جمعه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۰

ویدیو با زیرنویس فارسی / مدیر موزه بریتانیا، نیل مک گروگر در کنفرانس تد به بررسی تاریخچه منشور کورش می پردازد.

اگر به خاطر داشته باشید، چند سال پیش مقاله ای در نشریه آلمانی اشپیگل منتشر شده بود که کورش را پادشاهی مستبد و خودکامه می دانست. ترجمه کامل این مقاله را در وبلاگ آقا اجازه می توانید ملاحظه بفرمایید.


البته بسیاری از متخصصین امر، این مقاله اشپیگل را باطل دانستند، شاید محکمترین جوابیه را دکتر کاوه فرخ ارایه کرده است که می توانید در این آدرس، آنرا ملاحظه بفرمایید.


نیل مک گرگوری می گوید

"در خاورمیانه کنونی، مجادله ها کر کننده است، اما، هوشمندانه ترین صدایی که وجود دارد، می تواند صدای خاموش یک چیز باشد، مشنور کورش!"


او که مدیر موزه بریتانیا است، در کنفرانس معتبر تد، به بررسی نوشته های منشور کورش می پردازد و می گوید، اگر چه این منشور، آسیب دیده و بخشی از آن شکسته است، اما این منشور، نمادی قدرتمند از چند فرهنگی و تساهل مذهبی است.

او که نویسنده و مجری برنامه مشهور یکصد اثر تاریخی در رادیو بی بی سی(کانال چهار) است، تاریخچه 2600 ساله منشور کورش را به اختصار توضیح می دهد و به بحث هایی می پردازد که بعد از قرض دادن منشور کورش به موزه ملی ایران، به وجود آمده است.


در اینکه کورش بت (!) نیست و نباید عکس او را در ماه ببینیم، هیچ شکی وجود ندارد، اما اینکه او در 2600 سال پیش، به حقوق انسانی دیگران احترام گذاشته است، صد البته که قابل تامل است.


-------------------------لینک این نوشته در وبسایت بالاترین-------------






۲ نظر:

  1. مهران (بنداز عروس گمنامیان)جمعه, اسفند ۰۵, ۱۳۹۰ ۱۰:۳۱:۰۰ قبل‌ازظهر

    فکر کنم این شخص رو قبلا یه جا دیدم. آره یادم اومد اولین بار که به منزل جناب نادر (گمنامیان) رفته بودم این شخص دم در نشسته بود و برای دختر و عروس جناب نادر تیکت صادر میکرد.
    دختر جناب نادر :
    از کس $7
    از کون $10
    هاردکور $15
    عروس جناب نادر :
    از کس $20
    از کون $35
    هاردکور $50
    تمامی خدمات با مدیریت و زیر نظر شخص جناب نادر (گمنامیان) انجام میگردد. تفاوت نرخها بدلیل لاشی بودن دختر جناب نادر و عفیف بودن عروسشان میباشد. در ضمن همسر جناب نادر هم خدمات جانبی (ساک زدن,تعویض کاندوم بصورت تضمینی و ...) را بصورت اشانتیون انجام میدهند.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.