سه‌شنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۰

ویدیو با زیرنویس فارسی/ شیرین نشاط کارگردان ایرانی در کنفرانس تد (TED): افتخار بزرگی است که زن ایرانی باشی!

این ویدیو را برای سایت تد ترجمه کرده ام و به زودی بر روی سایت تد نیز قرار خواهد گرفت.

این نوشته را  به نسرین ستوده ، آزاده در بند ،  تقدیم می کنم. 
________________________بانوی عدالت، زادروزت فرخنده باد!

علی رغم سه دهه سرکوب زنان و محروم کردن بانوان ایرانی از حداقل حقوق انسانی خود، باز این زنان ایران هستند که به شکلی باور نکردنی پا به پای مردان و بلکه جلوتر از مردان ایرانی ، برای رسیدن به دموکراسی و آزادی قد علم کرده اند.

حکومت اسلامی ، شان و شخصیت زنان ایرانی را به هیچ می انگارد و به صورتی ساختار یافته در پی محدود کردن آنان در همه ابعاد است، اما علی رغم تلاش های آنان ، اکنون صف مقدم مبارزه آزادی خواهانه ایران، زنان هستند. از شیوا نظرآهاری گرفته ،تا پروین فهیمی و شیرین عبادی و نسرین ستوده!

شیرین نشاط هنرمند متولد ایران است، اما مقیم آمریکا است و در غرب رشد یافته است. او که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می برد، در این ویدیو تصاویری زیبا از آثار هنری خود را نمایش می دهد و بعد به فیلم اخیرش (زنان بدون مردان) می پردازد. این فیلم که برنده جایزه شیر نقره ای جشنواره بین المللی ونیز شده است، بر اساس داستانی به همین نام، نوشته شهرنوش پارسی پور ساخته شده است و به ماجرای کودتا علیه دولت مردمی دکتر مصدق می پردازد.

هنرمند زاده شده در ایران به بررسی پارادوکس هنرمند بودن در تبعید می پردازد، به : صدای مردم بودن، اما ناتوان از رفتن به خانه. او در کارش، به بررسی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی می پردازد و با استفاده از عکس های قدرتمندی از  زنان ، به ردیابی تغییرات اجتماعی و سیاسی می پردازد.

لینک این مطلب در بالاترین-------آزادگی ------فرندفید


لینک های مشابه که ترجمه شده اند: 






۴ نظر:

  1. گمنامیان جان
    ممنونم از لینک های خوب شما
    باورت نمی شود من هر موقع می آیم نت ، قبل از اینکه بروم بالاترین، وبلاگ تو را می خوانم.

    پاسخحذف
  2. گمنامیان عزیز، مرسی برای ترجمه.. خانم نشاط مایه افتخار ایرانیان به خصوص زنان ایرانی هستند.. فقط میخواستم بگم که در دقیقه ۰۱:۲۴ فکر کنم میگه که ما هنرمندان ایرانی به غرب انتقاد داریم ..
    We've been critical of the west....

    پاسخحذف
  3. حالا که فحش آزاده پس : دهنتو بچه ...
    پاشو برو فیسبوک تد فارسی رو آپ کن
    چیکار می کنی !!!

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.