سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۱

آیا افراد جنایتکاری چون خامنه ای، تنها از یک مشکل ژنتیکی و مغزی رنج می برند و مسئول جنایات خود نیستند؟!/ویدیو با زیرنویس/بخش یک

سخنان اخیر بشار اسد که گفته بود او چون شاه ایران، قدرت را رها نخواهد کرد، تنها نشان از این می دهد که او یک جنایتکار است.

بر اساس گزارش های رژیم جمهوری اسلامی، رقم کشته شده های زمان شاه، بیین سیصد نفر  تا سه هزار نفر در نوسان است (+).


 صد البته که کشته شدن حتی یک انسان هم یک جنایت است و حکومتی که دست به کشتن شهروندان به خاطر عقیده آنها یا فعالیت سیاسی آنها بزند، بدون شک یک دیکتاتوری است. 

در حقیقت شاه ایران، بعد از اینکه دید ادامه حضورش در قدرت، به کشتارهایی از جنس کشتار بشار اسد  می انجامد، قدرت را رها کرد و از کشور خارج شد. تفاوت بشار اسد و شاه دقیقا در اینجا مشخص می شود، تا کنون هزاران انسان کشته شده اند، اما بشار اسد قدرت را رها نکرده است. 
این گفته اخیر بشار اسد، مرا بر آن داشت تا به مساله حضور جنایتکاران در قدرت بپردازم. 

برای دسته بندی جنایت ها، ما با دو نوع جنایت روبرو می شویم، یک دسته از آن جنایت ها، جنایاتی هستند که برای لحظه ای شخص عصبانی می شود و کنترل خود را از دست می دهد، اما دسته دوم، دسته ای است که اشخاص با برنامه ریزی قبلی دست به جنایت می زنند.

فرق بسیاری است بین اینکه یک شخص با ذهنی آگاه و با برنامه ریزی قبلی مرتکب آدم کشی می شود و از قبل، چاقو و تفنگ تهیه می کند، با آدمی که در میانه دعوا، کنترل خودش را از دست می دهد.

از نظر حقوقی نیز تفاوت عمده ای بین این دو جنایت است، اولی را Murder و دومی را Manslaughter می خوانند.

براستی چه می شود که یک انسان با برنامه ریزی قبلی و با ذهنی آگاه، اقدام به کشتن دیگر انسان ها می کند؟! آیا افرادی چون بشار اسد، خامنه ای و صدام و هیتلر، از کره مریخ آمده اند و یا آنها نیز انسان هایی مانند دیگر افراد جامعه هستند؟

مگر نه این است که چنین افرادی، با ذهنی آگاه و وجدانی راحت دستور به کشتار مخالفین و آزادی خواهان را می دهند؟!

افراد شریر، شیطانی یا آدم کش، چه کسانی هستند؟

اسکن مغز برخی از افراد، نشان می دهد که اصولا فعالیت کمی در بخش از مغز که احساسات را کنترل می کند، وجود دارد! این بخش مغز، amygdala and pre-frontal cortex خوانده می شود.

دکتر کایل، یک دستگاه اسکن معزی مخصوص ساخته بر روی کامیون سوار می شود و به کمک این دستگاه او می تواند به تمامی زندان هایی که افراد جنایتکار را نگه می دارند، سر بزند! منبع:  BBC

دکتر کایل در وصف افراد سایکوپت می گوید:

" من آفراد سایکوپت را اشخاصی می بینم که از بیماری رنج می برند، لذا از لغت شیطانی در باره آنها استفاده نمی کنم. از نظر علمی، افرادی که احساس گناه، همدردی و عذاب وجدان ندارد را سایکوپت می خوانیم. این اشخاص معمولا بی ملاحظه هستند و  بدون برنامه ریزی عمل می کنند."

پرفسور کایل درباره یکی از این جنایتکارانی که چند دختر خردسال را کشته بود، می گوید:

"وقتی از او درباره جنایتی که انجام داده می پرسی، و او در اینباره صحبت می کند، انگار درباه چیزی که برای صبحانه خورده سخن می گوید!"

اثرات ژنتیک بر اشخاصی که بیمار روانی هستند:

ژن اشخاص، به صورت کلی بر روی بیماران روانی اثر می گذارد، در حالی که محیط زندگی به صورت کامل مشخصی اثر مستقیم دارد.

در این پژوهش می خوانیم که یکی از ژن ها (MAOA also known as the warrior) ، می تواند جلوی رفتارهای ضد اجتماعی کودکانی که در شرایط محیطی بسیار بدی بزرگ شده اند را بگیرد:

Maltreated children with a genotype conferring high levels of MAOA expression were less likely to develop antisocial problems. These findings may partly explain why not all victims of maltreatment grow up to victimize others, and they provide epidemiological evidence that genotypes can moderate children's sensitivity to environmental insults

با جمع بندی نکات فوق، می توان گفت که بسیاری از اشخاص جنایتکار، تنها به دلیل مشخصات مغزی و ژنتیکی، به جنایت اقدام می کنند و شاید به نحوه گفت که آنها مسئول اعمال خود نیستند.
در یکی از دادگاه های ایتالیا، قاضی مجازات شخص جنایتکاری که آزمایش های ژنتیکی نشان می داد او از کمبود رنج می برد، کاهش داد. (منبع)

به عبارت دیگر،  می توان گفت که تعدادی از انسان ها، به صورت ژنتیکی و یا به دلیل بیماری مغزی، مستعد جنایت کردن هستند. این وظیفه جامعه است که آنها را در یک محیط کنترل شده (چون زندان یا بیمارستان های روانی) قرار دهد تا جلوی جنایت کردن آنها را بگیرد.

