جمعه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۸

فیر ترید یا تجارت منصفانه چیست ؟

فیر ترید، به معنای تجارت منصفانه است که به شکل یک جنبش اجتماعی در آمده است.

شاید پایه و اساسش با تعریفی ساده این باشد که کشورهای ثروتمند حق ندارند به دلیل اینکه پول دارند و کشورهای فقیر نیز ، نیازمند پول هستند، از آنها سو استفاده کنند و مثلا کارگران آنجا را وادار به کار کردن در شرایط غیر انسانی کنند.

تجارت منصفانه یک جنبش اجتماعی سازمان یافته است که هدفش کمک به تولید کننده ها در کشورهای در حال توسعه تا بتوانند بهتر تولید کنند و به صورت پایدار بهتوسعه پایدار ادامه دهند.

جنبش تجارت منصفانه بر این اعتقاد است که باید پول بیشتری به تولید کننده ها پرداخت شود تا آنها استانداردهای بالاتری برای کارگران و اجتماع تولید کننده و همچنین محیط زیست پدید آورند.

بیشترین تمرکز بر روی صادرات کالاهای اساسی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته است. در سال 2008 ، کالاهایی که داری برچسب تجارت منصفانه بوده اند، فروشی بالغ بر 4.8 میلیارد دلار داشته اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 22 درصد افزایش یافته است.

فیرترید از چهار سازمان زیر تشکیل شده است:

(Fairtrade Labelling Organizations International,World Fair Trade Organization,Network of European Worldshops ,European Fair Trade Association)

اصول تجارت منصفانه بر مبناهای زیر بنا شده است:

فراهم آوردن دسترسی به بازار مصرف برای تولید کنندگانی که منزوی شده و در حاشیه قرار گرفته اند؛ ارتباط دادن تولید کنندگان منزوی شده با مصرف کننده ها با دلالان کمتر.

هدف تجارت منصفانه، ارایه حقوق بالاتر به همراه کمک به تولید کنندگان برای افزایش دانش و منابع آنها است تا کیفیت زندگی آنها افزایش یابد.

همچنین تجارت منصفانه در پی این است که آگاهی مصرف کنندگان را در کشورهای توسعه یافته افزایش دهد.

لینک به ویکی پدیا

نشان های تجارت منصفانه :






شنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۸

خیانت های اقتصادی احمدی نژاد به مردم ایران به زبانی ساده / یکصد و شصت میلیون تومان از جیب هر ایرانی

پنج سال از روی کار آمدن احمدی نژاد با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم می گذرد. در حالی که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است، در حالی که قیمت نفت در زمان احمدی نژاد بالاترین در طول تاریخ بوده است، اما مردم ایران از فقر شدید رنج میبرند، به صورت خلاصه می خواهیم بررسی کنیم که عمکرد اقتصادی احمدی نژاد چه بوده است:


رئوس خیانت های احمدی نژاد :

مهمترین خیانت احمدی نژاد ایجاد بحران بین المللی است که در نتیجه آن وضع اقتصادی مردم به این وضع فجیع درآمده است.دو بحران توسط احمدی نژاد ایجاد شده است:

الف-) ایران در منطقه از دو گروه تروریستی حزب الله و حماس حمایت می کند خود مردم فلسطین و لبنان نیز از دو گروه یاد شده متنفر هستند و معتقدند این گروه های تروریستی یاده شده بشدت فاسد بوده و فقط بدلیل منافع خودشان از ایجاد صلح با اسراییل جلوگیری می کنند. بدلیل حمایت ایران از گروه تروریستی فوق، تمام کشورهای پیشرفته و متمدن دنیا با دولت ایران اختلاف دارند.

ب-) ایجاد بحران هسته ای و پیگری ساخت بمب اتم که تحریم های بین المللی را برای ایران به همراه داشته است.

