دوشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۰

رسوایی شنود در بریتانیا نشان می دهد که چهار رکن دموکراسی ، چه زیبا و چه کارا می توانند فساد را مهار کنند!

دمکراسی بنا شده بر چهار ستون است، هر یک از این ستون ها دیگر ستون ها را محافظت می کند.

بسیاری نظام های دمکراسی و مردم سالار را بنا شده بر سه اصل اساسی می دانند، اول قوه اجراییه ، دوم قوه مققنه و سوم قوه قضاییه.

ü      به دیگر عبارت ، نفر اول حکومت و ریاست جمهور ، بر اساس رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می شود و در نهایت هم به مردم و هم به قوه مقننه (پارلمان) و هم قوه قضاییه پاسخگو است.

ü      از طرف دیگر ، قوه  مقننه (مجلس یا پارلمان) نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و هم رییس قوه مجرییه و هم قوه قضاییه بر آنها نظارت دارد.
ü      قوه قضاییه اما داستانش کمی متفاوت است، در کمتر نظام دمکراسی است که این قوه با رای مستقیم مردم انتخاب شوند، بلکه آنها با رای غیر مستقیم مردم و توسط قوه مقننه و قوه مجریه انتخاب می شوند.
این سه قوه، جلوی فساد را می گیرند و تلاش می کنند حکومت به بهینه ترین روش اداره شود و تا جایی که ممکن است نظرات اکثریت مردم را اجرا کنند.

اما لختی بعد از تشکیل حکومت های مردم سالار، و با وجود آمدن مطبوعات آزاد،  یک ستون دیگر نیز بر ارکان دمکراسی افزوده شد و آن ستون نامش مطبوعات آزاد است.

مطبوعات آزاد به عنوان رکن چهارم دمکراسی و در قالب نمایندگان افکار عمومی ، با قدرت تمام بر کار سه قوه اول نظارت می کند و با انتقاد مداوم از هر سه قوه فوق، اجازه خطا و فساد را نمی دهد.

اما اتفاقات اخیر در بریتانیا و رسوایی شنود تلفنی توسط یکی از بزرگترین نشریات و بعد بازداشت ها و تحقیقات وسیع صورت گرفته به وضوح نشان میدهد که تا چه حد دمکراسی توانا و پوایا است و اگر رکن چهارم نیز خطا کند و به فساد آلوده شود، سه رکن اول به چه زیبایی می توانند جلوی آن فساد را بگیرند.

رهبر حزب کارگر بریتانیا به چه زیبایی خواستار مهار قدرت مرداک شده و گفته است :

 "کاملا واضح است که تمرکز این همه قدرت در دست یک نفر منجر به سوء استفاده از قدرت در درون این سازمان شد. به نظر من اگر می خواهیم اینگونه سوء استفاده ها را به حداقل برسانیم باید قبول کنیم که اینچنین تمرکز قدرتی خطرناک است."


لینک این مطلب در بالاترین--------آزادگی


نوشته  پیشین و مرتبط به این مطلب در وبلاگ من: 











۲ نظر:

  1. ( کمونیست = مسلمان = تجزیه طلب = تروریست = بیگانه = ضد انتخابات آزاد= ضد آزادی و دموکراسی = عامل عقب ماندگی = دشمن ایران و ایرانی ) گر نیک بنگری همه اینها یک تن هستند.

    صاحب اصلی ایران ما هستیم. « کورش فردوسی»

    پاسخحذف
  2. there is 1 more think that countries like UK are not soft with wrong people. they are normally ponish them in legal way

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.