  2. تو کجات میسوزه؟این که عرب هستند یا یا اینکه عقب مانده هستند؟شما که به قول خودتان 2500 سال قدمت دارید چه گلی به سر مردم گذاشتید؟یا باز هم مقصر اعراب هستند که موجب عقب ماندگی شما شدند؟متاسفانه عادت دارین نواقص و نقاط ضعفتان به گردن دیگران و پیشرفت خود را ناشی از هوش سرشار و تمدن باستان بدانید.برایتان متاسفم که حس نژاد پرستی و تکبر بی جای شما ،باعث شده هیچوقت حقایق را نیبینید.اگر از جنبش سبز هم باشی،خوب ببین کسانی که حاکم هستند همه ایرانی هستند.و حتی در نژاد پرستی دست شاه را نیز از پشت بسته اند.

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز، من جاییم نمی سوزد، به این کشور هم حسودی نمی کنم، من آدم جهان وطنی هستم ، برای من مرز وجود ندارد، همانقدر که به سویس احساس تعلق دارم به تهران هم تعلق خاطر دارم، بحث من چیز دیگری بوده است:من قصدم مقایسه ایران و دوبی نبوده است، همانطوری که در مقاله من می بییند، من اول مقاله ایران را بابت ساخت پروژه های ابلهانه سد سازی ، مورد انتقاد قرار داده ام.
    بحث من انتقال تکنولوژی نیز نیست. بحث سر نقض آشکارای حقوق بشر در دوبی است ، حقوق کارگران رعایت نمی شود، و بسیاری از موارد بدون دادن حقوق کارگران آنها را اخراج کرده اند. این یعنی برده داری، و با صراحت آن را جنایت می دانم. اگر قرار بود این پروژه با کارگران و نه با برده ها ، ساخته شود، هزینه آن سه برابر می شد که امکان پرداخت آن برای دولت دوبی نبود.
    بحث من این است که در دنیای مدرن ، احترام به حقوق بشر و یا توجه به محیط زیست ، نشانه پیشرفت یک کشور اسـت ، نه ساخت یک ساختمان بلند آن هم به استفاده از کارگران به شکل برده!!
    بحث سر این است که دولت امارات کنوانسیون حقوق کارگران و حقوق بشر را امضا نکرده است و این یعنی بدویت، حالا صدتا اینجور ساختمان را هم بسازند، فایده ای ندارد.
    چرا فرانسه و آمریکا دنبال ساخت اینگونه ساختمان های (ترین) نیستند؟! چون دوره این حرفها گذشته است

    پاسخحذف
  4. برخی که سعی می کنند دوبی را با ایران مقایسه کنند گویا فراموش می کنند که دوبی "شهری" با مساحت 1250 کیلومترمربع و تنها 385000 نفر جمعیت بومی و ایران "کشوری" با مساحت 1,650,000 کیلومترمربع و 75 میلیون جمعیت بومی هست! توجه دارید که اداره ی این دو بسیار متفاوت هست؟؟! چرا بدون اطلاع فقط دنبال تحقیر خود و کشورتان در برابر دوبی هستید؟ داشتن 4 تا نه 400 تا مرکز خرید نهایت ایده آل های شما برای یک کشور؟ دوست دارید ایران با این عظمت و ثروت تبدیل به دوبی شود؟

    آن چه شایسته ی "کشور" ایران است صنعتی شدن است. الگوی مناسب هم ژاپن و کره ی جنوبی! نه دوبی

    پاسخحذف
  5. مجددا تاکید می کنم که قصدم هم مقایسه دوبی با ایران نبوده است که اصلا این مقایسه غلط است، چه از نظر جمعیت و چه وسعت و چه سطح فرهنگ این کشور ، قابل قیاس نیستند و مقایسه بین مگس است با خرس!قصد من فقط این بود که به نقض آشکارای حقوق کارگران و حقوق بشر و از طرفی نیز بی اعتنایی به محیط زیست اشاره کنم ، ضمنا دوستی که اینقدر سنگ اعراب را به سینه زده است، اگر ممکن است به من بگوید که چرا در امارات یک عضو خانواده سلطنتی یک خارجی را شکنجه کرد، فیلمش هم در اینترنت هست و هنوز هیچ اتفاقی برای آن نیافتاده است؟ ایا برای افتخار کردن عدالت مهمتر است یا یک برج؟