بابت دو بحران یاد شده ، مردم ایران ضررهای زیر را متحمل شده اند:

یک- دولت روسیه در عوض حمایت از ایران، سهم ایران را در منابع نفتی و گازی دریای خزر از پنجاه درصد طبق قرارداد سال 1949 به یازده درصد کاهش داده است. با توجه به اینکه تاکنون بیش از پنجاه میلیارد بشکه نفت در میادین نفتی دریای خزر کشف شده است، این به معنی از دست رفتن بیست میلیارد بشکه نفت از ثروت مردم ایران است که به رقم افسانه ای دوهزار میلیارد دلار(دو تریلیون دلار) می رسد. این به معنی 30000دلار یا سی میلیون تومان پول از جیب هر ایرانی است.

دو- به دلیل بحران های فوق، شورای امنیت، تحریم های زیر را برای ایران در نظر گرفته است، و ما ضررهای زیر را متحمل شده ایم:

الف- علی رغم اینکه ایران بهترین موقعیت جغرافیایی را برای سرمایه گذاری دارد، اما به دلیل تحریم و ایجاد بحران های بین المللی توسط احمدی نژاد، هیچ شرکت خارجی در ایران سرمایه گذاری نمی کند. لذا در میادین مشترک نفتی با کشورهای همسایه چون قطر ، آنها مشغول استخراج هستند و سهم ما را نیز آنها می فروشند. میلیاردها دلار از ثروت کشور ها در حال تاراج به این شیوه است.

ب- به دلیل نبود سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز و از طرفی چون شرکت های صاحب تکنولوژی به دلیل تحریم حاضر به انجام کار در ایران نیستند، بهره وری ما برای استخراج نفت بسیار پایین آمده است و میلیاردها بشکه نفت برای همیشه در اعماق چاه ها باقی می ماند. ضریب برداشت نفت در ایران 24 درصد است در حالی که در نروژ ای نرقم 65 % است ، یعنی ما دو برابر نفتی که صادر می کنیم، را نابود می کنیم.این به معنی از دست دادن نه هزار میلیارد دلار پول است. (عصر ایران – یک اسفند به نقل از رییس پژوهش نفت ایران)

ج- به دلیل تحریم های بانکی بین المللی ما برای صادرات و واردات، ناچار هستیم از بانک های کشورهای ثالث استفاده کنیم که برای کشورما هزینه ای حدود ده درصد به همراه دارد. یعنی 10% تمام صادرات و واردات کشور را باید به یک کشور ثالث مانند امارات برای استفاده از سیستم بانکی آنها، باج بدهیم، یعنی رقمی حدود بیست میلیارد دلار در سال!

د-سالیانه بیش از 180000نفر از متخصصین تحصیل کرده ایرانی به دلیل نبود امنیت و فرصت شغلی از ایران فرار می کنند که طبق امار صندوق بین المللی پول، به معنی از دست دادن پنجاه میلیارد دلار پول است.در حالی که اگر امنیت اقتصادی بود، ما به بیش از این افراد تحصیل کرده برای ساختن و توسعه ایران نیاز داشتیم.

جمع بندی :
ضررهای درازمدت : تاراج یکصد و شصت میلیون تومان از جیب هر ایرانی
اولین ضرر درازمدت: تاراج سهم ایران در دریای خزر به ارزش بیش از دو هزار میلیارد دلار
دومین ضرر درازمدت: اتلاف منابع نفتی با برداشت غلط به دلیل تحریم به ارزش بیش از نه هزار میلیارد دلار
با یک جمع و تفریق ساده به عدد 157000 دلار به ازا هر ایرانی می رسیم. یعنی یکصد و شصت میلیون تومان پول از جیب هر ایرانی به دلیل سیاست های غلط دولت کنونی بر باد می رود.
ضررهای سالیانه :
به دلیل تحریم بانکی سالی بیش از بیست میلیارد دلار فقط هزنیه صادرات و واردات ایران افزایش یافته است. به دلیل فرار مغزها سالیانه بیش از پنجاه میلیارد دلار ضرر می کنیم.این دو مورد بالا به معنی هزار دلار ضرر از جیب هر ایرانی است.

