پنجشنبه، دی ۰۵، ۱۳۹۲

نقدی بر مقاله فاضل میبدی، با عنوان «اسلام، حقوق بشر و حق شهروندی»/ گره زدن حزب نازی به فعالان صلح!

محمد تقی فاضل میبدی، روحانی نزدیک به اصلاح طلبان، مقاله ای منتشر کرده و در آن تلاش  داشته تا اسلام و حقوق بشر را به هم گره بزند. اصل مقاله فوق را می توانید در این پیوند ملاحظه بفرمایید. او تلاش داشته تا به نتیجه زیر دست یابد:
«اما این دو مقوله (دین و حقوق بشر) هیچ تباین و تضادی با هم ندارند و وجه اشتراک آنها در برخی موارد مشهود و معلوم است» 
در اینجا، نکات اساسی آن مقاله ذکر شده و نقدی که بر آن وارد است، بیان می شود.
________________________________
در ابتدا و بنیان  مقاله خود، ایشان به غلط، علت تناقض اسلام و حقوق بشر را چنین بیان کرده اند:
"هستند کسانی که «حقوق بشر» و «حقوق شهروندی» را در کنار اسلام بر نمی تابند، با این استدلال که حقوق بشر مولود فلسفه های بشری و از دستاورد دنیای مدرن است و دین مقوله ای وحیانی و خارج از عرصه عقول بشر قرار دارد؛ آنان می گویند چرا باید دین خداوند را با یافته های فکر بشر در آمیزیم و تکلیف انسان در برابر خداوند را به پای حقوق بشر قربانی کنیم؟ بنابراین ناسازگاری دین با حقوق بشر و حقوق شهروندی عیان تر از این است که در تلاش سازگاری آنان بکوشیم."
لازم به ذکر است که علت تنافض اسلام و حقوق بشر، نکته ذکر شده نیست و ایشان یک واقعیت مهم و جدی را نادیده گرفته اند.
علت تناقض اسلام و حقوق بشر، منشا هر کدام نیست، بلکه مشکل اساسی، اصل دین اسلام است که با اصول بنیادین حقوق بشر، در تناقض است.
اصولا نگاه اعلامیه جهانی حقوق بشر به انسان، با نگاهی که دین اسلام به انسان دارد، به شدت با هم تناقض دارد. در اعلامیه جهانی حقوق بشر، انسان و کرامت انسانی او، در مرکز همه چیز قرار دارد، و تمامی تلاش صورت می گیرد تا انسان بتواند بهترین زندگی را داشته باشد.  اعلامیه جهانی حقوق بشر، بر مسایلی چون آزادی اندیشه و بیان، و یا حرمت زندگی انسان ها تاکید می ورزد.
اما دین اسلام، نگاه متفاوتی دارد، در دین اسلام،  اصولا آزادی اندیشه معنا ندارد، و اگر کسی مثلا بخواهد دین خود را عوض کند، کشته می شود (منبع)، یا آزادی بیان معنایی ندارد، و مثلا اگر به اسلام و یا الله انتقاد کند، باز نیز باید کشته شود، (منبع)؛ آزادی فردی معنا ندارد، اگر دو انسان، از روی رضایت رابطه جنسی داشته باشند، با مجازات سنگسار روبرو می شوند...! (منبع)
 آقای میبدی در ادامه نوشته اند:
" انصاف این است که اگر کسی اسلام را در ظرف زمان و با دیده تحقیق بنگرد و عقل و اجتهاد را، که به قول اقبال لاهوری «موتور محرکه » شریعت است،مبنای تفقه در دین بداند،اصل حقوق بشر و حقوق شهروندی را در راستای اهداف انبیا می داند."
این نکته عجیبی است، که ایشان تلاش دارد از دستورات شکنجه، آدم کشی و قتل، اصول حقوق بشر و حقوق شهروندی را استخراج کند! 
وقتی اسلام به صراحت دستور به کشتن مخالفین، اعدام، سنگسار، یا بریدن دست می دهد، چگونه می توان از آنها حقوق شهروندی را استخراج کرد؟!
به عنوان مثال، تناقض های اسلام و حقوق بشر، زمانی مشخص می شود که آنها را کنار یکدیگر می گذاریم:
برابری همه انسانها با هم:
نظر اعلامیه جهانی حقوق بشر در باره آزادی و برابری همه انسانها ، ماده یک :
تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و با هم برابرند./ ماده دو :هر کسی میتواند بدون تمایز از حیث نژاد، جنس مذهب و عقیده سیاسی از مفاد این اعلامیه بهره مند گردد. / ماده سه : هر کس حق زندگی آزاد و امنیت شخصی دارد/ ماده چهار : احدی را نمی توان در بردگی نگه داشت/
نظر قرآن : قران برده داری را به رسمیت می شناسد و از نظر قران زن و مرد نیز برابر نیستند
