دوشنبه، تیر ۱۳، ۱۳۹۰

ویدیو با زیرنویس فارسی از سایت تد/ واکنش مدنی به خشونت چیست؟ چگونه با خشونت در جامعه مقابله کنیم؟

این ویدیو را امروز در وقت نهار برای سایت تد  ترجمه کردم، ساعتی اضافه تر را نیز مرخصی گرفتم و گوشه ای دنج در یک کافی شاپ عمومی یافتم و مشغول ترجمه این ویدیو شدم، و عجیب دلم شکست و بغض گلویم را گرفت

عذابی بود ترجمه این ویدیو، سالها است می نویسم ، چه در وبلاگ و چه در محیط های دیگر، اما در این چند ساله هیچگاه فکر نمی کردم کار جامعه ایرانی به جایی برسد نیازمند ترجمه چنین مطالبی شویم و جامعه لطیف و شاعر پرور ایران را ، با کشور خشونت زده مکزیک مقایسه کنیم.  

خشونت در جامعه کنونی ایران،واقعیتی است کتمان نشدنی، و اگر بخواهیم آنرا انکار کنیم، صرفا چون کبک سر در برف فرو برده ایم.

باید وجود خشونت غیر قابل قبول در جامعه ایران را تایید کرد و در صدد حل این مشکل برآمد.اخبار تکان دهنده ای از  شکسته شدن حرمت خشونت ها در ایران می خوانیم، شاید صدر این اخبار، اخبار تجاوزهای دسته جمعی باشد.

البته در جامعه ای که بنا به قانون وحشی گری اسلام، رسما در خیابان شلاق می زنند و آدم می کشند، وقوع چنین جنایت هایی چندان عجیب نیست.

در این سخنرانی احساساتی که در مکزیک شور بر انگیخته است، امیلیانو سالیناس ، پسر رییس جمهور مکزیک، با مساله وجود خشونت در جامعه کنونی مکزیک می پردازد، به بیانی دیگر او می گوید چگونه مکزیکی ها باید به خشونت پاسخ دهند. او به ارایه روشی می پردازد که در آن جامعه باید از مرحله نفی و ترس از خشونت، به برخورد دسته جمعه و مقابله با خشونت به صورت جمعی بپردازد. او از شهروندان عادی می خواند برای آینده کشور  در مقابل خشونت بایستاند. این اولین ویدیویی است در سایت تد به زبان دیگری غیر از انگلیسی ارایه می شود.

در این ویدیوی شوربرانگیز ، امیلیانو می گوید مشکل ما فساد دولتی یا فقط یا قاچاق سازمان یافته مواد مخدر نیست، بلکه چیز دیگری است، مشکل این است که ما می خواهیم فقط نقش قربانی را بازی کنیم!

او سپس می گوید مردم مکزیک ، خودشان را همیشه قربانی می دانند ، و همیشه یک بهانه و یک دلیل می یابند که کسی را مسول بیچارگی خود بدانند، از مافیای مواد مخدر گرفته تا گروه های کمونیستی یا جنایتکاران. او معتقد است که هیچ یک از اینها ، مشکل ما نیست، بلکه مشکل مردم مکزیک این است که همیشه در نقش یک قربانی ظاهر می شوند و خود را قربانی می دانند 

این شرایط دقیقا در ایران نیز حاکم است، زمانی ما خودمان را قربانی انگلیس می دانیم و زمانی قربانی آخوند و یا اسراییل یا آمریکا، در حالی که مشکل خود ما هستیم ! چرا باید اجازه دهیم که به شکل یک قربانی درآییم ؟ چرا باید نقش یک قربانی را به عهده بگیریم ؟



اجازه دهید این ویدیو را به آقای دادخواه تقدیم کنم، وکیلی با شرفی که چند روز پیش به ده سال زندان و شلاق به دلیل بنیانگذاری کانون دفاع از حقوق بشر محکوم شد(!)، البته که قبای  زندان رژیم ، افتخاری است بزرگ و برازنده قامت آقای دادخواه

براستی چرا وقتی نسرین ستوده و شیوا نظرآهاری در زندان هستند، این افتخار باید از محمد علی دادخواه دریغ شود ؟ آقای دادخواه، کلاه از سر برمی دارم در مقابل بزرگانی مانند شما، که در ایران و با وجود خطر جنایات رژیم، اینچنین ، بزرگ منشانه و شجاعانه، قد علم کرده اید.

نوشته پیشین:

لینک این مطلب در بالاترین -------آزادگی 

   


۷ نظر:

  1. http://www.miamiherald.com/2011/07/03/2297957/iranian-dissidents-in-iraq-want.html

    پاسخحذف
  2. جالب بود. ولي من فکر مي کنم علت وقوع چنين چيزهايي در جامعه ما و يا مکزيک نبود و يا کمبود نهادهاي مردمي براي مبارزه و بررسي اين مشکلات است.
    البته من چون در دانشگاه تهران درس خواندم مي دانم که دوره خاتمي حرکت هاي بسيار موثري در اين زمينه انجام شده بود و از دانشگاههاي معتبر دنيا اساتيدي براي آموزش و آگاه کردن دانشجويان در موضوعات اجتماعي از جمله خشونت انجام مي گرفت ولي اين روند در زمان احمدي نژاد متوقف شد متاسفانه.

