یکشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۹

روانشناس سرشناس،پرفسور فیلیپ زیمباردو در سخنرانی خود می گوید: که چگونه شرایط محیطی می تواند انسان های عادی را به افرادی شریر و جنایت کار تبدیل کند ؟!





ویدیویی با زیرنویس فارسی/ شامل تصاویری ترسناک / این ویدیو را من برای سایت تد ترجمه کرده ام که بزودی بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

در روز مبارزه با اعدام، توجه شما را به این ویدیو جلب می کنم، شاید با کمی فکر دریابیم که در بسیاری از جنایات رخ داده، صرفا فرد خاطی مسول نیست.

آیا افراد شریر از آسمان نازل می شوند یا اینکه این افراد ، در اثر قرار گرفتن در محیط بد تبدیل هب افرادی شریر می شوند ؟ این شرایط محیطی ، شامل نظام سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و... است.

پرفسور فیلیپ زیمباردو می داند که چقدر ساده افراد نیکوکار به افرادی شریر تبدیل می شوند. در این سخنرانی، او تصاویری دیده نشده از زندان ابوغریب را نشان می دهد. او درباره اثرات سخن می گوید: چقدر ساده است که به یک قهرمان تبدیل شد، و چگونه می توانیم تلاشمان را زیاد کنیم.

آزمایش زندان استانفورد چیست؟

آزمایش زندان استنفورد یکی از معروف‌ترین و به نقلی خطرناک‌ترین آزمایش‌های روان شناسی است که تاکنون انجام شده‌است. در این آزمایش که به سرپرستی دکتر فیلیپ زیمباردو در دانشگاه استنفورد در سال ۱۹۷۱ انجام شد، چندین دانشجوی سالم از نظر روانی به صورت آزمایشی نقش‌های زندانی و زندان‌بان را پذیرفتند.

نتایج آزمایش حیرت‌آور بود، پس از گذشت چند روز اکثر زندانبانان رفتارهای شدید سادیسمی از خود نشان دادند و حتی آزارها جنبه جنسی نیز پیدا کردند. آزمایش به خاطر ترس از کنترل خارج شدن وضعیت بعد از ۶ روز متوقف شد.

پرفسور زیمباردو می گوید: عمده مسولیت  بسیاری از جنایات ها و شرارت های رخ داده ، اشخاص نیستند، بلکه سیستم و نظامی است که به آنها قدرت می دهد، بدون اینکه بر آن قدرت نظارت داشته باشد.

شما زمانی که می خواهید شخصی را تغییر دهید، باید شرایط محیطی را عوض کنید، برای عوض کردن شرایط محیطی نیاز دارید که بدانید قدرت در کجا قرار دارد.

تخیلات قهرمانی ، زهر در مقابل شرارت است، با پرورش آن در کودکان ، می توان با شرارت مقابله کرد.



۷ نظر:

  1. سلام
    با اجازتون ما هم خونه دار شدیم. یک نیم نظری هم بما بکنید.
    اردوان

    پاسخحذف
  2. merci zahmat keshide boodin vaghean. share shod .

    پاسخحذف
  3. اگر امکان داره فایل زیرنویس را هم در کنار لینک فیلم اضافه کنید چونکه فیلم را دانلود کردم ولی زیرنویسی از آن ندارم
    با تشکر

    پاسخحذف
  4. رفیق individual معنیش میشه فردی، یعنی متعلق به یه نفر، نه منحصر به فرد...

    پاسخحذف
  5. لطفآ اسامی خاص را به لاتین هم بنویسید.

    پاسخحذف
  6. خمينی و منتظری هر دو تاشون خل بودند.

    پاسخحذف
  7. Afarin, in shayad yeki az behtarin blogg haye gomnamian ast! in azmayeshe Profesor Zimbardo baadha baraye fahmidan aamale jenayat-karaneye sarbazan alman nazi ham estefade shode.ham az taraf ravanshenasan, tarikhdanan va jamee shenasan . Gomnamian aziz ejaze bede faghat yad avari konam ke yeki az dalayeli ke man az sazman mojahedin khalg ta in had bizaram , soe estefade az roohiyeye hasas va enetaf-pazire ensanhaye bi gonah baraye residan be armanhaye shakhsi ast. Ma be rahati mitavanim metod haye sazman mojadhedin khalgh ra dar in azmayesh peyda konim. .

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.