جمعه، اسفند ۱۹، ۱۳۹۰

چه ربطی بین سرنگونی رژیم و حقوق زنان وجود دارد؟! / ویدیو با زیرنویس فارسی از ایزابل آلنده

ساده ترین اصل دمکراسی، برابری انسان های جامعه است، مگر می شود حقوق زنان را به رسمیت نشناخت، اما مدعی دمکراسی بود؟!

سوال ساده ای از شما می پرسم، چرا عقب افتاده ترین جوامع، کشورهایی هستند که زنان در آن از حقوق مساوی برخوردار نیستند؟!

به کشورهای عقب افتاده آفریقا بنگرید، به کشورهای اسلامی نگاه کنید، از پاکستان گرفته تا عربستان سعودی! این کشورها، عقب افتاده ترین کشورهای دنیا هستند و با یک حساب سر انگشتی می توان نتیجه گرفت که ارتباط مستقیمی بین حقوق زنان و سطح دمکراسی و حقوق بشر در هر جامعه ای وجود دارد.

این ارتباط دو سویه است:

-          اگر حقوق زنان در جامعه ای به رسمیت شناخته شود و زنان قدرت حقه خود را داشته باشند، از دمکراسی حفاظت خواهند کرد.
-         از طرفی نیز،  وجود دمکراسی در هر کشوری، باعث می شود که جامعه و حاکمیت  حقوق زنان را به رسمیت بشناسند.
زنان منادی صلح و آرامش هستند، اگر به جنگ های تاریخ نگاه کنید، هیچ جنگی را نخواهید یافت که زنان آغازگر آن باشند. در حقیقت این مردان هستند که تا کنون دنیا را اداره کرده اند و نتیجه اش، چنین دنیای بی نظم و پر از خشونت است...!

یکی از مهمترین کارها برای رسیدن به دمکراسی پایدار، قدرت بخشی به زنان آن جامعه است، چرا که مشارکت زنان در قدرت سیاسی، باعث می شود از دمکراسی حفاظت کنند.

شاید فعالیت های زیر، به اندازه حضور در تظاهرات، در رسیدن کشور به دمکراسی و سرنگونی رژیم، موثر باشد:

-          آگاه کردن زنان از حقوق حقه خویش
-         آگاه سازی مردان جامعه از اهمیت رسمیت بخشی به حقوق زنان
-         آگاه کردن زنان از اصول دمکراسی و اهمیت حضور آنان در عرصه قدرت.
زنان نیمی از جمعیت این کره خاکی را تشکیل می دهند، اگر بخواهیم دقیق باشیم، بیش از ٥١% از جمعیت زمین را زنان تشکیل می دهند. حدود بیست سال پیش در کنفرانس جهان زنان در پکن، بیانیه پایانی کنفرانس چنین بود:

"ما زنان، در این دنیا مهمان نیستیم!"

در جوامع متمدن و پیشرفته، زنان اثرگذارترین قشر جامعه هستند و به راحتی می توانند سیاستگذاری های کشور را تغییر دهند، هر جا که لازم باشد پا به میدان بگذارند و از دمکراسی دفاع کنند.

در انتهای این نوشته، توجه شما را به این دو ویدیوی زیبا، که بر آنها زیرنویس فارسی گذاشته ام، جلب می کنم.

پی نوشت:
دیروز روز زن بود، اما ترجیح دادم با یک روز تاخیر در اینباره مطلب بنویسم، از نظر من به مسایل مهمی چون حقوق بشر و یا روز زن، باید که هر روز توجه کرد و هر روز در این باره اطلاع رسانی کرد، چندان زیبنده نیست که فقط در روزی خاص به مساله مهمی چون حقوق زنان بپردازیم و یک سال تمام، این مهم را فراموش کنیم. 




 چند ویدیوی دیگر، مرتبط با حقوق زنان و با زیرنویس فارسی


سخنرانی نویسنده سرشناس، ایزابل آلنده 



تونی پورتر، فعال حقوق زنان

۱ نظر:

  1. بیانیه امام نقی درباره روز زن:

    زن خیلی مهم است! همانطوری که می دانید، مهمترین چیز برای صحابه رسول خدا، شترهای آنان بود، اما رسول لولو، به صحابه دستور داد که آنها زنان خود را عزیزتر از شترهای خود بدانند! خود رسول لولا نیز چنین کرد!

    خود من نیز همیگونه عمل می کنم، همه می دانند شمقدر عزیزترین کس من است، اما من بنا به دستور رسول لولا، سوسن را عزیزتر از شمقدر قرار داده ام!

    سیره النقی، نوشته ابن قنبل، بخش بیانیه ها، حقوق زنان!

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.