سه‌شنبه، آبان ۰۴، ۱۳۸۹

همیوپاتی چیست؟ / روشی غیر علمی که خود را هم عرض پزشکی معرفی می کند!


روشی که در آن یک قاشق  آب را به جای دارو به مریض می دهند و ادعا می کنند مریض خوب می شود!

در واقع همیوپاتی روش درمانی است که اساسش دادن ماده ای بسیار رقیق شده به عنوان دارو به فرد است تا سییستم طبیعی بدن را بهبود بخشد. همیوپات ها معتقد هستند که هر بیماری توسط یک ماده خاص به وجود آمده است و اگر ما مقدار بسیار رقیق شده از آن ماده خاص را به فرد بیمار دهیم، بیماری از میان خواهد رفت. مثلا برای بیخوابی دارویی به نام coffea به بیمار می دهند که از قهوه گرفته شده است، با این تفاوت که مقدار بسیار بسیار اندکی قهوه در آب رقیق شده است.
همیوپاتی بر اساس  قانونی بنا شده که آنرا قانون شباهت ها می خوانند. قانون دوم آن ، قانون بی نهایت کوچک کردن است، بدین معنا که هر چه دارو را رقیق تر کنند، اثر آن بیشتر خواهد بود. لذا داروهای همیوپاتی بی نهایت رقیق شده است. در بررسی یکی از درمان های همیوپاتی ، به شخصی که نیاز به مصرف کلسیم به صورت روزانه داشته است، روزی پنج گرم داری همیوپاتی دریافت می کرده است، اما چون این دارو صدها بار رقیق شده بوده است، در حقیقت برای دریافت مقدار کلسیم مورد نیاز بدنش، نیاز به مصرف 50 تن (!) از داروی فوق در روز را دارد!!

در سایت ویکی می خوانیم:
این روش درمانی در سال ۱۸۱۰ م توسط پزشک آلمانی به نام ساموئل هانمن (Samuel Hahnemann) معرفی شد. دقت وی در تحقیقات اش به حدی بود که تقریباً تمام استانداردهای تحقیق که هم اکنون در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند 
مسخره بودن یک شیوه علمی زمانی مشخص می شود که بیش از دویست سال از ابداع آن بگذرد ولی هنوز کسی اطلاعات جدید و یا استانداردهای جدیدی بر این شیوه علمی(!) اضافه نکند.
به عنوان مثال، برای تولید داروهای داروهای همیوپاتی در ویکی می خواینم:
مادهٔ مورد نظر را درون الکل ۶۰٪ می‌ریزند و در طی دو هفته آن را از صافی عبور می‌دهند. به مادهٔ بدست آمده، محلول مادر می‌گویند. برای کم کردن و در واقع از بین بردن مواد سمی آن، از محلول مادر یک قطره (cc ۱برداشته و در ۹۹ قطره (۹۹ cc) آب می‌ریزیم. با این کار، محلول ۰٫۰۱ بدست می‌آید. دوباره یک سی سی از این محلول را در ۹۹ سی سی آب می‌ریزیم و این بار محلول ۰٫۰۰۰۱ بدست می‌آید.بین هر مرحله رقیق سازی، شیشه حاوی محلول را به تعداد ۱۰۰ الی ۲۰۰ بار با تکانهای شدید ضربه‌ای به هم می‌زنیم. این عمل در تهیه داروهای هومیوپاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تنها با رقیق کردن نمی‌توان به قدرتهای بالاتر دست یافت.اگر به رقیق کردن محلول تا ۱۲ بار ادامه دهیم، محلول ۱۰ به توان منفی ۲۴ به دست می‌آید که از عدد آوگادرو کوچک‌تر می‌شود. که این بدین معنی ست که حتی یک مولکول از این ماده در محلول وجود ندارد.این عمل را تا ۱۰۰ و یا ۱۰۰۰ بار تکرار می‌کنند و جالب اینجاست که هر جه محلول رقیق تر می‌شود، خاصیت دارویی آن قوی تر می‌شود.
---------------لینک این مطلب در سایت بالاترین---------------------

۶ نظر:

  1. دوست عزیز
    پیشنهاد می کنم بجای مراجعه به ویکی، به رفرانسهای معتبر تری مراجعه کنید.
    ضمنا شما می توانید استانداردها و روشهای جدید را در " فارماکوپه همیوپاتی ایالات متحده" که اتفاقا هر یکی دوسال هم بازنگری و تجدید چاپ می شود مراجعه کنید.

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز
    به نظرمی رسداطلاعات شمادراین زمینه ناکافی است.