بی نیاز از یادآوری است که این اشخاص از نظر ژنتیکی مشکل دارند، و هیچ اتفاق و دلیلی نمی تواند عنوان انسان بودن را از آنها بگیرد و حقوق انسانی انها را نقض کند.

این وظیفه پلیس و جامعه است که جلوی آسیب رساندن آنها به دیگر اعضای جامعه بگیرد، آنها تنها از یک بیماری رنج می برند.

حضور چنین اشخاصی در مصدر قدرت:

اشخاصی چون بشار اسد و یا خامنه ای، به احتمال زیاد از همین بیماری ها و نقص های ژنتیکی رنج می برند.

همانطوری که دکتر کاریل مثال زده، همانطوری که من و شما از صبحانه ای که خورده ایم سخن می گوییم، خامنه ای و بشار اسد، از کشتار چند هزار انسان سخن می گویند!

لزوم دمکراسی برای جلوگیری از جنایت چنین اشخاصی

اگر چنین اشخاصی در کشوری قدرت را به دست گیرند، فاجعه ای چون سوریه به وقوع می پیوندد، این اشخاص برای کشتن دیگر انسان ها، هیچ احساس گناهی نمی کنند و در مقابل فجایعی که مرتکب می شوند، هیچ احساس گناهی ندارند، چون اصولا آن بخش مغز آنها، فعالیت لازمه را ندارد! 

تنها یک سیستم دمکراسی (که تک تک اعضای جامعه بر قدرت نظارت می کنند)، می تواند جلوی جنایت چنین اشخاصی را بگیرد. 

یک ایده: 

شاید بد نباشد که برای امنیت اعضای جامعه، از تمامی افرادی که قرار است در اداراتی مانند پلیس و یا سمت های بالای دولتی به قدرت منصوب برسند، آزمایشات ژنتیکی به عمل آید و و اسکن مغزی گرفته شود، چون به هر حال حتی اگر نظارت زیادی نیز بر آنها باشد، آنها ممکن است از قدرت خود برای دست زدن به جنایت استفاده کنند. 

موضوع بخش دوم این نوشته:

بخش دوم این نوشته، به اثرات افراد شریر، بر اطرافیان خود می پردازد که چگونه وجود افراد شریر در قدرت، می توانند باعث آلودگی کل نظام شوند. 

قبلا بر یکی از سخنرانی های پرفسور فیلیپ زیمباردو، زیر نویس فارسی گذاشته بودم که آنرا مجددا اینجا تقدیم می کنم. آشنایی با مطالب مطرح شده در این ویدیو، زمینه ساز بخش دوم این نوشته خواهد بود که فردا تقدیم می کنم: 


لینک به بخش دوم: 
/---------/چگونه برخی از انسان ها، از دیکتاتورها اطاعات می کنند و تبدیل به مزدور دیکتاتورها می شوند؟!/ ویدیو با زیرنویس/بخش دوم

منابع این نوشته:
·         کتاب اثر شیطانی: The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil 
·         BBC
·         ABCNEWS
·         این سخنرانی:

--------------------------------------چند نوشته اخیر من:












۲ نظر:

  1. بسیار سمینار جالب، آموزنده، و حتا تکاندهنده‌ای بود.

    او با آزمایشات "خفن خود"، و همچنین با مروری بر آزمایشات انجام شده توسط محققین دیگه نشون میده که چطور اعطای قدرت بدون نظارت به یک فرد، به زوال اون فرد و تبدیل او به قول او به یک "سیب فاسد" یا "شیطان" میشه.این، میتونه نشونه بسیار بارزی باشه بر اینکه عدم جریان قدرت سیاسی و کنترل قدرت سیاسی توسط تنها یک فرد یا حتا یک قشر و طبقه خاص (اسلام گرایان، یا مارکسیستها، کشیشان کلیسا، ....) در نهایت به فساد اونها خواهد انجامید.

    از طرفی‌، چنین تحقیقی ترسناک هم هست... آنچه در زندان ابو غریب رخ داد... به نظر میرسه که این عملیات در زندان ابو غریب جهت شکستن مقاومت زندانیان، کاملا با آگاهی‌ روانشناسی‌ بوده. از طرفی‌ آشکار شدن و رسوایی این مساله لازمه وجود رسانه‌های مستقل و آزاد و فشار افکار عمومی‌ رو به عنوان اهرمهای دمکراسی نشون میده.

    پاسخحذف
  2. زیرنویسش رو هم لطفاً جداگانه قرار بدین

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.