قران : سوره نحل آیه 75: خدا برده زر خريدی را مثل می زند که هيچ قدرتی ندارد، و کسی را که از، جانب خويش رزق نيکويش داده ايم و در نهان و آشکارا انفاق می کند آيااين دو برابرند؟
در این آیه و بسیاری آیه های دیگر مانند 28 روم یا 29 معراج یا 25 مومنون یا 24نسا، قران به صراحت برده داری را مورد تایید قرار می دهد و آنرا به رسمیت می شناسد.
در اسلام زن و مرد برابر نیستند : آیه 282 سوره بقره: ..... اگر مدیون سفیه و فقیر است و صلاحیت امضا ندارد ولی او به عدل و درستی امضا کند و دو تن از مردان را به گواه آرید و اگر دو مرد نیابید یک تن مرد و دو زن هر که را طرفین راضی شوند گواه گیرند..(یک مرد ارزشش برابر دو زن است!)
آیه 11 سوره نساء:حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسران دو برابر دختران ارث برند
یه 34 سوره نسا : مردان را بر زنان حق تسلط و نگهبانی است به واسطه آن برتری که خدا بعضی را بر بعضی مقرر داشته است.
ممنوعیت شکنجه
اعلامیه جهانی حقوق بشر : ماده پنج :احدي را نميتوان تحت شکنجه يا مجازات يا رفتاري قرار داد که ظالمانه و يا برخلاف انسانيت و شئون بشري يا موهن باشد
قران : قران شکنجه را برای انسان در جهنم وعده می دهد و شکنجه را به رسمیت می شناسد :
نسا -56 :بزودى آنها را در آتشى وارد مى‏كنيم كه هرگاه پوستهاى تنشان (در آن) بريان گردد (و بسوزد)، پوستهاى ديگرى به جاى آن قرار مى‏دهيم، تا كيفر (الهى) را بچشند
حج 19-21یا لباسهايى از آتش براى آنها بريده شده، و مايع سوزان و جوشان بر سرشان ريخته مى‏شود؛ آنچنان كه هم درونشان با آن آب مى‏شود، و هم پوستهايشان، و براى آنان گرزهايى از آهن (سوزان) است
سوره محمد آيه 4 :چون با کافران روبرو شديد، گردنشان را بزنید. و چون آنها را سخت فرو فکنديد، اسيرشان کنيد و سخت ببنديد. آنگاه يا به منت آزاد کنيد یا به فدیه. تا آنگاه که جنگ به پايان آيد.
سوره الانفال آیه :12 :و آنگاه را که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد: من با شمایم. شما مومنان را به پایداری وادارید. من در دلهای کافران بیم خواهم افکند. بر گردنهایشان بزنید و انگشتانشان را قطع کنید.
سوره توبه آیه 123:ای کسانیکه ایمان آورده اید، کافرانی که نزد شمایند را بکشید! تا در شما درشتی و شدت را بیابند
غیر از این مواردی از شکنجه با تایید پیامبر اسلام در تاریخ موجود است.
تساوی رابطه زن و مرد
نظر اعلامیه جهانی حقوق بشر ماده شانزده: زن و شوهر در در کلیه امورمربوط به زناشویی برابر و مساوی هستند / ازدواج باید با رضایت کامل زن و مرد باشد
قران زن و مرد را برابر نمی داند ، برای زن در همه موارد حقوق کمتری قایل است.
آیه 227 سوره بقره: ......زنان را بر شوهران حقوق مشروعی است چنانچه شوهران بر زنان لیکن مردان را بر زنان فزونی و برتری است.....
آیه 3 سوره نساء: اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان مراعات عدل وداد کنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود آرید که شما را نیکو و مناسب با عدالت است.دو یا سه یا چهار (هر مردی می تواند چهار زن داشته باشد!)
سوره (بقره) آيه223: زنان شما كشتزار شمايند. هر زمان و به هر طريق كه خواستيد به كشتزار خود نزديك شويد.
رضایت کامل زن و مرد از نظر قرآن : سوره نسا آیه4 2 : وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ترجمه : و نيز زنان شوهر دار بر شما حرام شده اند ، مگر آنها که به تصرف شما، درآمده باشند. (در این آیه به صراحت قران مجاز می دارد که به زنانی که تحت مالکیت شما درآمده اند، تجاوز کنید. چگونه یک زن به مالکیت یک مرد دیگر در می آید؟ بله ، با حمله نظامی! )
 حق آزادی انتخاب مذهب یا تغییر مذهب یا آزادی اندیشه و بیان
