شنبه، آبان ۱۵، ۱۳۸۹

آنگ سانگ سوچی کیست؟/ معرفی کوتاه بانوی مبارز و آزادی خواه برمه ای


بانو آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل که در زندان به سر می برد: این قدرت نیست که فساد می آورد، بلکه ترس است که باعث فساد می شود. ترس از دست دادن قدرت!


چگونه کشوری که امکان تبدیل به یکی از کشورهای ثروتمند را دارد، در اثر نبود دموکراسی ، به یکی از عقب افتاده و فقیرترین کشورهای دنیا تبدیل می شود؟!

دولت نظامی برمه، بیش از سه هزار روستا را در شرق برمه تخریب کرده، یک و نیم میلیون نفر را آوره کرده است و بیش از هر کشور دیگری در دنیا، کودکان را مجبور به سربازی در ارتش کرده است.

آنگ سان سو چی ، متولد 19 جون 1945، یک آزادی خواه برمه ای است ، پدر او  یک نظامی خوش نامه ای برمه ای در جنگ دوم جهانی است، او فارغ التحصیل فلسفه و سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است و مادر دو فرزند است.


او در انتخابات 1990 59 درصد آرا را به دست آورد و حزب اتحادیه ملی دموکراسی (National League for Democracy)به رهبری او 392 کرسی از 492 کرسی انتخابات را به دست آوردند ، اما نظامیان ، نتیجه انتخابات را قبول نکرد آنگ سان سو چی را تحت بازداشت خانگی قرار دادند.

 در هشتم اگوست 1988 یک راهپیمایی بعد از مرگ (نی وین) دیکتاتور وقت، مردم برمه برای دموکراسی راهپیمایی کردند که به نحو خشنی از سوی نظامیان سرکوب شد و به قیام 8-8-88 شهره است(تاریخ عددی آن روز)، در 26 آگوست همان سال، آنگ سان سو چی  اتحادیه برای دموکراسی را پایه گذاشت و خودش به دبیر کلی آن منصوب شد. او از تاریخ 20 جولای 1989 به حبس خانگی محکوم شد.


او سخنرای معروفی دارد به نام : (آزادی از ترس) و اینگونه آغاز می شود :
"این قدرت نیست که فساد می آورد، بلکه ترس است که باعث فساد می شود. ترس از دست دادن قدرت"

او می گوید سیاستمداران آدم های عجیبی هستند، آنها آخرین کسانی هستند که می فهمند مردمشان  چه می خواهند !


در سال 1990 نظامیان برمه، برای انتخابات ملی از همه دعوت به عمل آوردند که حزب اتحاد برای دموکراسی(NLD) به رهبری آنگ سان سو چی ، بیش از هشتاد درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار گرفت و به صورت پیشفرض، آن سان سوچی به نخست وزیری می رسید،اما نظامیان نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و حاضر به واگذاری قدرت نشدند.


از آن تاریخ قریب بیست سال می گذرد و آنگ سان سو چی بزرگ، بیش از چهارده سالش را در زندان خانگی به سر برده است.

آبشخور فکری اتحادیه او از دیدگاه ماهتما گاندی بزرگ و آیین بودایی نشات می گیرد که هر دو بر عدم خشونت تاکید می کنند.


او جوایز متعددی به دست آورده است، از نوبل صلح 1991 و جایزه حقوق بشر رافتو در سال 1990 و همینطور جایزه ملی هند، با نام جواهرنعل نهرو، در سال 1992. در سال 1992 او حاضر نشد کشور را ترک کند تا شوهرش را برای بار آخر ببیند، چرا که می ترسید دیگر اجازه بازگشت به برمه را نیابد.


در برمه او را (دوو سو) می نامند، چرا که (دوو) به منعای بانو است و بار احترامی فراوان دارد.


شعار سیاسی او (اتحاد، نظم و عشق است) که از آیین بودایی گرفته شده است.

در این ویدیوی کوتاه، کشور برمه و اتفاقات رخ داده معرفی می شود: 


و در این ویدیو ، جیم کری ، بازیگر معروف مردم را تشویق به حمایت از آنگ سان سوچی می کند: 

۴ نظر:

  1. گمنام جان، این تیتر نوشته‌ت یک کمی‌ قدیمی‌ هست. برنده جایزه صلح نوبل امسال هم الان در چین در زندان هست.

    می‌خواستم یک سوال هم ازت بکنم. اینجوری که به نظر میاد شما بعضی‌ فیلمهای یو‌توب رو زیر نویس فارسی میذاری. می‌شه بپرسم چی‌ جوری این کار رو میکنی‌؟ من ۳-۲ تا فیلم دارم که میخوام به فارسی زیرنویس بذارم اما نمیدونم چی‌ جوری. از چه برنامه‌ای استفاده می‌کنین برای انتقال زیرنویس؟

    پاسخحذف
  2. بزمچه عزیز،
    من ویدیو های سایت تد را ترجمه می کنم و زیرنویس فارسی می گذارم،
    شما می توانید در سایت dotsub.com این کار را انجام دهید، اگر برای استفاده از این سایت، مشکلی داشتید، من در خدمت هستم.

    پاسخحذف
  3. مرسی‌ بابت آدرس. من یک نگاهی‌ کردم و مطمئن نیستم که کاری که من می‌خوام بکنم با این سایت بشه. من بذار مثال بزنم ببین آیا میشه یا نه. من فیلم ماهی‌ بزرگ (Big Fish) رو روی دی وی دی دارم و می‌خوام روش ترجمه فارسی بذارم. من می‌تونم فیلم رو بیارم رو کامپیوترم (مک یا پی‌ سی‌(. امکان تایپ فارسی هم دارم. حالا از این به بعد چکار کنم؟ چی‌ جوری زیرنویس فارسی روی این فیلم میشه گذشت؟ آیا اون آدرسی که شما گفتین میتونه کمک کنه؟ این فیلم ۸ گیگابایت هست پس احتمالا نمیتونم روی اون سایت بذارم.

    مرسی‌!

    پاسخحذف
  4. بزمجه جان
    سلام
    خوب ،
    این سایت معتبری است، قانون کپی رایت را رعایت می کند ، اگر مشکل کپی رایت نداشته باشد، از نظر حجمی محدودیت ندارد

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.