    پاسخحذف
  3. بیگانه در خانه
    ..
    از ، گِل و ، از آب ِ ایران جسم شان پرورده است
    خدمت ِ ایران نمودن ، هیچ را در خاطر است
    روز و شب طبل ِ واویلا بر فلسطین می زنند
    عشق ِ بیگانه ، عرب ، از دستشان دل برده است
    .
    از برای خانه ، جاده یا که پل ، از راه ِ دور
    پول فرستند کشور بیگانه را ، آباد سازندی به زور
    گوئیا اینان تمام ِ کارشان ضّد ِ کمک بر مردم ِ ایران بُوَد
    بارک الله ، آفرین دارند اگر گامی سوی ِ ویرانی ِ ایران بُوَد
    .
    با دروغ و با ریای ِ آشکار ، آرند خدا را شاهد اعمال ِ خود
    نفت ِ ایران و معادن را تصاحب کرده دانند مال ِ خود
    کشوری بیگانه را از پول ِ ما ، دادست درمانگاه مفت
    مردم از ایران ، ندارند خرج دکتر تا به گویند حال خود
    .
    در میان ِ آفریقا یا در جنوب ِ آمریکا ، بر مردمان کرده کمک
    در وطن در جای آن چند ماه حقوق ، آن کارگر خورده کتک
    کارگر فریاد آرد ، ای خدا چند ماه من ، نَگ ر ِفتم حقوق
    والی یه ظالم به گوید ، این صدای ِ دشمن است کردند به بوق
    .
    هر کجا در کشور است کارخانه ای ، صندوق ندارد اعتبار
    کارگر ها را ندادندی مواجب ، بعد از آن چند ماه کار
    اعتراض از گشنگی در مردمان ِ بی حقوق بالا گرفت
    گزمه یه حاکم ندا داد این صدا ، از دشمنان بالا گرفت
    .
    خانه وُ پل ، جاده ساخته ، کشور ِ بیگانه را آباد کرد
    هفت سال بر بم گذشت از زلزله ، هیچ از مرمت یاد کرد
    بر مسلمان جهان ای وای گفت ، جز مردم ایران ِ ما
    ما خدا را جانشین هستیم در اینجا ، در بُلند فریاد کرد
    ..
    سوز

    پاسخحذف
  4. salam dadash
    komak mikham
    in mojahedine terrorist galleh i hamleh kardan
    age layegh dunesti behesh mosbat bede
    http://balatarin.com/permlink/2011/7/4/2604222

    پاسخحذف
  5. رژیم کثافت آخوندی بچه های ما را ، چه دختر و پسر ، در خیابانها و از منزلشان و از دانشگاها دستگیر میکند و میبرد در زندانها تجاوز میکند و حتی جلو دوربین کتک میزند و میکشد و هزار بلای دیگر سرشان می آورد و ما مردم احمق ایران مزدوران رژیم را میگیریم ازشان مواضبت میکنیم که مبادا یکی از عصبانیت یک چکی باش بزند و آب و غذا میدهیم ، صورتشان را پاک میکنیم و چند تا دختر هم ازشان مواضبت میکنند و بعد هم رهاشان میکنیم که فردا بیایند و بهتر ما را کنک بزنند و هر زن و دختر ترگل ورگل در خیابانها دیدند بگیرند و ببرند در پایگاه های نیروی انتظامی باهاش حال کنند و بعد هم ببرند در زندانها تجاوز کنند و بکشند . آقای گمنامیان بدون رویدرواسی مردم ایران احمق هستند و از قدیم گفتند که تا خر هست ، خر سوار هم هست . اگر مردم ما چند تای اینها را میگرفتند و در جلو دوربین تکه تکه میکردند ، مزدوران دیگر به این سادگی به مردم ما حمله نمی کردند. خیلی از مردم دیدند که چند تا موتور سوار می آید و بین صد ها نفر از مردم ارز اندام میکند و مردم را کتک میزند و براختی میرود . در حالیکه این مردم اگر هرکدام یک تف به صورت اینها باندازد ، این مزدوران زیر تف مردم گم میشوند ولی نه ، مردم ترسو و احمق ما عرضه این کار را ندارد . مردم ایران فقط ساخته شده که ببرند در زندانها کتک بزنند و تجاوز کنند و با سیگار بسوزانند و بعد هم بکشند و بگویند سکته کرد .. درود بر شما آقای گمنامیان عزیز

    پاسخحذف
  6. جناب گمنامیان بنده به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارم و میخواهم این سخنرانی ها رو با زیرنویس فارسی روی هارد داشته باشم
    ولی لینکهای شما فقط در صورتیکه به اینترنت متصل باشیم دارای زیرنویس هستند !
    ممنون میشم راهنمایی کنید مطمئنم مشکل خیلی ها هستش ... منتظر جوابتون هستم

    پاسخحذف
  7. عزیز جان
    با پوزش فروان ،
    کپی رایت این ویدیوها متعلق به سایت تد است، قرار است به زودی این امکان به سایت تد اضافه شود و بتوان آنها را با ویدیو دانلود کرد، اما متاسفانه اکنون این امکان وجود ندارد.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.