دوشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۹

دخالت در کار خدا-آیا انسان خدا شده/ ونتور از چگونگی آفرینش یک موجود جدید و اهمیت حیات مصنوعی می گوید/با زیرنویس فارسی

این ویدیو را برای سایت تد ترجمه کرده ام و بزودی بر روی سایت TED قرار خواهد گرفت.

کاریگ ونتور و تیم او اولین سلول کارا و قابل تولید مثل با (دی ان آ) مصنوعی را ساخته اند. او توضیح می دهد که چگونه این کار را انجام داده اند، چرا این واقعه ، یک اتفاق مهم در تاریخ علم است.این موجود جدیدی که آفریده شده چیست؟ تفاوت این موجود با موجودات دیگر چیست؟

کاریگ ونتور برای ما توضیح می دهد که چگونه طی پانزده سال تحقیق، به این دستاورد مهم دست یازیده اند .

شاید مهمترین دستاورد این پژوهش، درک حیات در سطح سلولی باشد.

تفاوت این موجود با دیگر موجدات زنده در این است که در کد ژنتیکی او اسم 46 نفر محققی که به افرینشش کمک کرده اند، به همراه آدرس وب سایتش ، ذکر شده است. در کد ژنتیکی او سه نقل قول زیبا نیز ثبت گردیده است:

اول:برای زندگی، برای خطا نکردن،برای زوال، برای پیروزی،و برای بازسازی زندگی از زندگی.

نقل قول دوم : اشیا را ببیند،نه به شکلی که هستند بلکه به شکلی که می توانند باشند : رابرت آپنهیمر

نقل قول سوم : چیزی را که نمی توانم بنا کنم، نمی توانم بفهمم. از ریچارد فیمن

یکی برنامه های آینده این گروه تحقیقاتی، ساخت واکسن های بیماری هایی است که ویروس آنها (باهوش) است و تکامل می یابد، مانند ایدز یا سرماخوردگی. یا استفاده از این تحقیقات برای پیدا کردن جایگزینی برای نفت است.

پی نوشت:

کلیسا بعد از این دستاورد شگرف، بیانیه داده بود و این کار را دخالت در کار خدا دانسته بود. چیزی که ذهن مرا مشغول کرده این است که آیا تجاوز به کودکان در کلیسا خوب است، اما پژوهشی که به درمان بسیاری از بیماری ها و یا حل بسیاری از مشکلات زیست محیطی منتج می شود ، بد است؟!

شاید تعجب کنید که چرا اخوند ها هیچ واکنشی نشان نداده اند! دو علت وجود دارد، یکی اینکه فعلا سرشان گرم کشتار مردم در داخل ایران است و دوم اینکه عقلشان به موضوعات علمی اینچنینی نمی رسد! به هر حال موضوعات اینچنینی با قوانین تخلی ، تفاوت های اساسی و اصولی دارد!

۴ نظر:

  1. سلام
    با عرض تشكر از مطالب مفيدتان.
    فيلم ها رو داونلود كرديم ولي زير نويس فارسي نداره. چه بايد كرد؟

    پاسخحذف
  2. متاسفانه امکان دانلود فیلم با زیرنویس وجود ندارد، سایت تد نیز به من همین آدرسی را داده که در وبلاگ گذاشته ام

    پاسخحذف
  3. سلام جناب گمنامیان
    ترجمهٔ شما اشتباهت زیادی داره فکر می‌کنم شما اصلا از ژنتیک چیزی نمیدونید. من فقط چند تا که یادم مونده براتون مینویسم: Methylation یعنی‌ متیلاسیون یعنی‌ اضافه شدن گروه متیل ب DNA.
    sequencing یعنی‌توالی یابی‌ یا تعیین توالی.base pair یعنی‌ جفت باز. اگه بعدا وقت شد دقیقتر مینویسم اگه اشتباه تایپی بود ببخشید با بهنویس تیپ کردم.
    Mina

    پاسخحذف
  4. سلام
    مینای عزیز،

    بله ، من از ژنتیک چیزی نمی دانم،
    ما مشکلی نیست، یک مترجم دیگر در تد این را تحصیح می کند،
    سپاس از نظر شما و اظهار نظر، تصحیح های مورد نظر شما را انجام دادم
    اگر چیز دیگری به نظر شما می رسد، به من بگویید تا تصحیح کنم

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.