شنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۱

برای رسیدن به دمکراسی، فقط نباید رژیم را عوض کرد، منش بسیاری از ایرانیان نیز باید تغییر کند..!

هیچ روش مودبانه ای برای گفتن این سخن نیست، اما اگر قصد بهبود شرایط جامعه را داریم باید ابتدا واقعیت ها و ایرادهای جامعه را دریابیم. مشکل جامعه ایرانی، تنها وجود رژیمی جنایتکار به نام رژیم اسلامی نیست، مشکل عمیق تر و ریشه ای تر از این است.

باید با شجاعت پذیرفت که بخش عمده ای از مشکلات جامعه ایرانی، فقط از طرف رژیم ایران به وجود نمی آید، باید پذیرفت که وقتی با شور و شوق، چند صد نفر از مردم برای تماشای مراسم اعدام در ساعت پنج صبح در محلی حاضر می شوند، آن جامعه ایران و اشکالی دارد.

واقعیت این است که اشکال و ایران جامعه ایرانی، خامنه ای نیست، اشکال بخشی از جامعه است که با مفاهیمی چون دمکراسی و حقوق بشر بیگانه است، بخشی است که دستوران وحشیانه کتاب قران (چون سنگسار و دست بریدن) را مقدم بر اصولا انسانی و اخلاقی، یا اعلامیه جهانی حقوق بشر می داند. 

تا زمانی که این بخش از جامعه، مجبور به اندیشیدن نشده و قبول نکرده که قوانین کتاب قران، نباید در کل جامعه اجرا شود، نمی توان امیدی به شکل گیری دمکراسی در ایران داشت. 

هر چند که به لطف جنایات سی ساله رژیم اسلامی، بخش عمده ای از مردم ایران، با واقعیت های اسلام آشنا شده اند و به چشم خویش دیده اند که حاصل اجرای اسلام چیست و به یمن وجود اینترنت و ماهواره، با بسیاری از تناقضات اسلام آشنا شده اند، اما هنوز برای بخشی از جامعه، چنین نشده است. 

خطر اصلی برای شکل گیری دمکراسی در ایران، چنین افرادی هستند. 


مثال ساده ای می زنم، تصور کنید:

-          فرض کنید: در کشور فرانسه شبانه کودتایی صورت می گیرد و رژیمی مشابه رژیم ولایتف فقیه، کنترل ارتش و پلیس و جامعه را در دست می گیرد. بدون هیچ شکی، مردم فرانسه در کمتر از چند روز، این رژیم جدید را سرنگون می کنند و باز نظام مردم سالاری و جمهوری را در فرانسه برقرار می کنند. دلیل آن ساده است، مردم فرانسه با گوشت و خون خود، از مفاهیمی چون سکولاریسم، دمکراسی و حقوق بشر، دفاع می کنند، چه آنکه چند نسل قبل از آنها، برای قوام یافتن این مفاهیم در جامعه، حاضر شده جان خویش را به خطر بیاندازد. 
-          فرض کنید: در کشور ایران، رژیم ولایت فقیه شبانه سرنگون شود و حکومتی دمکرات، مانند نظام حاکم بر فرانسه با قوانین مشابه، بر سر کار بیاید. بدون هیچ شکی، باز هم بخشی از  مردم ایران نمی توانند چنین رژیم جدیدی را تحمل کنند و ممکن است  از آزادی موجود برای سرنگونی این رژیم جدید، سو استفاده کنند.
دلیل آن نیز مشخص است، هنوز بخشی از مردم، نمی توانند قوانینی چون آزادی همجنس گرایان یا آزادی بیان برای انتقاد از اسلام را تحمل کنند.
دمکراسی و حقوق بشر را باید ارزشمندترین دستاورد بشری دانست، گوهری با ارزش است که مفت و مجانی به چنگ نمی آید. 

واقعیت این است برای استقرار دمکراسی در هر کشوری، نیاز است که ابتدا مردم آن کشور به این مفاهیم آشنا شوند، و با آن خو بگیرند.

برای رسیدن به دمکراسی، تنها سرنگون کردن دیکتاتوری، کفایت نمی کند، بلکه باید مردم نیز با دمکراسی و حقوق بشر، آشنا شوند.

دمکراسی یک شبه بدست نمی آید، زور اسلحه نیز کمکی نمی کند، تنها بخش روشنفکر جامعه باید تلاش کنند و زحمت بکشند.

نمی توان دمکراسی را به زور اسلحه در هیچ کشوری حاکم کرد، این وظیفه بخش روشنفکر و آگاه جامعه است که تابوهای مخالف دمکراسی و حقوق بشر را شجاعانه «بشکنند»، مفاهیمی چون حقوق بشر و سکولاریسم را در جامعه بسط دهند.

نمونه ساده آن کشور عراق یا افغانستان است، با اینکه کشورهای غربی، میلیاردها دلار خرج سرنگونی دیکتاتوری کردند، ارتش و نیروی خارجی در آن کشور استقرار یافت، باز نتوانستند دمکراسی را مستقر کنند، چرا که با زور اسلحه نمی توان عقیده مردم و اعتقاد آنها را به فلان ملا، تغییر داد! (بماند که هدف آمریکایی ها، استقرار دمکراسی نیز نبود!)