اعلامیه جهانی حقوق بشر : حق انتخاب مذهب و یا تغییر مذهب : هر کس حق دارد از آزادی فکر و وجدان و مذهب بهرمند شود، این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و اجرای مراسم دینی است. / هر کسی حق آزادی عقیده و بیان را دارد /
تغییر دین در اسلام : بی نیاز از توضیح است که در اسلام و قرآن مجازات مرتد مرگ است و هیچ مسلمانی حق تغییر دینش را ندارد.
آزادی بیان و عقیده در اسلام : در قرآن و اسلام حق آزادی بیان به هیچ وجه شناخته شده نیست و اگر کسی بخواهد بحث منطقی در باره نقص قرآن یا رفتارهای پیامبر اسلام انجام دهد، سزایش مرگ است!
مردم سالاری و اداره جامعه توسط خود مردم
اعلامیه جهانی حقوق بشر ، ماده 21: هر کسی حق دارد در اداره امور کشور خود مستقیما یا وساطت نماینده که آزادانه انتخاب شده ، مشارکت جوید.
 تفاوت ماده فوق با نظر قرآن : این ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر، به صراحت پایه گذار دموکراسی و مردم سالاری است، در حالیکه در قرآن به صراحت حق کنترل جامعه به خدا و رسول خدا و ولی معرفی شده از جانب خدا واگذار شده است. به دیگر سخن، قرآن مخالف دموکراسی است.
 در این نوشته، به تفاوت های دین اسلام با اعلامیه جهانی حقوق بشر پرداخته شده است.
 در ادامه، آقای میبدی، به وجود عدالت و ... چند چیز دیگر در قران متوسل شده اند و تلاش کرده اند که بگویند چون در دین این موارد ذکر شده، پس اسلام تناقضی با حقوق بشر ندارد!
ایشان نوشته اند:
 "اما این دو مقوله از هم جدا، هیچ تباین و تضادی با هم ندارند و وجه اشتراک آنها در برخی موارد مشهود و معلوم است؛ از جمله:۱)‌ عدالت: یکی از مبانی مبعوث گشتن پیامبران الهی تحقق عدالت در میان ادیان است. قرآن به دفعات در آیات متعدد بر عدالت و قسط انگشت تأیید نهاده است و مفهوم برابر آن یعنی ظلم و بی عدالتی را علت اصلی سقوط جوامع، تمدن ها و حاکمان دانسته است. به آن میزان که ظلم در تعالیم دینی منفور است، کفر به آن میزان لباس نفرت بر تن ندارد.....۲) ‌اصل کرامت انسان: این که هر انسانی دارای کرامت ذاتی است، هم از آموزه های قرآن است،[ لقد کرمنا بنی آدم] هم سخنی است که در مقدمه حقوق بشر آمده است. نخستین گام اثبات کرامت آدمی،‌ اجتناب از بندگی و سر سپردگی و تعلق، و مداهنه قدرتها و حاکمان زمان و تنها سر سپردگی به بندگی خداوند است... /برائت:از مهمترین اصل وآموزه های اسلامی ،که در جهت حفظ حقوق شهروندی در قانون اساسی آمده است ، اصل برائت از جرم است . "
نکات ذیل قابل توجه است:
-          در اسلام، عدالتی وجود ندارد، کافی است توجه کنیم که  زنان،  با مردان برابر نیستند! یا افراد غیر مسلمان، برابر با مسلمانان محسوب نمی شوند. طبق دستورات اسلامی، افراد غیر مسلمان نجس هستند، و اصولا افراد کافر را باید کشت! این کجایش عدالت است؟!
-          کرامت انسان ها نیز در اسلام و قران، به شکل آشکاری زیر پا گذاشته می شود. مثلا در آیه بیست و نه توبه، به صراحت گفته می شود که افراد غیر مسلمان، یا باید پول زور به مسلمانان بدهند، یا باید به بردگی کشیده شوند، یا کشته شوند. یا در آیه سی و چهار سوره نسا، به مردان اجازه می دهد که زنان را کتک بزنند...!
وقتی به صراحت در قران، دستور به کتک زدن زنان، یا برده داری و یا کشتن و آزار غیر مسلمین داده می شود، چگونه می توان مدعی شد که کرامت انسانی در نظر گرفته شده است؟!
-           در اسلام، برائت نیز وجود ندارد! برائت یعنی که هر انسانی، تا زمان برگزاری دادگاه منصفانه، بیگناه محسوب گردد.
حال سوال اینجاست، مگر نه آنکه افراد غیر مسلمان، به صورت پیش فرض مورد آزار مسلمین قرار می گیرند؟! این خود در تناقض آشکار با برائت است...!
 نوشته دیگر امروز: 
آقای اصلاح طلب! این سو استفاده از اعلامیه حقوق بشر است، اگر موسوی را از این حقوق بهره مند بدانید، اما پیمان عارفی را نه! 

