چهارشنبه، دی ۱۶، ۱۳۸۸

آیا بی بی سی یک شبکه کاملا بی طرف است؟ بررسی سیاست شبکه بی بی سی فارسی





آیا بی بی سی در شرایط موجود قابل اطمینان است ؟ آیا می توانیم به بخش فارسی بی بی سی اعتماد کنیم ؟
قدیمی ترین شبکه خبری دنیا است .The British Broadcasting Corporationبی بی سی یا

بی بی سی اولین بار توسط شرکت پست سلطنتی انگلیس در سال 1927 بنا شد.

منبع مالی بخش داخلی بی بی سی از تی وی لایسنس (television licence fee)

تامین می شود، این تی وی لایسنس یک صورت حساب است که هر خانه و یا شرکت دارنده تلوزیون باید به صورت سالیانه بپردازد و اکنون به ازا هر خانه دارای تلوزیون حدود یکصد و چهل پوند است.در سال 2009 این مبلغ حدود پنج میلیارد پوند (برابر با هفت و نیم میلیارد دلار)بود! یعنی پانزده برابر بودجه صدا و سمیای ایران ! به عبارت دیگر بی بی سی تقریبا به ازا هر خانه در انگلیس چیزی حدود یکصدو چهل پوند دریافت خواهد کرد تا صرف تولید برنامه های خبری و یا سرگرمی کند.

مواضع بی بی سی بارها توسط مردم و یا رسانه های بی طرف مورد انتقاد قرار گرفته است، شاید اولین و وحشتناک ترین رفتار غیر رسانه ای بی بی سی ، دخالت آشکارای بی بی سی در کودتای بیست و هشت مرداد باشد. در آن بخش خبری ، گوینده اخباربه جای ساعت دوازده شب است، گفت ساعت(دقیقا)دوازده شب است. و این اضافه کردن کلمه دقیقا رمز آغاز کودتا بود. می توانید یک گزارش مستدل و کامل تهیه شده توسط کانال شبکه چهار را اینجا گوش کنید.

داستان از چه قرار است؟ بی بی سی در داخل انگلیس به شبکه خبری مستقل و قابل اطمینانی شهره است ، اما در قضایای بعد از انتخابات ایران ما دیدیم که در بسیاری از موارد مواضع بی بی سی بین الملل به راحتی بازیچه قرار می گرفت.
نکته در اینجاست که ما دو شبکه بی بی سی داریم:

یک - شبکه ای که برای مردم داخل انگلیس پخش می شود ، بودجه اش توسط همان تی وی لایسنس تامین می شود و لذا به صورت مستقیم به مردم پاسخ گو است و نمی تواند در هیچ موردی موضع یک طرفه ای را بگیرد. سیاست های این شبکه نیز توسط یک گروه مدافع آزادی بیان همیشه مورد بررسی قرار می گیرد و به قول معروف مو را از ماست می کشند.

دو - اما شبکه ای که برای بخش بین الملل برنامه پخش می کند ، بودجه اش توسط وزارت امور خارجه انگلیس تامین می شود و فقط هم به وزارت امور خارجه انگلیس پاسخ گو است!لذا خیلی راحت هر جا سیاست های وزارت امور خارجه انگلیس حکم کند ، به راحتی حقیقت را زیر پا می گذارد و اخلاق حرفه ای را لگدمال می کند. هر جا لازم باشد ، حقیقت را قلب خواهد کرد و با مثلا با دولت ایران معامله می کند.
با جمع بندی نکات بالا به این نتیجه می رسیم که نمی توان به بخش فارسی بی بی سی به عنوان یک رسانه مستقل اعمتاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.