پی نوشـت، حدیث نقوی روز:

"هر گاه امام نقی  عمیقا به فکر فرو می رفتند، بر عکس انسان های معمولی که کله خود را می خارانند، ایشان محتویات خشتک مبارکشان را خارش می دادند! سیره النقی، نوشته ابن قنبل، فصل «نقش ذولنعوذ در تصمیم گیری اسلامی»، بخش «معجزات و فرگشت نقوی»!"

۱۰ نظر:

  1. مصداق حرف شما این است:
    امروز به شخصی گفتم: چرا پیراهن سیاه می پوشی ، در روحیه ات تاثیر بد میگذارد و باعث افسردگی میشود
    برگشت و گفت: من با ورزش خودم را شاداب میکنم
    خب ! معلومست که چنین فردی نمیتواند حکومتی غیر از ولایت فقیه را بالای سرش تحمل کند
    سپاس

    پاسخحذف
  2. ما در روم پالتاکی حشمت رئیسی سالهاست که درس دمکرکی یاد می‌‌قیریم.در زمینه ادب و معاشرت کارهای فرهنگی لازم است. فیلم تلویزیون و مدیا به کلی‌

    پاسخحذف
  3. گـمنامیان گرامی این حرف شمـارو امروزه تـقریبن از دهان هــمه میشه شنید... البته هرکس هم قـطعـن اشاره اش به "دیگران" هست و خـودش رو داخل مـحدوده کسانی که باید تـغییر کنند نمیدونه :)
    اما بـاهاتون هـم نظـرم.. مـا هـنوز راه بسیار طولانی در پیش داریم و تغییر حـکومت بدون تغییر درونی برای ما ارمغانی به همراه نـخواهد داشـت.... ایکاش این رو مــدعیان روشنفکری در دهه 50 فــهمیده بودند!!!
    پاینده باشید

    پاسخحذف
  4. به تعداد اتم های جهان کیر گوهی خوک تو کس ننه:
    1) بسیجی ها و حزب اللهی ها و پاسداران و وزارت اطلاعاتی ها
    2) عزادران و نوکران آقا امام حسین و یارانش
    3) خود امام حسین و یارانش
    4) پیامبر اسلام و امامان شیعه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این گونه حرف زدن مصداق همان نفهمی و بی فرهنگی است که در بالا به آن اشاره شد

      حذف
  5. حدیث از امام حسین:

    ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما
    ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از
    دشمنان ما هم بدتراست. ایرانیهارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشانرا
    بفروش رسانید و مردانشانرا به بردگی و غلامی اعراب گماشت.

    (حسین بن علی، امام سوم شیعیان، سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار، نوشته حاج شیخ عباسقمی، صفحه ۱۶۴)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این احادیث هم از همان احادیث کس شعری است که از مجلسی و دیگران نقل شده. حدیث از امامان چه بر ضد ایران چه به نفع ایران همه باطل است چون از طرف افراد مغرض ساخته شده است. در ضمن برید فکر نون کنید که خربزه آبه!

      حذف
  6. من از داخل ایران از ایسگاه اتوبوس مینویسم اینجا یه هیت درست کردن گمنان جان بیا ببین چه صفی کشیدن واسه چایی مجانی حسین پارتیه دیگه
    فرانسه کجا و ما کجا
    ما رو بهتر بود با یالقوز آباد مقایسه میکردی

    پاسخحذف
  7. تمیدانم نداشتن جواب برای سولات دلیل بر این میشود که به اوهام وتخیلات بسنده کرد..
    کاملا مشخص است با پیشرفت دانسته ها و علم واگاهی...تصوراتی که همگی ناشی از جهل بوده
    وبر اساس ان باورها و اعتقاد شکل گرفته بر باد میرود..مسله این است که این روند برای سایر
    مردم جهان چند صد سال پیش اتفاق افتاده ولی برای ما هنوز سی سال واندی است..این بابت تاسف است که واقعا عقبتر هستیم... زوال باورهای مذهبی واقعیتی استکه زمان انرا حل خواهد کرد....

    پاسخحذف
  8. جنابی که از حقوق همجنس گراها یا به قول خودمون از ابنه ایها حمایت میکنی، آیا فکر میکنی که مشکل ما فقط همجنس بازیه؟ مردم صدها هزار مشکل دارن و در ضمن مگر قبول دموکراسی مستلزم قبول این افراد بیماره؟ امروز که همجنسگرایی بصورت عادی در اومد مطمئن باش که دور نخواهد بود که زنای با محارم نیز عادی خواهد شد. این رو بدان که زندگی انسان و بالطبع آن دموکراسی باید دارای قاعده و حدودی باشه. تو از فرانسه دم زدی. خوبه، ولی این رو بدان که در بطن جامعه فرانسه چقدر فساد وجود داره ولی این رو هم نفی نمیکنم که بسیار نکات مثبت هم دارن. اگر در جامعه ایی اخلاق و قانون با هم نباشه مثل این میمونه که تو ترازویی داشته باشی با یک کفه و این نشدنیه.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.