این بخشی از ضررهای مردم ایران است،ضررهای پنهان دیگری نیز وجود دارد:

از بین رفتن زیربناهای صنعتی،عدم توسعه کشور،عدم سرمایه گذاری خارجی در صنعت ایران، فساد بیش از حد دولت و اطرافیان احمدی نژاد و ...؛ براستی چه کسی مسول کیفیت پایین زندگی مردم، افسردگی بیش از اندازه ، کوتاه شدن عمر مردم و ... است؟بسیاری از ضررهای فوق را نمی توان با پول برگردانند و غیر قابل جبران است.وقت آن نیست که برای تغییر به پا خیزیم ؟!

شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۸

در آستانه روز زن، خواندن کتاب زناشویی و اخلاق را به همه، خصوصا آقایان توصیه می کنم


معرفی کتاب: زناشویی و اخلاق / براستی چه شد که زن جنس دوم قرار گرفت و در قرن بیست و یکم ، باید برای برابری بجنگد؟

متفکر برجسته، برتراند راسل (لینک ویکی)، در کتاب با ارزش زناشویی و اخلاق (لینک ویکی) با نثری زیبا برای ما توضیح می دهد که رابطه زن و مرد چگونه در طی تاریخ شکل گرفت و چگونه این تفکر مضحک برتر بودن مردان به زنان ، به وجود آمد.

فکر می کنم با خواندن این کتاب، خیلی راحت تر می توانیم به ابلهانه بودن تفکر مردسالارانه پی ببریم.


ضمنا ، در آستانه روز زن و به جهت آشنایی بیشتر با فمنیست، پیشنهاد می کنم ویدیوی سخنرانی زیبای آیزابل النده درباره حس زنانه و فمنیست ببینید. با زیرنویس فارسی. این نویسنده معروف ، از اهمیت داشتن قلبی مشتاق و حس زنانه برای ایجاد تغییردر آینده دنیا می گوید.


راز شاد زیستن چیست ؟ دستگاه ایمنی روانی چیست؟ آیا باید شادی را یافت یا آنرا خودمان تولید کنیم

با زیرنویس فارسی،شاهکار دیگری از سایت با ارزش تد.

تصور ما این است که ما باید شادی را بدست آوریم، اما حقیقت این است که ما شادی را می سازیم.امکان شبیه سازی تجربه ها چیست؟ انسان ها قبل از اینکه کاری را بکنند، می توانند آنرا تصور کنند.

دو حالت مختلف را تصور کنید، اول یک نفر را که مبلغ سیصد میلیون دلار در لاتاری برده است و نفر دوم در اثر یک حادثه فلج شده است.بعد از گذشت یک سال کدام یک احساس خوشبختی بیشتری می کنند؟! جواب شما فرد برنده لاتاری است، اما تحقیقات علمی می گوید بعد از یک سال هر دو به یک اندازه احساس خوشبختی می کنند!

دستگاه امینی روانی ، دستگاهی است که در شرایط سخت، برای ما شادی مصنوعی تولید می کند .این سیستم، در شرایطی بهتر کار می کند که ما گیر افتاده ایم و قدرت انتخاب نداریم، به دیگر عبارت در شرایط سخت و نداشتن آزادی انتخاب ، امکان شاد بودن بیشتر است!

این سخنرانی را علی معینی برای تد ترجمه کرده است.

چهارشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۸

انقلاب در عرصه جراحی ، رباتی که آینده جراحی دنیا را رقم می زند.

با زیرنویس فارسی - این سخنرانی را من برای تد ترجمه کرده ام، اما هنوز بر روی سایت قرار نگرفته است.

انسان ها از کجا جراحی را شروع کردند؟ آینده جراحی و نقش ربات ها در جراحی چیست ؟

جراح و مخترع ، کاترین موهر برای ما از تاریخچه جراحی در عهد باستان، اختراع داروع های بی هوشی و و کشف اهمیت ضد عفونی کردن در جراحی می گوید و سپس از نقش با اهمیت ربات ها در آینده جراحی می گوید. به ما نشان می دهد که چگونه با یک ربات جدید، با یک شکاف کوچک در بدن، همه نوع جراحی امکان پذیر است و این وسیله کوچک که شاید آینده جراحی دنیا بر آن بنا شده باشد، چگونه به درمان سرطان و بیماری های قلبی کمک میکند.

این اختراع جدید را کاترین موهر، انقلاب آینده جراحی دنیا قلمداد می کند.