    پاسخحذف
  3. من هم معتقدم اطلاعات شما در این زمینه ناقص است. من کتاب های مربوطه در این زمینه را کامل مطالعه کردم و با کسانی که به این روش معتقدند صحبت کرده ام. حتی برنامه های تلویزیونی که دکترهای بزرگ می آیند و این روش را نقد می کنند را هم دیده ام. در این برنامه ها و نقد ها نکاتی هست که نمی توان از آن گذشت، تمامی این اساتید اشاره می کنند که همیوپاتی جواب می دهد و آنها مشکلشان در جواب دادن همیوپاتی نیست بلکه دکترها معتقدند همیوپات ها این جواب دادن را از لحاظ علمی تحلیل نمی کنند و معتقدند که این مسئله دلیل علمی دارد، البته دلیل علمی که خود نمی توانند کشف کنند. به هر حال اگر همیوپاتی جواب نمی داد مطمئن باشید با رشد عقل گرایی و نتیجه محوری در این روزها جزء خرافه ها مطرح می شد ولی دکترهای منتقد فقط از کنار این روش عبور می کنند و آن را نادیده می گیرند. من شخصا نمی توانیم به چیزهایی که چشمانم می بینم شک کنم ولی می توانم به روش تشریحش انتقاد کنم. به شما هم توصیه دارم مطالعات ژرف تری داشته باشید و این علم را با دعا در آب ریختن اشتباه نگیرید.
    شاد باشید

    پاسخحذف
  4. یک تخم لق تو دهن مردم شکسته که ویکیپیا معتبر نیست. اگر ویکیپدیا معتبر نیست پس چرا جز ۱۰ سایت پر بازدید کننده جهان است؟ یعنی میلیونها انسان به آنجا مراجعه میکنند که حرف نا معتبر به خوردشان برود؟!!

    ویکیپدیا آزاد است یعنی هر کس میتواند آنرا ویرایش کند ولی:
    -ویرایشگران شدیدا یکدیگر را کنترل میکنند بویژه در مورد مقاله‌های مهم. یعنی در مقاله‌ای مثل Obama احتمال اینکه اشتباهی پیدا شود کم است. البته در یک مقاله جدید، ایزوله و کم بازدید که راجع به موضوعی کم آشناتر است، احتمال وجود اشتباه زیادتر میشود.
    -ویکیپدیا از بسیاری از سایتهای دیگر اینترتنی که آگاهی میدهند معتبر تر است چون توسط عده زیادی کنترل میشود.
    -در اکثر مقالات، منابع در پایین صفحه آورده شده است و میتوان کنترل کرد. ویکیپدیا نمیخواهد کسی را گول بزند، اگر اشتباهی دارد خود این نق زنندگان میتوانند بروند و آنرا اصلاح کنند.
    -بسیاری از مقالات ویکیپدیا از دیگر منابع اطلاعاتی دیگر پخته تر و معتبر تر است از این جهت که نظرات مختلف دانشمندان در آنها آمده است، چون افراد با دیدگاههای مختلف آنها را ویرایش و طی سالها بحث به آن نتیجه رسیده‌اند. در حالی که یک کتاب در مورد یک موضوع خاص فقط ممکن است حاوی نظر نویسنده یا دانشمند خاص باشد.
    -بسیاری از ویرایشگران ویکیپدیا در چیزی که ویرایش میکنند متخصص هستند. کتابهای دیگر را چه کسی نوشته است؟ ایا جز همین متخصصین.
    -منابع دیگر از جمله کتابها و مقاله‌ها در ژورنالها هم ممکن است اشتباه داشته باشند. آیا آنها هم نامعتبر هستند؟

    وقتی میگویند به ویکیپدیا اعتماد صد در صد نکنید به علت بی اعتباری آن نیست. بی اعتباری که میگویند منظور این نیست که ویکیپدیا بی ارزش است و مثلا باید آنرا روانه سطل زباله کرد و بی فایده است، بلکه به این جهت است که ممکن است فردی بازیگوش یا مغرض چیز بیهوده‌ای را اضافه کرده باشد و تا مدتها کسی متوجه نشده و آنرا اصلاح نکرده باشد. احتمال این موضوع در مورد مقالات کم بازدید بیشتر است.

    در هر حال نه تنها مقالات ویکیپدیا، بلکه نوشته های دیگر منابع را هم باید با دید باز خواند و آنها را با دیگر منابع کنترل نمود ولی در اکثر موارد ویکی منبع خوبی برای آغاز است و طوری که از آمار بازدیدکنندگانش بر میآید اولین منبع اطلاعاتی مجتمع جهان است.

    پاسخحذف
  5. هر کس نمیتواند نظرش را در ویکیپدیا پیش ببرد اولین چیزی که میگوید همین نا معتبر بودن است. دوستانی که با آن مقاله ویکیپدیا مخالفند و وقت خود را تلف نموده و در این سایت که ربطی هم و نقشی هم در عالم همیوپاتی و پزشکی ندارد کامنت میدهند، میتوانستند به ویکیپدیا بروند و حرف خود را آنجا و با آوردن منبع ثابت کنند. ویکیپدیا بر مینای منابع موجود است. بروید و از همان فارماکوپه همیوپاتی ایالات متحده در آنجا نقل قول کنید بجای کامنت نوشتن و دفاع در این سایت.

    پاسخحذف
  6. دوست عزیز من هم با نظرات سایرین موافقم که شما بدن داشتن اطلاعات کافی و فقط بسنده کردن به موارد ویکی پدیا این اظهارات را آن هم از موضع بی اطلاع بیان کنید بهتر است در سایت های طب مکمل که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است کمی مطالعه کنید زیرا که این علم توسط هانمن شکوفا شد این در حالی است که بقراط که پدر پزشکی نیز هست در همان هزاره از روشی مشابه آن استفاده می کرده است.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.