    پاسخحذف
  6. دوست عزیز من هم منظورم به همان آدم های بی هویتی بود که حرف از سوختگی می زنند و ظاهرا خودشان از همه سوخته تر هستند! آقای روشنفکر شما کجات سوخته که اینطوری جوش آوردی؟!!! منظورت از "به قول خودتان تمدن 2500 ساله دارید" چه بود؟ منکر هستید؟؟؟ نکند افسانه ی یهود است برادر؟؟! شمایی که بی سوادی و یک شهر-کشور کوچک را با کشوری که بیش از 1000 بار وسیعتر و ثروتمندتر از آن است مقایسه می کنی و نتیجه می گیری که جایگاه آن ده تازه آباد شده بالاتر و بهتر است؟! جمهوری اسلامی ناسیونالیست هم نیست چه رسد به نژاد پرست! کسانی که رهبرشان آقای خامنه ای تورک آذری است و سردار نقدی عرب عراقی را به جان مردم می اندازند حالا یک دفعه شدند مدافع فرهنگ ایرانی-پارسی؟! از حرف هایتان مشخص است که پان تورک هستید! اگر سواد و اطلاعات و جراتش را داری بیا بحث کن. اگر نداری گل بگیر سوراخ آن شیپور هرزه گویی را

    پاسخحذف
  7. یک- مهمترین شمخصه شان و سواد هر نفر ، نحوه برخورد او با مخاطبین و مخالفینش است، استفاده از کلمات ناشایست صرفا نشان دهنده شان و مقام گوینده است
    دو-به عنوان نویسنده وبلاگ، آماده بحث و اثبات گفته هایم در همه ابعادش هستم
    سه-من اصلا جوش نیاوردم، به عنوان یک فعال حقوق بشر و به عنوان کسی که دغدغه محیط زیست دارد، از راه اندازی این برج ابلهانه انتقاد کرده ام، قبل از من هم گروه های مدافع بین المللی حقوق بشر و و مدافع محیط زیست از این برج و رفتار دولت امارات انتقاد کرده بودند و تمام حرف های من مستند است
    اگر میخواهید تا لیست سازمان های بین المللی را ارایه کنم، هرچند که به یمن گوگل ، خودتان راحت می توانید گیر بیاورید
    چهار-من هیچ جا حرفی از تمدن 2500 ساله نزده ام، چرا که فردی جهان وطن هستم و برایم امارات و ایران وسویس فرقی ندارد.ممکن است بگویید من کجا حرف از 2500 سال زده ام؟ در اول مقاله ام هم از احداث سد های بزرگ در ایران به خاطر اثرات مخرب زیست محیطی انتقاد کرده ام. اینکه شما هی حرف 2500 سال را میان می کشی ، مشخص است که در خودتان این ضعف و بحران را احساس می کنید.
    البته که اگر بخواهم حرف از تمدن بزنم، تمدن ایران خیلی بیشتر از 2500سال است، اما این به بحث ما ربطی ندارد و چه ده هزار و چه 2500سال ، الان بحث ما چیز دیگری است
    پنج-جمهوری اسلامی هیچ چیز نیست ، بهایی است که مردم ایران برای جدایی از اسلام باید می دادندو به زودی از شر اسلام رها خواهند شد.1400سال پیش محمد و مشاور خاینش(سلمان فارسی)یک دین مضحک را بر اساس زرتشت و یهودیت و مسیحیت بنا نهادند که الان بلای جان بشریت شده است. خوشبختانه ایران در شرف خلاصی از این آیین است.

    شش- من مشکلی با مردم امارات و یا همسایگان عرب ندارم، آنها را نیز دوست دارم، مشکل من با حکومت بدوی و وحشی امارات و عربستان است که آشکارا حقوق بشر را نقض می کنند. اگر نمونه های نقض حقوق بشر را می خواهی تا برایت ده ها مورد بفرستم
    هفت- من نه پان ترک هستم ، نه آنتی عرب ، اصولا چه اهمیت دارد که آبشخور فکری من چیست؟ من حرف مستدلی زده ام، اگر جایی از آن ایراد دارد، می توانید بگویید تا یا پاسخ بدهم و یا حرف شما را قبول کنم،
    هشت -بزرگترین توهین به من این است که به من بگویید نژاد پرست، از نظر من همه انسانها برابر هستند

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.