پنجشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۸۸

بررسی جنبش سبز از منظر جامعه شناسی: چگونه جنبش سبز تئوری انقلاب ها را دگرگون می کند؟

اگر از نظر علمی بخواهیم رفتار جامعه را بررسی کنیم، خواهیم دید که رفتار مردم ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری از بعد جامعه شناسی یک پدیده شگرف بوده است.

قریب کسانی که انقلاب ها را از منظر جامعه شناسی بررسی کرده اند ، بر این اعتقادند زمانی که یک انقلاب رخ می دهد، سه نسل طول می کشد تا مجددا در همان جامعه شاهد انقلاب باشیم. در تایید این ادعا نیز چند مثال جالب وجود دارد که برای ما ایرانی ها، دو تای آن بسیار آشنا است. یکی انقلاب فرانسه و دیگری انقلاب روسیه.

به عنوان مثال بعد از انقلاب ١٩١٧ روسیه، سه نسل یعنی قریب ٧۰ سال طول کشید تا مجددا مردم روسیه برای تغییر وضع موجود اقدام کردند، همانطوری که می دانیم در سال ١٩٩۰ مجددا مردم روسیه علیه سیستم کمونیستی موجود در آن زمان قیام کردند.

شاید اگر بخواهیم به زبانی ساده بررسی کنیم، باید بگوییم که نسل اول که خودش انقلاب کرده است. نسل دوم نیز در محیط وحشت انگیز انقلابی رشد می کند و جرات انقلاب ندارد،از طرفی با خودش می گوید پدر و مادر من انقلاب کردندو نتیجه این وضع اسفناک موجود شده است، من بهتر است وضع را از این خرابتر نکنم! اما نسل سوم برای تغییر و بهبود وضع موجود به پا می خیزد.

جنبش سبز ایران، این تئوری را به لرزه در آورده است!

نسل دوم انقلاب ، با وجود اینکه کودکیش را در زمان جنگ طی کرده است، اما دلیرانه و آگاهانه برای تغییر وضع موجود ، قیام کرده است. شاید در این زمینه، کمک اینترنت به آگاهی مردم، بسیار اثر گذار بوده است. اما من مایلم یک نکته دیگر را نیز اضافه کنم و آن حسی عمیق از افتخار مردم ایران به گذشته باستانی کشورشان است. جوانان کنونی ایران، علی رغم سی سال تبلیغ منفی رژیم کنونی برای خوار کردن گذشته باستانی کشور، بسیار هوشمندانه و آگاهانه به گذشته خویش می نگرند و لیاقت کشور و مردم خود را بسیار فراتر از وضع موجود می دانند.

فکر می کنم به عنوان منبع بد نباشد که به کتاب دکتر استانفورد کوهن، جامعه شناس برجسته، به نام تئوری انقلاب ها مراجعه شود

۶ نظر:

  1. دوست عزیز شما اصلاخات را با انفلاب عوضی گرفتی، انچه که در ایران می گذرد انثلاب نیست بلکه اسلاحات است.بهتر است ارزو هایمان را به جای واقغیت ها قرار ندهیم. موفق باشی.

    پاسخحذف
  2. فرمایشی می کنید شما،
    اصلاحات زمان خاتمی بود، نه الان که سه میلیون نفر در تهران راهپیمایی می کنند و شعار مرگ بر دیکتاتور یا جمهوری ایرانی سر می دهند.
    این اتفاقات اخیر ، دقیقا ساختار شکن است، (بتعبیر خود حاگمیت) .اصلاحات تا زمانی معنا داشت که مردم به اصل ولایت فقیه تعرض نمی کردتد

    پاسخحذف
  3. on dusti ke harf az eslahat mizanan , lotfan az khab bidar shan.

    az nazare man ,tahlile neveshte matlab, dar morede " eftekhare javanan iran be hovyate irani va meli khod' az nazare man kamelan doroste.

    chon man be onvane ye javan e nasle enghelab, ino kamelan dar khodam hes mikonam va motmaenam hameye hamghatarye man ham hamin heso daran .

    پاسخحذف
  4. دوستان عزیزم سلام .
    با استدلال درست اشتباه نتیجه نگریم ،با واژها کمتر بازی کنم ،اصلاحات ،یا رفرم ،انقلاب ،یا تغیر،بنیادی !
    ان چه که امروز در دل ،و روح جوانان برومند ایران زمین میگذرد تغیر در شرایط کنونی ست .حال برخی از دوستان انقلاب نامش می نهند ،و برخی رفورم .به جرات میتوان گفت ،که آگاهی ،و شناخت ملی ،در هیچ دور ای ،از تاریخ این کهنه دیار اینقدر شکوفا نشده ،دلیل عمده این واکنش ملی هم این میتواند باشد که ما در شرایط بسیار خطیری هستیم ،شاید من هم با برخی از دوستان هم نظر باشم که این انقلاب هست ،و یا با برخی از دوستان اصلاح گر.نتیجه، انقلاب منهای خوشنت برابر،است با اصلاح

    پاسخحذف
  5. بابا سبز و سبزي ها رفتند تو زباله دان تاريخ اينقدر خودتون رو به درو ديوار نزنيد. با دو تا ترقه و 100 يا 200 نفر جمع شدن كه نمي شه ادعايي كرد. بس كنيد به كار و زندگي خودتون برسيد اين اراجيف بافي هاي بچه گانه رو هم بندازيد دور

    پاسخحذف
  6. باز هم خود شیفتگی از نوع ایرانی. انقلاب دوم فرانسه سال ۱۸۳۰ رخ داد که ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اول بود.
    یعنی نسل دوم انقلاب دوم را انجام داد. انقلاب سوم سال ۱۸۴۸ رخ داد، یعنی ۱۸ سال بعد از انقلاب دوم.
    این را چطور توجیه می کنید.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.