خواندن این نوشته را نیز توصیه می کنم:
 پژوهشی بر عملیات کربلای پنج/ هموطنم، این تصویر روباه بنفش است، هنگام صدور دستور قتل عام شصت و پنج هزار نفر ایرانی! 

نوشته های چند روز اخیر این وبلاگ: 
/---------آهای ملتی که برای سخنرانی و تصویب نظر روحانی در سازمان ملل، بندری می رقصید...! بعدا نگویید کاش دستم شکسته بود...!
/-----------/
هشدار!/ هموطن جداشده از اسلام! آتئیست عزیز! مراقب باش که مانند سران رژیم اسلامی رفتار نکنی...!

/----------/رژیم، موفق به صدور انقلاب اسلامی نشده، لذا فساد اسلامی را به کشورهای منطقه صادر می کند...!

/-------چگونه می توان برای لغو اعدام تلاش کرد، وقتی که قصاص و آدم کشی، جزو جداناشدنی اسلام است و هنوز برای تکریم اسلام تلاش می کنند؟!


/-----------/در ستایش فعالان سیاسی پناهنده: هموطنان آزاده ای که تن عزیز خود را شمع آجین کرده اند برای آینده ایران!

/-------/نقش ماندلا در جهانی شدن ubuntu/من هستم به خاطر تو/ انسانیت، وظیفه و بدهی هر کسی به دیگری است / ویدیو و توضیح
/---/داستان کوتاه: معجزه امامزاده اکبر، و تخلیه بار کمپرسی..!




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.